Bussen vägrade stanna

Startat av Hagri, 24 maj 2011, 13:59:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Olof Lagerkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 maj 2011, 22:17:09 PM
Det finns i alla fall flera olika sätt att göra rätt för sig utan att betala på bussen:
1. Köpa kontantbiljetter hos ett försäljningsställe.
2. Köpa femresorskort hos ett försäljningsställe.
3. Betala med kort med kontoladdning.

Kan också tillägga att det numera även går att köpa SMS-biljetter för valfritt antal resenärer direkt i Reseplaneraren på Västtrafiks webb innan man reser. Det är en funktion som är väldigt uppskattad i sådana här situationer när större grupper ska resa, allt från skolklasser till busslaster med turister som ska åka Marstrandsfärjan och liknande.

Däremot har Västtrafik ännu inte "företagskort" i egentlig bemärkelse där resor registreras och senare faktureras. Projektet finns uppe att utveckla en sådan lösning, bland annat Västra Götalandsregionen har önskemål om att införa tjänsteresekort för sin personal genom en sådan funktion, men det är såvitt jag vet är det inget som Västtrafik prioriterat upp ännu.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-

RoggaBoy

Citat från: yngrot skrivet 25 maj 2011, 11:53:12 AM
SMS biljett ska vara klar FÖRE du kliver ombord . Och en lärare ska ju veta vad som gäller det är din skyldighet som resenär att ta reda på vad som gäller.. Hur ska dessa elever lära sig åka buss om de inte behöver betala?? Felet från början var att de fick åka gratis när de åkte första bussen ..

De gånger jag använt sms-biljett söderut så har man fått kliva på och satt sig, SEN skicka sms.et och inte behöva visa det alls.

Jonas1968

Citat från: yngrot skrivet 25 maj 2011, 11:53:12 AM
SMS biljett ska vara klar FÖRE du kliver ombord . Och en lärare ska ju veta vad som gäller det är din skyldighet som resenär att ta reda på vad som gäller.. Hur ska dessa elever lära sig åka buss om de inte behöver betala?? Felet från början var att de fick åka gratis när de åkte första bussen ..
Fast detta kan ju knappast vara skäl att vägra stanna med 3 bussar efter varandra? Ett sådant agerande går ju ut över dom i det här sammanhanget helt oskyldiga eleverna och kan drabba andra som råker välja just samma hållplats att stiga på vid. Var läraren uppförande så allvarligt att bussförarnas säkerhet hotades så borde polis ha tillkallats i stället för att vägra stanna i 3 timmar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: RoggaBoy skrivet 25 maj 2011, 14:22:13 PM
De gånger jag använt sms-biljett söderut så har man fått kliva på och satt sig, SEN skicka sms.et och inte behöva visa det alls.

Det är ju upp till bussföraren men enligt reglerna skall biljetten vara klar innan man stiger ombord. Gäller alltså Västtrafik.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 maj 2011, 15:37:39 PM
Det är ju upp till bussföraren men enligt reglerna skall biljetten vara klar innan man stiger ombord. Gäller alltså Västtrafik.

Detta gäller alla trafikhuvudmän såvitt jag vet. Men på vissa ställen är resenärerna lite bortskämda pga dålig information och snälla bussförare, så att de blir helt ställda när en förare kräver att sms-biljetten ska vara klar innan påstigandet.

När jag på ledig tid åkte Ultrabusslinje 5 en sväng i Umeå i våras var jag lite väl rak och ärlig mot en medresenär i tonåren som började krångla med mobilen framme hos föraren. Jag gick fram och sa högt och tydligt att biljetten ska vara klar innan, och frågade varför han hindrade min resa till Carlshem. Frågan "Varför gör du så att jag blir försenad?" hade han uppenbarligen inte fått från en irriterad medresenär förr. Svaret "Jag vet ju inte vad man ska skriva" tyckte inte jag dög, då all information ju står tydligt på alla hållplatser. Tänk vad Stockholm skulle korkas igen totalt om de hade Umeås dåligt förberedda och långsamma resenärer...

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 25 maj 2011, 17:29:28 PM
Detta gäller alla trafikhuvudmän såvitt jag vet. Men på vissa ställen är resenärerna lite bortskämda pga dålig information och snälla bussförare, så att de blir helt ställda när en förare kräver att sms-biljetten ska vara klar innan påstigandet.


I Borås brukar också bussförarna låta resenärerna köpa SMS-biljett sedan de är ombord på bussen, men det är ren självbevarelsedrift eftersom det går fortare än att köpa biljett via kortterminalen.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

Citat från: Ersa skrivet 25 maj 2011, 08:10:46 AM
Svårt att tolka artikeln, och när man inte var på plats vet man ju inte med säkerhet vad som egentligen hände. Men det talas på olika forum och bloggar på nätet om att läraren var väldigt aggressiv och därmed hotade trafiksäkerheten. Detta i kombination med att hon under 10 minuters inte löste sms-biljetter utan istället bråkade och krävde att få åka gratis var väl droppen som fick bägaren att rinna över. Som lärare/reseledare har man väl ansvar för att alla ens elever är på plats, är räknade samt har biljetterna klara innan avresa? Är det inte lite anmärkningsvärt att en SFI-lärare inte själv vet hur det svenska samhället ser ut, och i sin tur kan lära ut detta till sina elever?

Tråkigt att sånt här händer, men även tråkigt att vissa av princip inte vill lära sig att planera sin resa i tid. Tänk om samma sak hade hänt på flyget. Att en resegruppledare börjar bli otrevlig i säkerhets/biljettkontrollen på flygplatsen för att de nekas resa då det inte köpt biljetter i förväg. Då hade ju säkerhetsvakterna rusat fram direkt och avlägsnat "bråkmakarna". Varför ska bråkmakare tillåtas på bussar när samma attityd inte tillåts på tåg och flyg?

Jag har inga aspekter på vem som i det här fallet hade rätt eller fel. Mina frågeställningar är mer av generell art. Känns som att bägge parter gjorde fel även om det sannolikt var en parts agerande som satte igång situationen.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 maj 2011, 15:37:39 PM
Det är ju upp till bussföraren men enligt reglerna skall biljetten vara klar innan man stiger ombord. Gäller alltså Västtrafik.

Tror även SL har samma regel. Däremot finns det nog inget som säger att bussföraren kan inte tillåtas visa lite smidighet, speciellt om linjen är glest trafikerad. Dock har jag inte personligen något intresse av att skicka iväg min SMS-biljett förrän i samma ögonblick jag verkligen kliver på bussen. Att köpa en biljett till en buss som aldrig kommer är ju ingen höjdare om man tvingas vänta 15 minuter och därmed kanske missar möjligheten att åka vidare på samma biljett vid anslutning senare under resan. Att trycka iväg biljetten i samma ögonblick som bussen dyker upp är givetvis alternativet, men om många gör det samtidigt kan ju viss fördröjning i nätet förekomma.

JDS

SL:s taxehandbok säger: "SMS-biljett ska helst köpas innan resenären stiger ombord fordonet". Ordet "helst" har nog kommit till för att inte konduktörerna på spårvagnar och tåg ska hetsa upp sig för mycket. På bussarna är det ju mer uppenbart att föraren inte ska köra och kontrollera biljetter samtidigt och då blir det ju lite mer press på trafikanten, så jag vet inte riktigt om det där är något stort problem. Det har ju alltid funnits folk som kliver på och bara ska leta fram sitt förköpshäfte längst ned i handväskan så det är liksom ingen nyhet att en viss flexibilitet är befogad. Dock får man väl utgå från att den som förväntar sig flexibilitet från trafiktjänstemannens sida också är ödmjuk och samarbetsvillig själv, och låter bli att störa ordningen eller äventyra säkerheten genom att bråka...

Bussföraren

Citat från: Jonas1968 skrivet 25 maj 2011, 14:27:39 PM
Fast detta kan ju knappast vara skäl att vägra stanna med 3 bussar efter varandra? Ett sådant agerande går ju ut över dom i det här sammanhanget helt oskyldiga eleverna och kan drabba andra som råker välja just samma hållplats att stiga på vid. Var läraren uppförande så allvarligt att bussförarnas säkerhet hotades så borde polis ha tillkallats i stället för att vägra stanna i 3 timmar.

Man kan ju anta att man hänvisade till säkerhetsskäl, om föraren kände sig hotad t.ex
Att beställa Polis innebär ju inte att Polisen kommer pronto, vi vet ju t.ex inte om ordningsmakten kontaktades eller ej.

Då jag tidvis jobbat som Trafikledare så vet jag av egen erfarenhet att situationen vid en hållplats kan bli sådan att flera efterkommande turer ges order att passera utan att stanna.
Om möjligt kan man ju skicka ut en TL för att försöka tala kunden till rätta eller genom Polis avvisa densamma.
Liknande händelser brukar ju lösa sig om både kunden och föraren samarbetar med varandra, men vägrar kunden att betala på de sätt som står till buds eller på annat sätt försvårar för föraren och andra kunder finns inte så många alternativ men det är ju tråkigt att en sådan här situation ska behöva uppstå med vuxna människor och ge nyinkommna människor en skev uppfattning av det svenska samhället

KG

Citat från: RoggaBoy skrivet 25 maj 2011, 14:22:13 PM
De gånger jag använt sms-biljett söderut så har man fått kliva på och satt sig, SEN skicka sms.et och inte behöva visa det alls.

Hur menar du med "och inte behöva visa det alls"?

Säger chauffören åt dig att sitta ner och fixa sms, du fixar sms och skiter sedan i att gå fram och visa?

eller

Säger chauffören åt dig att sitta ner och fixa sms, när du sedan går fram under körning viftar chauffören bort dig för att du stör?

eller

Säger chauffören åt dig att sitta ner och fixa sms samt INTE visa det för honom?  ??? ??? ???

Anledningen till att jag frågar är att de första två kunderna stör mig. Kommer dom inte fram går jag bak och hämtar dom, alternativt ropar i micen att dom ska komma fram.
Kommer dom fram under körning säger jag åt dom att vänta till nästa hpl, jag kan ju inte läsa ett sms när jag kör!

MartinMartin

Varför inte bara stå kvar till det är klart istället?
Jag har iallafall månadslön och övertid när det blir så !

Dessutom tror jag att det är ett bra sätt att få folk att förstå att dom ska
göra klart biljetten innnan dom kliver på, när dom får stå där och känna
att hela bussen surnar på dom !


KG

Citat från: MartinMartin skrivet 25 maj 2011, 19:50:21 PM
Varför inte bara stå kvar till det är klart istället?
Jag har iallafall månadslön och övertid när det blir så !

Dessutom tror jag att det är ett bra sätt att få folk att förstå att dom ska
göra klart biljetten innnan dom kliver på, när dom får stå där och känna
att hela bussen surnar på dom !



Visst, majoriteten av gångerna gör jag så. Men då jag kör extremt mycket turer med tåganslutning har jag inte hjärta att låta 30 pers missa sitt tåg pga en "osmidig" passagerare.
Dessutom ökar risken för att jag ska råka illa ut om jag får 30 arga passagerare mot mig.

MartinMartin

Citat från: KG skrivet 25 maj 2011, 20:14:47 PM
Visst, majoriteten av gångerna gör jag så. Men då jag kör extremt mycket turer med tåganslutning har jag inte hjärta att låta 30 pers missa sitt tåg pga en "osmidig" passagerare.
Dessutom ökar risken för att jag ska råka illa ut om jag får 30 arga passagerare mot mig.

Ja, men tänk va roligt för den med sms-biljetten då som får stå med de övriga 30 på en tom perrong  ;D

KG

Citat från: MartinMartin skrivet 25 maj 2011, 20:16:08 PM
Ja, men tänk va roligt för den med sms-biljetten då som får stå med de övriga 30 på en tom perrong  ;D


Den fortsätter självklart med bussen ty denne ska inte dit tåget går.  ;)

buskörare

Citat från: Cero skrivet 25 maj 2011, 18:07:35 PM

Tror även SL har samma regel. Däremot finns det nog inget som säger att bussföraren kan inte tillåtas visa lite smidighet, speciellt om linjen är glest trafikerad. Dock har jag inte personligen något intresse av att skicka iväg min SMS-biljett förrän i samma ögonblick jag verkligen kliver på bussen. Att köpa en biljett till en buss som aldrig kommer är ju ingen höjdare om man tvingas vänta 15 minuter och därmed kanske missar möjligheten att åka vidare på samma biljett vid anslutning senare under resan. Att trycka iväg biljetten i samma ögonblick som bussen dyker upp är givetvis alternativet, men om många gör det samtidigt kan ju viss fördröjning i nätet förekomma.

Gissa varför det är 75 min giltighetstid på SL's SMS:biljetter?  ;)