Göteborg: Stora problem med nya bussarna

Startat av Hagri, 01 juli 2010, 12:48:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hagri

"Sedan 20 juni kör Veolia stora delar av Västtrafiks bussnät i västra och södra Göteborg.
Nya fräscha bussar i all ära, men om de är felskyltade - eller inte kommer alls - spelar det ingen roll. För resenären."

Läs mer på Göteborgs-Posten


Tyvärr detta hamnade fel men det gick inte att tabort och lägg i rätt forum


IntresseTrafik

Någon som vet om det är Solaris eller Volvo bussarna som krånglar.
Hur fungerar Solaris boggibussarna i Skåne?

MagnusA

Det största problemet e nog skyltarna!!!

Svarta...eller skyltade fel linje

Staffan A

Varför måste trafikledningen och inte föraren ställa om skyltarna på respektive buss vid exempelvis trafikomledning ?

Ulf Rådeström

Nja - nu var nog tidningarna igång igen på lite fläsk efter en nyhetstorka tror jag.

Har nyss spenderat två dagar i Göteborg och åkt runt ganska ordentligt och fotat dom nya bussarna.

Om bussarna kommer eller inte kan jag inte uttala mig om - men i allmänhet tycktes "samling vid pumpen" gälla i vanlig ordning när avgångarna var, dessutom såg jag bara max 5-6 bussar som inte skyltarna fungerade på under två dagar

Knappast något att skrika om!

M

Citat från: IntresseTrafik skrivet 01 juli 2010, 13:59:32 PM
Någon som vet om det är Solaris eller Volvo bussarna som krånglar.
Hur fungerar Solaris boggibussarna i Skåne?
Ja du kan ju gissa! :-) I veckan stog det en heldö Solaris vid Älvsborgshamnen.

/M

Ulf Rådeström

Citat från: M skrivet 01 juli 2010, 20:08:28 PM
Ja du kan ju gissa! :-) I veckan stog det en heldö Solaris vid Älvsborgshamnen.

/M

Men sluta  :)
Bara för att nångon krånglar här och där är dom väl inte värdelösa allihopa som du verkar framställa det som.
Alla bussar har problem i början såklart - och även i slutet - inget unikt för Solaris.

AL

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 01 juli 2010, 20:01:57 PM
men i allmänhet tycktes "samling vid pumpen" gälla i vanlig ordning när avgångarna var...

Knappast något att skrika om!

Det är väl självklart något att skrika om!  Samling vid pumpen är precis vad det inte är... Och att missa sin anslutning vid den s k "stjärntrafiken" är allt annat än kul beroende av vilken linje man tänkt passa... Lägg därtill just felskyltade bussar eller avsaknad av skyltning, och dessutom den bristfälliga informationen om bussens fortsatta trafik efter ankomst till Frölunda Torg - något som Spårvägens förare var relativt duktiga att upplysa om via den inre högtalaren.

M

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 01 juli 2010, 23:27:03 PM
Men sluta  :)
Bara för att nångon krånglar här och där är dom väl inte värdelösa allihopa som du verkar framställa det som.
Alla bussar har problem i början såklart - och även i slutet - inget unikt för Solaris.
Givetvis men jag hoppas att du noterade smileyn oxå.

/M

Nupski

Har åkt Solaris och måste säga att de känns lite pappriga i kvaliten, vassa plåtkanter som borde täckas över med någon list, karossen kränger som en gammal atlantångare, smäckiga paneler m.m. så undra hur dessa kommer att te sig efter några år på Göteborgs fina gatunät vissa kärror i Warszawa med ungefär samma gatustandard är väldigt solkiga efter några år.

En undran levereras inte Solaris med bakljus? Har inte sett någon än med fungerande bakljus förutom bromsljus och blinkers. Hade en solaris framför mig för några kvällar sen när gatljuset som vanligt slocknat i en del av stan, undrar om det inte är så kommunen försöker spara pengar att slumpmässigt släcka ner en del av stan varje kväll och inte är det på samma ställe heller varje gång, och upptäckte den först när förraren trampade på bromsen.

Sen verkar gassnurran där bak vara lite klen för att orka hålla tempot på Oskarsleden (Linje 50) det går inte fort uppför efter Kungsstensmotet med fullast och på rakorna vrålar det om maskinen som om den inte vill. Sen så räcker inte passagerarantalet för en boogievagn det är ofta knôfullt så de holländska hashrakterna må ha haft sin brister men de kunde lasta mer folk. B9S Bi-artic borde vara lösningen på linje 50, vanlig B9S räcker inte heller, hade uppe den frågan för några år sen och de vill inte bygga om gatan genom Skår, Sankt Sigfridsgatan, men de får de nog göra i alla fall som dessa boggievagnar klättrar över kantstenarna och buffar till stolparna med sitt grymma svep på 1,4m. Har kört Bova på linje 50 och det gällde att hålla tungan rätt i mun för att inte ge sig upp på klättringstur eller daska till stolpar längs vägen  ;D. Titta på Google maps så följer man efter en kort MAN så inser man strax hur idiotisk gatan är byggd.

Hashrakterna var otroligt välhållna efter den omilda behandling de fick under sin livstid och man nästan saknar dem så länge det inte är kallare än 0 och inte varmare än 15  ;D, det blev mycket bättre när man atte in öppningsbara sidorutor i slutet av vagnarna livscykel. AC agget i Solarisarna verkar inte orka kyla som vanligt när det gäller stadsbussar med ständiga stopp och öppning av dörrar så hoppas man snart avskaffar hel AC i stadsbussar och fixar med öppningsbara fönster och forcerad ventilation som var vanligt förr och det funkade om det underhölls, minns gamla säfflevagnar från 80talet samt spårvägens hårblåsande Scania 112 med justerbart munstycke vid varje sittplats.

Johan B

Ang. bakljusen så är det tydligen nytt EU-direktiv att bakljus ej krävs dagtid (pluspoäng ska de ha för att alla ljus baktill är av diodtyp). Börjar även bli vanligt på en del (tyska) personbilar. På Solarisarna lyser det inte bak då man har diodvarselljuset på. Slå över till xenonhalvljus och bakljusen tänds. ACn tycker jag fungerar ok, klart bättre än utan, har varit svalt i de jag åkt i nu under värmen i veckan. Ska man gnälla över något så är det att man tyvärr har valt glasrutor som mellanvägg vid bakdörren vilka skallrar konstant under körning i de jag åkt med. Bör iofs inte vara så svåråtgärdat men dåligt på helt nya bussar. Motorljudet gränsar mot underkänt, både i och utanför låter det för mycket, framför allt då man trycker på ute på 70- och 90-väg precis som Tomas skriver. Lite trevligt dock att ylet påminner om B10M med igensatt kylare, lite småpittoreskt ;). Stolarna är jämförbara med Volvos nya. Ryggen är bättre (bredare och bättre stöd) men dynan är lika snålstoppad som på spårvagnarna. Jämt skägg i slutändan mao. Min slutsats: Volvo är något skönare att åka i. Går tystare samt bättre ihopskruvad (Säffle har lyft sig  men det ska sägas att bortsett från glasrutorna är det inget större fel på Solarisen). Sitter lika illa gör man i båda. Volvo tar också poäng på individuella luftutsläpp för varje stol. Solaris är dock inte långt efter men ska bli spännande att se hur länge de kommer att kännas fräscha i Göteborgs hårda stadstrafik.

Rikard

Citat från: Johan B skrivet 05 juli 2010, 00:09:41 AM
Ang. bakljusen så är det tydligen nytt EU-direktiv att bakljus ej krävs dagtid (pluspoäng ska de ha för att alla ljus baktill är av diodtyp). Börjar även bli vanligt på en del (tyska) personbilar.
Jag tycker det e rent skit att de bara har diodljus bak. för på vintern så kommer lamporna att gro igen med snö då det inte är någon värme på de lamporna. till skillnad på vanliga glödlampor. E samma sak bak på scaniabussarna i Mölndal men de lyser alltid dock.
Rikard.

forthemoment

Man måste vrida på ljusvredet för att bakljusen/sidomarkeringsljusen skall vara tända. Detta skall dom programera om så att de alltid skall lysa. Skall vara på gång. Många vet inte om att man måste ha vredet på. Inte så käckt i tunnlar etc. och sen när det blir mörkt.

Dom är jätte högljudda! Jag fick tom köra med öronproppar det sista idag! Glasväggarna skallrar precis som du skrev, i vissa alldeles oacceptabelt mycket. Den jag körde sist idag hade bara gått 200 mil! AC:n när den går får fullt låter inte särskilt vackert heller! Man får ont i huvudet/öronen efter att ha kört Solaris i nio timmar! Dock så är förar AC:n effektivare i Solaris än Volvo när den funkar tycker jag!

Kapaciteten på dom räcker ju inte till. Som du skrev på linje 50 men även på andra. Jag kan inte fatta vem det är som bestämt att det skall vara mer boggie istället för ledbuss. Har kört 50/99/94/91/58 med boggie i rusningen/badvädret den gågna veckan och jag har fått köra förbi fulsatt på linje 50 t.ex. 58:an i eftermiddagsrusningen i fredags med Solaris va hemsk!!  Och när jag har kört Solaris med mycket folk, så har jag i vissa backar undrat om jag kommer komma upp för lutningen! Dom orkar ju knappt! Skrämmande på nya bussar! Hur skall det va om ett år eller två? Dom är ju också hemskt klumpiga att köra eftersom dom sveper så! Man får verkligen tänka efter och konstant planera in i det sista hur man skall placera sig! Vid svängen ner till Opaltorget nu när det är vägarbeta handlar det om enstaka cm man har i marginal på varje sida! Sen är dom hemskt tungstyrda! Kan inte förstå att man går bussar med sån trög servo anno 2010!!


Jag blir överlycklig varje gång jag får en Volvo istället för Solaris! Dom körde jag två korta Solaris i lördags och dom var som å köra en liten gokart kändes det som! Pigga och smidiga! Dock var inte det roligt att köra den på 92an två varv när alla skulle ut och bada! Körde också en Solaris boggie idag som var ok att köra.  Men man kommer väl att vänja sig framöver att köra Solaris! Dom kommer säkert att ordna de mesta hoppas jag, och iom dom är annorlunda att köra tycker jag, är det väl en vanesak att lära sig dom!
Bussförare KE's Bussar i Kungsbacka
Förtroendevald inom Kommunal

Nupski

Citat från: forthemoment skrivet 05 juli 2010, 01:43:50 AM
Man måste vrida på ljusvredet för att bakljusen/sidomarkeringsljusen skall vara tända. Detta skall dom programera om så att de alltid skall lysa. Skall vara på gång. Många vet inte om att man måste ha vredet på. Inte så käckt i tunnlar etc. och sen när det blir mörkt.

Dom är jätte högljudda! Jag fick tom köra med öronproppar det sista idag! Glasväggarna skallrar precis som du skrev, i vissa alldeles oacceptabelt mycket. Den jag körde sist idag hade bara gått 200 mil! AC:n när den går får fullt låter inte särskilt vackert heller! Man får ont i huvudet/öronen efter att ha kört Solaris i nio timmar! Dock så är förar AC:n effektivare i Solaris än Volvo när den funkar tycker jag!

Kapaciteten på dom räcker ju inte till. Som du skrev på linje 50 men även på andra. Jag kan inte fatta vem det är som bestämt att det skall vara mer boggie istället för ledbuss. Har kört 50/99/94/91/58 med boggie i rusningen/badvädret den gågna veckan och jag har fått köra förbi fulsatt på linje 50 t.ex. 58:an i eftermiddagsrusningen i fredags med Solaris va hemsk!!  Och när jag har kört Solaris med mycket folk, så har jag i vissa backar undrat om jag kommer komma upp för lutningen! Dom orkar ju knappt! Skrämmande på nya bussar! Hur skall det va om ett år eller två? Dom är ju också hemskt klumpiga att köra eftersom dom sveper så! Man får verkligen tänka efter och konstant planera in i det sista hur man skall placera sig! Vid svängen ner till Opaltorget nu när det är vägarbeta handlar det om enstaka cm man har i marginal på varje sida! Sen är dom hemskt tungstyrda! Kan inte förstå att man går bussar med sån trög servo anno 2010!!


Jag blir överlycklig varje gång jag får en Volvo istället för Solaris! Dom körde jag två korta Solaris i lördags och dom var som å köra en liten gokart kändes det som! Pigga och smidiga! Dock var inte det roligt att köra den på 92an två varv när alla skulle ut och bada! Körde också en Solaris boggie idag som var ok att köra.  Men man kommer väl att vänja sig framöver att köra Solaris! Dom kommer säkert att ordna de mesta hoppas jag, och iom dom är annorlunda att köra tycker jag, är det väl en vanesak att lära sig dom!

Ja linje 58 glömde jag i all hast. Får provåka upp till Merkurius för att se hur dessa tar sig upp. Körde man MAN A23 diesel och växlade manuellt så kunde man komma upp i 50 från Orion riktning Stora Björn, Den Oudsten diesel maxade 35 och gas dito 15  8) hade man Volvo gas ledvagn 30, Volvo B9S så kunde man komma upp i 60 och hade man en B12 i 600 serien så var 70 inga problem. Som måttstock Scania B56 årsmodell 1964 med "miljöspridare" 35.  Vad är hastigheten med Solaris gas?