Huvudmeny

UL UPPHANDLING

Startat av MartinMartin, 09 juni 2010, 12:15:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Då är det väl hyckleri att börja med biogas, om man anlitar en entreprenör som kör med fler fordon....  ???

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 juni 2010, 13:13:07 PM
KR:s målsättning för ett par år sedan var ju att bli den bästa och enda operatör i Jämtland (en liknande syn som AB Jämtlandsbuss en gång yttrade) men istället blev man det i Uppland.

Om man är helt ensam på marknaden är det ju svårt att inte vara den "bästa" operatören. ;)
Att Nobina mister sin trafik är ju inte så kul för dem, men värre är det ju för alla Uppländska smååkare inom Sambus som mister ett stor del av sin inkomst. Kan det bli någon enstaka underentrepenör som KR hade förr med Gimo Buss, eller finns det något i avtalet som förbjuder det?

Jan

Citat från: Ersa skrivet 09 juni 2010, 12:56:38 PM
Då får vi välkomna Uppsala län i klubben "stora län där endast en enda trafikutövare har 100% monopolställning". Sedan tidigare ingår ju Dalarna i den klubben.

Bergkvara har allt i Blekinge.
I branschen 37 år

julle

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 09 juni 2010, 13:58:08 PM

Och pruta så pass mycket på anbuden låter inte sunt....
Att det prutats på priset i stor omfattning i förhandlingarna mellan UL och respektive anbudslämnare är inte förvånande i denna upphandling. Så otroligt mycket oklarheter som rådde i anbudsunderlaget har jag sällan skådat i någon upphandling! Och oklarheter leder alltid till höga priser, så helt klart är att under förhandlingssvängen har dessa oklarheter rätats ut och då har anbudslämnarna kunnat sänka sina priser.


julle

Citat från: 1896 skrivet 09 juni 2010, 15:13:18 PM
Då är det väl hyckleri att börja med biogas, om man anlitar en entreprenör som kör med fler fordon....  ???
Fler fordon betyder inte nödvändigtvis fler kilometer, i synnerhet inte i Uppland. Nobina med sina 160 fordon har förmodligen planlagt avsevärt fler tomkörningskilometer än vad KR-trafik har gjort med sina 164 fordon, så ur den vinkeln är KR:s trafiklösning mer miljövänlig. Fast visst, 4 fler tillverkade bussar är också en miljöbelastning....

gubben

Ja då slipper man byta uniform, en fördel allafall:-)

virtual1

Citat från: MartinMartin skrivet 09 juni 2010, 12:15:11 PM
YES !!!

KR TRAFIK VANN ALLTIHOP !!

;D ;D ;D


Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!

:-( - fy fasen vad tråkigt, värdelust, surt, skräp och sämst i universum!!!!! - Monopol gagnar aldrig något! Hoppas det överklagas o den här gången går igenom med överklagandet!!!!

B10BLE

Lustigt att miljön inte var värt något i Upphandlingen. Nobina har jobbat stenhårt med miljön samtidigt som KR-Trafik gör allt för att förpesta miljön genom att inte ens ha värmeramper/elmotorvärmare i bussarna.

Ulf Rådeström

Men alltså - varför gör man en omförhandling egentligen? Är inte ett vinnande anbud just ett vinnanden sådant??
Busslink var ju klart billigast i resultatet, följt av Nobina och sist KR - men sedan omförhandlar man och KR dumpar med 40 miljoner och får anbudet.

Var är haken? Ville man egentligen ha KR på hela Upplandstrafiken från början och omförhandlade för att man kunde peta ner de som egentligen vunnit??

Om inte den här upphandlingen blir överklagad - så är det mycket mycket förvånande.

*surt sa räven*

Ersa

Är förhandlad upphandling något nytt, och hur mycket kan bussföretagen pruta sina bud innan de börjar gå mot ett nollresultat?
Ett för lågt anbud slår ju inte bara tillbaka mot trafikutövaren, utan även mot huvudmannen, resenärerna och skattebetalarna.

julle

Citat från: Ersa skrivet 09 juni 2010, 23:07:50 PM
Är förhandlad upphandling något nytt, och hur mycket kan bussföretagen pruta sina bud innan de börjar gå mot ett nollresultat?
Ett för lågt anbud slår ju inte bara tillbaka mot trafikutövaren, utan även mot huvudmannen, resenärerna och skattebetalarna.
Sannolikt har ingen av anbudslämnarna i denna upphandling lagt för lågt bud, tvärtom skulle jag vilja påstå. När priserna är så jämna mellan 3 olika aktörer som det är i denna upphandling, så är det nog så nära 100% rätt man kan komma!

Återigen, det som föranlett de stora prissänkningarna i förhandlingarna mellan UL och respektive anbudslämnare jämfört med ursprungligt pris, är att UL:s förfrågningsunderlag har varit behäftat med en mycket stor mängd osäkerhetsfaktorer av kostnadsdrivande karaktär eller åtminstone risk för kostnadsdrivande effekter för entreprenören. I förhandlingarna har parterna rett ut dess osäkerheter och därmed minskar riskerna för entreprenörerna som följdaktligen kan sänka sina marginaler rejält. Konstigare än så är det inte!

Förhandlade upphandlingar är den vanligaste formen av upphandling inom kollektivtrafikbranschen och är absolut inget nytt. Det är en säkerhetsventil för parterna att personligen träffas och muntligt stämma av att alla har förstått vad som är med i anbudet och inte.

julle

Lars har en stor poäng i att prisskillnaden är otroligt liten i UL-upphandlingen. Det är nog en väldigt angenäm sits som KR-trafik sitter i nu, att ha vunnit detta anbud med minsta möjliga marginal till 2:an.

När det gäller Buss i Väst i norra Kalmar län, så vann ju dessa med betydligt större marginaler, 10-15 och i vissa paket med över 20% marginal till anbudslämnare nummer 2 och det är en klart obekvämare situation. Och mycket riktigt så går Buss i Väst-åkarna i Kalmar län på knäna också med extremt dålig ekonomi!

PS. Norska staten bidrar nog inte med en krona till KR, dock tyckte nog bankerna att det är väldigt tryggt att låna ut till ett bolag som till 25% ägs av Norska staten DS.

Björn Ax

Tja enligt UNT så ska ju KR nyinvestera 400 miljoner kr i nya bussar till dom tar över.


Staffan Sävenfjord

Citat från: 1896 skrivet 10 juni 2010, 08:55:38 AM
www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=121650

Och för den som vill veta lite mer:
http://www.busstidningen.se/2010/06/09/storslam-for-kr-trafik-i-uppland/

KR Trafiks vision är att vara Sveriges mest uppskattade persontransportföretag.
Skall man tro debatten i den här tråden har de en bit kvar... (Jag har ingen personlig uppfattning i frågan.)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)