Strejk hotar Nobina och Busslink

Startat av Staffan Sävenfjord, 27 maj 2010, 10:07:42 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Vet inte om det sagts tidigare, men följande linjer i Stockholm blir drabbade om strejken bryter ut:

http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=16616

Man kan nog förmoda att det blir hög belastning på linje 71 från Slussen...

/Fredde


homer

#31
Citat från: Fredde_J skrivet 04 juni 2010, 20:27:05 PM
Vet inte om det sagts tidigare, men följande linjer i Stockholm blir drabbade om strejken bryter ut:

http://www.sl.se/Templates/Article.aspx?id=16616

Man kan nog förmoda att det blir hög belastning på linje 71 från Slussen...

/Fredde



när de var strejk för 2 år sedan var ju 71:an den enda linjen som rullade i innerstan den andra veckan, folk trodde allt var indraget så ingen åkte ändå med den, men skillnaden då var att folk visste att de skulle bli strejk den här gången verkar informationen inte ha gått fram på samma sätt

Ted Selander

Citat från: Fredde_J skrivet 04 juni 2010, 20:27:05 PM
Man kan nog förmoda att det blir hög belastning på linje 71 från Slussen...

/Fredde

Den där listan skulle jag ta med en nypa salt, för de flesta linjerna utanför city.
Linje 71 vänder dessutom fortfarande vid Slussen, efter framkomlighetsproblemen tidigare kring Norrmalmstorg.

/Ted

Fredde

Citat från: Ted S skrivet 04 juni 2010, 21:21:08 PM
Den där listan skulle jag ta med en nypa salt, för de flesta linjerna utanför city.
Linje 71 vänder dessutom fortfarande vid Slussen, efter framkomlighetsproblemen tidigare kring Norrmalmstorg.

/Ted

Jo 600-linjerna är ju inte några innerstadslinjer. Man kan dock fråga sig varför SL går ut med denna information om den inte är korrekt.
71an kommer vända vid Slussen ett tag till, men kommer man före en blåbuss där så blir det fullsatt.

/Fredde


Wetjo

Citat från: 1896 skrivet 04 juni 2010, 19:59:03 PM
Framstår som lite konstigt att ge sig på Nobina i Dalarna....

Även Nobina i Gävleborg är drabbade av detta...

Wetjo

Citat från: Wetjo skrivet 04 juni 2010, 19:53:31 PM
Det måste betyda att Dalatrafik vet lika mycket som vi...
Jag vet förare som inte jobbar utan att det finns en arbetsledare i tjänst. Sen finns det de som struntar i det. Tror inte att det går några bussar efter 1400, om det bryter ut konflikt.

Nya o bättre(? ;)) gissningar.

Trafiken fortsätter som vanligt efter 1400 på måndag med vissa undantag...
Skulle ett vagnfel uppstå ställs turen in, eftersom det är driftledaren som sätter ut bussar.
Vid sjukdom kommer ingen ny förare. Det är Driftledaren eller personalfördelaren som tillsätter vakanta tjänster.

From tisdag kommer troligen trafiken att stå eftersom inga bussar kan sättas ut.
Förarna har närvaroplikt. Dvs aktiv kaffedrickning hela dagen.
Frågan är även om verkstan kan fungera eftersom Vst-cheferna är tjänstemän som är uttagna (tror jag!)
Vad får Trafikområdeschefen göra? Det är väl bara VD:n som får bryta en facklig blockad av detta slag?


Enligt vad Kommunal skriver, har förarna  arbetsplikt om inte skyddsombuden utfärdar skyddsstopp.

Rätta mig gärna, annars återkommer jag med "rätt svar" på måndag.  ;D

B10BLE

Vagnutsättning säger ni?
På en mindre depå där man alltid kör med samma vagn på samma omlopp då? Förarna sköter i princip allting själva. Får dom köra?

B10BLE

Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 juni 2010, 12:41:25 PM
Beror väl helt på om SKO o HSKO stoppar trafiken i sådana fall, sk Skydsstopp.

Det måste väl till något sådant. För det enda TL gör för mig är att förmedla kontakt mellan förare. Resten klarar vi av själva.
Telnr till Vst och bärgare har man ju redan och överfallslarm går direkt till SOS.

Wetjo

Citat från: B10BLE skrivet 05 juni 2010, 12:54:14 PM
Det måste väl till något sådant. För det enda TL gör för mig är att förmedla kontakt mellan förare. Resten klarar vi av själva.
Telnr till Vst och bärgare har man ju redan och överfallslarm går direkt till SOS.

Även om ni "ordnar allting" själva, finns en driftledare som har ett övergripande ansvar.
Kolla med din facklige kontaktman eller med skyddsombudet.


RoggaBoy

Så bra så att bussarna i Västerbotten rullar som vanligt då. Umeborna blir ju arga annars.