Fly by coach i konkurs?

Startat av Magnus, 02 mars 2010, 16:20:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus

Det verkar gå dåligt för Fly by coach. Ryanair lämnat in en konkursansökan mot Fly By Coach eftersom dom inte har fått betalt.

http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=116200


Jo

Innan har man(jag) ju fått intrycket att man hävdat att man kan vara uthålliga i priskriget med FAC eftersom man haft Ryan Air som stått bakom satsningen och stöttat företaget. Oavsett om det är någon fara och hur det går med konkursen så förefaller det ju i alla fall som att flybolaget inte kommer att ge något ekonomiskt stöd till bussbolaget.

Hur ser ägarbilden ut och vilka andra bolag är inblandade i Fly By coachtrafiken. Det är väl PTS som utför en stor del av trafiken. Men  det är ju Sven Carlsson som är ordförande både i Fly By Coach och Carlssons trafik i Gnosjö. Är det till Sven Carlssons trafik som den största kopplingen finns?

Omnilasse

Citat från: Magnus skrivet 02 mars 2010, 16:20:15 PM
Det verkar gå dåligt för Fly by coach. Ryanair lämnat in en konkursansökan mot Fly By Coach eftersom dom inte har fått betalt.

http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=116200
Fast frågan är hur mycket det handlar om att "gå dåligt" som en konflikt med Rayanair. Helt klart är att jag tror FLy By Coach nog räknat med att Ryanairs marknadsföring skulle ge bättre utdelning. I Skavsta, där en rätt stor del är svenskar och betydligt mindre del av de resande är turister från andra länder, blir ju dock konkurrensen med andra bussbolag betydligt högre än på mer turistbetonade flygplatser. FAC har ju också resurser att sätta in för att konkurrera, vilket knappast FBC kan har varit ovetande om. Kravet från Ryanair är ju ändå förhållandevis litet i pengar - så ligger man inte efter med andra skulder skall väl inte detta vara något problem att lösa.  

SpeedyGonzalez

Citat från: Omnilasse skrivet 02 mars 2010, 17:09:05 PM
Kravet från Ryanair är ju ändå förhållandevis litet i pengar - så ligger man inte efter med andra skulder skall väl inte detta vara något problem att lösa.  

De är skyldiga Shell lika mycket. Dessutom är löneutbetalningarna både oregelbundna och opålitliga, så nog har de problem med ekonomin alltid. På ett sätt är det tråkigt om de går i konkurs, eftersom priset så sakteliga lär gå upp. Men marknadsekonomins inneboende funktion är ju som bekant att rensa ut icke livskraftiga aktörer.   

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jo skrivet 02 mars 2010, 17:06:20 PM
Hur ser ägarbilden ut och vilka andra bolag är inblandade i Fly By coachtrafiken. Det är väl PTS som utför en stor del av trafiken. Men  det är ju Sven Carlsson som är ordförande både i Fly By Coach och Carlssons trafik i Gnosjö. Är det till Sven Carlssons trafik som den största kopplingen finns?

Ingvar Carlsson skall det vara. Han är styrelseordförande i såväl Sven Carlssons Trafik AB som Fly By Coach. Så vitt jag vet är inte kopplingen annan än just detta. Ingvar Carlsson är son till Sven Carlsson och var till för något år sedan vd i Sven Carlssons Trafik AB men har nu överlämnat detta jobb till sin dotter Sara Carlsson Spångberg. Det är ju inget ovanligt att bussbranschens främsta namn tar uppdrag inom bolagsstyrelser efter sin penisionering utan att därför vara indragna i ägandet. Det är väl rent av så att en styrelseordförande inte får vara ägare.

Fly By Coach ägs av Public Transport Sweden och de båda har samma vd, Leif Svensson. En av branschtidningarna har bemödat sig om att få Leif Svenssons kommentar till affären: http://www.busstidningen.se/2010/03/02/flybycoach-dementerar-konkurshot/

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

groenis

Först ska jag räta ut ägandeförhållandet
PTS är moderbolaget sen är det tillsammans med Terravison hälftenägare till Flybycoach.
redan i somras så märktes likviditetsproblemen när alla Shellkort i bussarna togs in av kontoret
och tankning skulle ske på busslinks anläggning i Nyköping.
Tvätthallen som var lovad till trafikstarten i Maj månad har ännu inte kommit här skyller man på Vallentuna kommun och byggherren PEAB.
Däremot så skatt och Soc. har man betalat enligt skatteverket fram till November därefter så har det börjat glida med löneutbetalningarna.
Tvättfirman Anders Grönberg har innestående utbetalningar på PTS som han väntar på,
Tankanläggningen som skulle ha varit på plats vid trafikstart är en fråga i luften.
Redan i höstas så letade Leif Svennson efter medfinansiärer där de kunde köpa in sig från 500.000
upp till 4.500.000.
När det gäller löneutbetalningar så har man skyllt på allt i från banken till revisionsbyrån.
Att tankning skulle ske på busslink beror nog på att Svensson har jobbat där ett tag plus att man kunde förhandla fram ett lite bättre pris där en på pump hos Shell.
Ingvar är väl bara styrelsemedlem U.P.A (utan personligt ansvar)
Man har dessutom från kontorets sida förbjudit personal att yttra sig på bussnack om förhållandet på PTS vilket är minst 4 st
Jag kan och gör det då jag fick sparken från PTS då det var tänkt att jag skulle sköta beställningstrafiken som de blev av med på grund av bussbrist efter att Västanhede tog hem sina bussar

/Lennart

Ulf Rådeström

Haha...att anställda på PTS är förbjudna att hålla på med ett bussintresse är då inget nytt.

Jag hade ju oturen att under en kort period arbeta på PTS för några år sedan, och när jag fotade bussar i Romme när vi var där med två bussar en gång blev jag uppringd av VDn - Alltså Leif Svensson - och blev förbjuden att fota bussar på arbetstid eller i samband med arbetet.

Men det är ju klart - det var ju inte lätt för den andre föraren o försvara eller svara på undrande frågor från någon av dom andra bussförarna varför någon från PTS fotade bussar - företaget kunde väl kanske få ännu sämre rykte än det redan hade..om det nu hade gått...

Man lär så länge man lever...vilket innebär att det blev strömhopp från PTS med ganska omedelbar verkan därefter till någon annanstans!

M684

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 mars 2010, 18:55:42 PM

Fly By Coach ägs av Public Transport Sweden och de båda har samma vd, Leif Svensson.


Han är inte och har väl aldrig varit VD i Public Transport Sweden AB, inte ens styrelseledamot. I tidningar omnämns han ofta som VD eller vid något tillfälle "VD".

Lusan

Ja du Lennart........
Det är då ingen som har förbjudit mig att skriva här om saker som berör PTS och eller Fly By Coach. Man kan ju undra hur du vet hur ägandeförhållandena ser ut i företagen du nämner? Ägandeförhållandena på Aktiebolag är nämnligen inte offentliga och det finns inte i heller någon skyldighet att uppge dessa till Bolagsverket. Faktum är att bolagsverket inte vet vilka som äger ett Aktiebolag. De enda som vet är de som sitter i styrelsen. Varken Public Transport Sweden AB, PTS-Terravision Sweden AB eller Fly By Coach tillhör något moderbolag eller koncernmoder. Grönbergs Entreprenad har ej några oreglerade skulder hos varken PTS eller Fly By Coach. Skulden hos Shell uppgår mig veterligen till ca 1´200´000 sek.

groenis

Ägandeförhållande på aktiebolag är en offentlig handling,
Däremot så kan det vara lite svårare att få fram handlingar på övriga bolagsformer.
Du kan alltid roa dig med att söka på mitt företag,
Jag ska göra det enkelt för dig
Moneli Taxi AB
5562xx-3350 som du ser så har jag utelämnat de två sista siffrorna annars blir det för enkelt även för dig,
Passa på innan jag säljer organisationsnumret.
När det gäller PTS så står allt på Leif Svenssons sambo.
Även om jag inte är där så får jag mycket information av de andra på firman även av andra bolag då Leif's anseende inte är så högt på marknaden.

/Lennart

Magnus


Staffan Sävenfjord

Citat från: Magnus skrivet 04 mars 2010, 16:34:18 PM
Nu har Fly by coach kommenterat påståendet
http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=116372

Det gjorde de i den andra branschtidningen redan i förrgår.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

SpeedyGonzalez

Citat– Det stämmer inte alls, vi har pengar. Men vi vill inte betala för något vi beställt men inte fått, svårare än så är det inte, säger Leif Svensson.

Är det därför som han är skyldig Shell 1,2 miljoner och inte klarar av att betala ut lön i tid?  ::)

SpeedyGonzalez

Citat från: Lars Ödlund skrivet 04 mars 2010, 17:00:06 PM
Priset måste upp från dagens 79/80 :- till dryga 125:- för att man ska få ekonomi i det hela

I så fall blir de betydligt dyrare än Flygbussarna, vilka tar ut 79 kr för en enkel (på nätet).