Det nya betalsystemet i Västtrafik

Startat av Svemicke, 26 mars 2009, 01:15:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Någon som varit på kursen och lärt sig hur det ska fungera? Vad har ni för synpunkter på det hela? Tänkte vi kunde diskutera det här.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Erling.L

tja det enda jag kan säga att det märks att det e en kontors produkt, o kommer o göra att den tiden vi tjänat på o inte ha försäljning kommer o förloras. Med alla saker vi skall va behjälpliga med o den största idiotin måste väl vara o byta begreppet ungdom till skolungdom o därmed ändra en invand sms kod för folk.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

yngrot

Ja och inte underlättar det för oss som kör i flera zoner.. hur ska alla fatta detta med att trycka på + alt t ??? Tydligen blir du tvungen att visa kortet 2 ggr om det ska åka 2 st på samma kort.... himla mkt knapptryckningar blir det för oss.. :P  undras hur mkt extra körtid som behövs??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Trafikar´n

Tar emot mer än lite yngrot,  men om än lite har har VT rätt. När man ser  ex på de linjer du kör är det bara avstigande utgående som måste stämpla ut - om de kliver av innan slutzonen. Sett till varje hållplats är det en rimlig nivå på "utstämpling" vid utgångsdörren. Men på mer genomgående linjer för att nu hålla oss till Borås, varianten på 159 slår det väldigt fel. Så det är väldigt lite VT har rätt---
Om nu ca 750 000 storgöteborgare kan hantera sig sig räkna "kuponger" varför skulle inte resten i länet kunna lära sig det?

Dessutom var väl det ett system som gällde i VT7 & VTS innan eller minns jag fel?
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då

yngrot

Jo  vi hade kupong system före scanpointen...  dock inte den röda klara på biljettbordet...

Kan man byta linje i hajen innan alla gåt  av och stämplat..??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Croonhielm

Det håller på att införas djupa orättvisor i systremet. Idag har vi många kunder som reser inom en zon på landsbygden ( t.ex från parken i Dalsjöfors till vårdcentralen, eller från Svaneholm till torget i Viskafors), dessa har tidigare btalat 25 kr men får nu betala 38 kr.

De saom reser inne i tätorten betalar även fortsättningsvis 25 kr för sin resa inom en zon. Knasigt.

yngrot

Du menar att det är olika priser i zonerna?? Jag trodde det skulle vara enhetstaxa???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: yngrot skrivet 27 mars 2009, 23:24:15 PM
Du menar att det är olika priser i zonerna?? Jag trodde det skulle vara enhetstaxa???
Är inte säker, men om jag förstår det hela rätt så skall det införas en kommuntaxa och en tätortstaxa vilket innebär 20 kronor för tätort och 25 kronor för resten av kommunen. Det där med 38 kronor var något nytt.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

yngrot

Enligt den nya prisboken skall det vara så.... 38 sek i en zon...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

29 för ungdom snackka om höjning från 12 till 29  hur många procent kan det bli??  ocker känns det som .. tätort blir ju samma pirs som iad och då ska du oxå tänka att landsbyggden inte har så tåta turer som tätortn..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

nimbra

Här i Bohustrafikens område har vi ett system som funkar oklanderligt
och det är fullständigt idiotiskt att byta ut det.

Svemicke

Citat från: nimbra skrivet 02 april 2009, 21:31:36 PM
Här i Bohustrafikens område har vi ett system som funkar oklanderligt
och det är fullständigt idiotiskt att byta ut det.
Det tycker Du? Då kan jag kontra med att vårt system i Älvsborg fungerar oklanderligt. Varför byta ut det?

Jag är rätt glad att ProData-systemet försvinner för då kan jag en dag börja köra buss i Göteborgsområdet utan att behöva gå nya kurser.

Visst, ProData-systemet fungerar, men jag tycker det är ett efterblivet system. Att sälja kuponger som inte säger var de gäller är inte ett systyem som faller mig i smaken. Våra ScanPoint-biljetter visar var biljetterna gäller och i vilka zoner.

Vi kan inte ha två biljettsystem i samma län. Det går inte idag att sälja en rabatterad resa till Alingsås från Borås om resenären har ett ProData-kort. Resenären med ProData-kort kan ej heller resa vidare i Borås om han köpt resa till Borås från Alingsås.

Jag välkomnar ett enhetligt biljettsystem i hela länet och är rätt glad att det kommit. Dock är jag mindre nöjd med att man inte infört ScanPointen i hela Västra Götaland.

Dock är det varken för- eller nackdelar med våra två biljettsystem som tråden ska handla om utan för- och nackdelar med det nya systemet. Själv tycker jag den största nackdelen är att man tagit bort möjligheten för chauffören at ställa ut biljetter på värdekort. Det kommer bli en cirkus utan dess like när passagerarna själva ska stå för detta.

På ScanPointens värdekort kunde saldot regleras i förtid. Fanns det inte tillräckligt med pengar så kunde resenären fylla på sitt kort. Nu måste resenären fylla på sitt kort med en preventiv suma på 200 kr för att inte råka ut för att ha för lite saldo när nu datorerna själva ska ta betalt för diverse resor.

Fördelarna med det nya systemet är att förarna varken behöver hålla reda på antal kuponger eller diverse zoners nummer, för nu ska det gå att knappa in ortsnamnet istället och därigenom sälja en biljett. Varför inte detta gått att applicera även på kontoresorna förstår inte jag. Västtrafik är så rädda för att passagerarna ska ha kontakt med förarna. Det till trots skall förarna genomgå certifieringar och dylikt.

En annan fördel är det jag hört ryktas om, att resenärer kan fylla på sina värdekort genom Internet i sina egna bostäder. Det är ju lysande om det införs!

Min kritik gentemot ProData skall inte tas allt för seriöst då jag inte har egenpraktisk erfarenhet av systemet. Jag har själv aldrig arbetat med systemet, men av det jag sett så verkar det enormt efterblivet, även om det blev bättre sedan man integrerade kortläsaren i Hajen.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

nimbra

"Västtrafik är så rädda för att passagerarna ska ha kontakt med förarna. Det till trots skall förarna genomgå certifieringar och dylikt."

Jo det är klart att så fort som det inte skall tas betalt eller snackas med passagerare utan bara köras från A till B så står det inte på innan Rumänska bemanningsföretag är här och kör för halva lönen.

Svemicke

Citat från: nimbra skrivet 04 april 2009, 22:18:09 PM
Jo det är klart att så fort som det inte skall tas betalt eller snackas med passagerare utan bara köras från A till B så står det inte på innan Rumänska bemanningsföretag är här och kör för halva lönen.
Kan bara hålla med.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Nupski

Ok, gick kursen idag och kan inte säga att jag blev imponerad hur i hela hisingen detta kommer att fungera i verkligheten blir mycket spännande att se. Vi kan ta ett fall som exempel.

Du kör linje 43 en lördag och ankommer hållplats Svingeln någon sekund tidig riktning Kärra. På hållplatsen står två förväntansfulla familjer och två söta blondiner. De tre familjerna har varit inne på kiosken runt hörnet och köpt sig var sitt 100kronors kort för den fina summan av 200kronor vilket gjort dem något förvirrade, Västtrafik vill ha en pant avgift av alla som köper ett laddningsbart kort.

Familj nummer ett kliver på består av två vuxna och två små i åldern 9 och 10. Efter att du har förklarat för föräldrarna att barnens skolkort inte gäller på helgen så skall du som förare göra grupp inchekning av familjen. Efter två knapptryck på TP 5000 enheten så får mamman i familjen visa det nya fina kortet för kortläsaren. Du får då efter någon sekund reda på om det finns pengar nog på kortet för att du skall kunna göra en riktig incheckning. Efter det så trycker du fram 2 vuxna och 2 barn meddelst 6 knapptryckningar så att mamman kan visa sitt kort igen för TP 5000 så att deras biljett dras från kortet. Vips så dras 57,8kr från deras saldo och du talar om för dem att de har 90minuter på sig att göra alla sina inköp på IKEA om de vill åka hem på samma biljett. Tidsåtgång ca 70sek.

Familj nummer två består i en pappa och tre småttingar på 11, 13 och 15. Du frågar familjen om de kommer att vara tillsamman hela dagen och de säger att de kommer de att vara. Pappan berättar att det är första gången hann kommit till Göteborg och tycker det är konstigt att man måste betala 200kr för ett kort med 100kr värde. Du berättar för pappan att man kan lämna tillbaka kortet när de skall åka hem och få tillbaka panten men de förlorar resterande summa de betalat in på kortet. Med ett tiotalet knapptryckningar får pappan äntligen visa sitt kort och ut ur skrivaren hoppar en Göteborg 1 dygns laddning för 65kr och du talar om för familjen att deras biljett gäller i 24 timmar från nu. Tidsåtgång ca 80sek.

Den första söta tjejen behöver bara visa sitt kort för kort läsaren och vips så är hon incheckad och 16,50kr dras från hennes kort. Den andra tjejen inser att hon glömt sin plånbok hemma vilket gör att tjej nummer ett bjuder sin kompis på resan. Innan du hinner säga någonting så visar hon sitt kort för kortläsaren vilket gör att hon checkar ut, i tron om att det är så hon betalar för sin kompis. Så då kan du som förare inte anullera hennes biljett utan måste göra en manuell biljett inom zonen. Efter cirka tio knapptryckningar och lite svordommar har du tryckt ut en enkelbiljett för 25kr till kompisen. Tjerna förstår inte varför det blev ca 10kr dyrare för hennes kompis att åka med när de betalat med samma kort. Efter att du förklarat hur systemet fungerar så sätter sig tjejerna något mindre förvirrade ner. Tidsåtgång ca 45sek.

Total tid 3minuter och 15 sekunder för två familjer och två tjejer. Så så lämnar du hållplats Svingeln 3 minuter sen.


Vem i hela hisingen har kommit på detta system? Hoppas det kommer funka bättre i teorin.