UL övertar linjer från UB

Startat av gubben, 11 juli 2007, 22:44:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gubben

Någon mer som hört nåt om att UL skall ta över linjerna till Bälinge och Storvreta?
När skall detta ske isåfall??

Bussmicke

Varför inte ta Sunnersta också?
Är ju rena landet där med stadsbusshållplatser...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

gubben

#2
Ja inte omöjligt den jag hörde det från va  orolig hur alla biljettmaskiner skulle räcka till nu när UL skulle ta över storvreta och Bälinge....han kanske menade alla långlinjer...
Fast dom väntar kanske tills GUB är sålt vad vet jag

Oskar A

Till Sunnersta?! För kännedom är det ett tätbebyggt villaområde med säkert 1500 hus inom Uppsala tätort.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

Muk

Citat från: Oskar A skrivet 11 juli 2007, 23:07:09 PM
Till Sunnersta?! För kännedom är det ett tätbebyggt villaområde med säkert 1500 hus inom Uppsala tätort.

Och med en "gigantisk" skidbacke. ;D

Niklas Bygdestam

Citat från: Oskar A skrivet 11 juli 2007, 23:07:09 PM
Till Sunnersta?! För kännedom är det ett tätbebyggt villaområde med säkert 1500 hus inom Uppsala tätort.

Citat från: Muk skrivet 12 juli 2007, 00:37:43 AM
Och med en "gigantisk" skidbacke. ;D


Nåja, skidbacken är ändå försedd med en riktig skidlift. Liften är faktiskt till och med tillverkad i Schweiz. Fint ska det ju vara ;D

För att återgå till busstrafiken så kommer knappast UL att ta över Sunnersta. Det är ett område som räknas till själva Uppsala och har under lång tid varit en naturlig del i stadstrafiken så det kommer nog även i fortsättningen vara Uppsalabuss och inte UL
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ulrik Berggren

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 juli 2007, 01:31:45 AM

Nåja, skidbacken är ändå försedd med en riktig skidlift. Liften är faktiskt till och med tillverkad i Schweiz. Fint ska det ju vara ;D

För att återgå till busstrafiken så kommer knappast UL att ta över Sunnersta. Det är ett område som räknas till själva Uppsala och har under lång tid varit en naturlig del i stadstrafiken så det kommer nog även i fortsättningen vara Uppsalabuss och inte UL

Men nu blir jag nyfiken! Är det inte tänkt att UB och UL ska integreras, d v s att det ska gå att åka med samma biljett både regionalt och lokalt i Uppsala? Var ju sagt så när UL tog över ansvaret för planeringen av UBs trafik för några år sedan...

/en annan UB

Niclas Rosenius

Citat från: gubben skrivet 11 juli 2007, 22:44:47 PM
Någon mer som hört nåt om att UL skall ta över linjerna till Bälinge och Storvreta?
När skall detta ske isåfall??

   Hej!

   Det kommer inte hända till hösten i alla fall. Det har funnits planer att landortsbussarna skulle börja ta upp passagerare när dom kom intill stan som tex Storvreta, Stenhagen osv, men hur skall dom få plats med allt folk som skall åka in till stan när oftas i rusningtrafik bussarna redan är fulla. Detta problem har dom först att lösa plus att länsbussarna inte har den rätta dörrställningen för att kunna serva stadslinje effektivt pga mycket folk.

   MVH Niclas

Janne Rickman

Förslag finns vad jag vet att låta den trafiken ingå i UL-trafiken.
Inget kommer nog att hända före den upphandling av stadstrafiken 2009/2010 eller försäljning av GUB som kanske kommer framöver. Men de kan ju bli GUB som fortsätter kör den trafiken framöver.
Sen lär de inte bli heller förrän de nya biljettsystemet är infört 2008/2009.
Om UL skall ta över trafiken kanske inte de ske före den stora länsupphandlingen som skall vara 2010 med start under 2011. Då skall all UL-trafik upphandlas.

/Janne

Niklas Bygdestam

Citat från: Ulrik Berggren skrivet 12 juli 2007, 09:14:06 AM
Men nu blir jag nyfiken! Är det inte tänkt att UB och UL ska integreras, d v s att det ska gå att åka med samma biljett både regionalt och lokalt i Uppsala? Var ju sagt så när UL tog över ansvaret för planeringen av UBs trafik för några år sedan...

/en annan UB


Citat från: Janne Rickman skrivet 12 juli 2007, 12:55:05 PM
Förslag finns vad jag vet att låta den trafiken ingå i UL-trafiken.
Inget kommer nog att hända före den upphandling av stadstrafiken 2009/2010 eller försäljning av GUB som kanske kommer framöver. Men de kan ju bli GUB som fortsätter kör den trafiken framöver.
Sen lär de inte bli heller förrän de nya biljettsystemet är infört 2008/2009.
Om UL skall ta över trafiken kanske inte de ske före den stora länsupphandlingen som skall vara 2010 med start under 2011. Då skall all UL-trafik upphandlas.

/Janne



Ett tag var det faktiskt meningen att allt som hette Uppsalabuss skulle bli UL. Loggan för Upppsalabuss fanns inte på nyare bussar och runt 2004 eller 2005 gick det mesta åt ett håll att allt som hette Uppsalabuss mer och mer började bli UL. På biljetterna stod det faktiskt UL under den tiden även inom stadstrafiken. Men så vände det faktiskt. Någon gång i början av 2006 tror jag det var började plötsligt biljetterna ändras så att det stod Uppsalabuss på dessa istället. Dessutom började nyare bussar få Uppsalabuss logga påklistrat. Även de nylevererade bussarna fick givetvis loggan för Uppsalabuss. I höstas frågade jag om detta och fick ett svar att man skulle ha stoppat den tänkta integreringen med UL och att man åter väckt Uppsalabuss till liv igen och att det nu skulle vara meningen att även fortsättningsvis stadstrafiken i Uppsala ska vara Uppsalabuss och inte UL

Man går alltså lite mot strömmen i jämförelse med de flesta andra län där man låter både länstrafik och stadstrafik tillhöra samma länstrafiksbolag och möjligen har lite skillnader i lacken för läns- och stadstrafik men ändå med en viss enhetlighet. Detta har inte slagit igenom här i Uppsala och planeras alltså inte att göra heller inom de närmaste åren
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Janne Rickman

Att Uppsalabuss kom tillbaka var att annars var man tvungen till att göra en upphandling av trafiken eftersom de inte fanns någon huvudman för den trafik som GUB körde. Om UL skulle ta över trafiken måste en ny upphandling till.
Uppsalabuss har bara hand om ekonomi, eftersom de är gatunämnden som beställer trafiken. De är UL som planera trafiken tillsammans med gatunämnden om jag har förstått de rätt.
 
/Janne

gubben

ja jag vet inte men hörde det av dom som lagar maskiner dom va oroliga hur maskinerna skulle räcka till när UL tar över, när var ej säker men hellst till hösten....
dom inventerar allafall maskiner för fullt.......men det är ju inte omöjligt GUB kör det e bara utrusta bussarna med almex....
Fast det vore kanske smartast o vänta tills GUB är sålt tycker man......