Bakdelen på en OmniLink

Startat av Fredrik Mattsson, 10 juli 2007, 00:06:15 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Mattsson

som utlovat nya bakdelen på en OmniLink..


Fredde

Dom har fattat det där med att ha en dekal bak som visar att man underlättar genom att låta bussen få företräde...

/Fredde

Kvarne

Från vilket år är de äldsta Scaniorna/Volvo Säffle hos TAK nu...?
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Omni

Den passar helt klart i grönt - snyggt!

Ang. dekalen på baken så hade man ju det allmänt i Sverige på 80-talet åtminstone.
Jag har även sett det i Amiens, Frankrike...minsann med en bakdel på OmniCity på själva dekalen :-)

Simon Bertilsson

När jag var liten och åkte 470, vill jag minnas att där var en buss som hade en liknande dekal. Bussen var blåvit, och jag antar att det var Linjebuss färgsättning (ja, så har faktiskt Veolia hetat en gång i tiden... ;))

M224


virtual1

Citat från: Fredde_J skrivet 10 juli 2007, 02:16:05 AM
Dom har fattat det där med att ha en dekal bak som visar att man underlättar genom att låta bussen få företräde...

/Fredde

När försvann de dekalerna i Sthlm? - minns dem väl från min ungdom/barndom på 80-talet... - o varför försvann de?

Niklas Bygdestam

Citat från: virtual1 skrivet 10 juli 2007, 21:46:39 PM
När försvann de dekalerna i Sthlm? - minns dem väl från min ungdom/barndom på 80-talet... - o varför försvann de?


Dekalerna fanns även i Uppsala. Minns dessutom att ledbussar hade en speciell variant. Jag tycker att de här dekalerna borde återinföras
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Fredde

Vet att det sitter en sådan dekal på några av våra avställda 17-vagnar. Dessa är från -95... På nyare bussar än dessa har jag dock inte sett någon sådan.

Varför de försvann och aldrig har setts igen har jag ingen aning om...

/Fredde

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredde_J skrivet 11 juli 2007, 01:29:18 AM
Vet att det sitter en sådan dekal på några av våra avställda 17-vagnar. Dessa är från -95... På nyare bussar än dessa har jag dock inte sett någon sådan.

Varför de försvann och aldrig har setts igen har jag ingen aning om...

/Fredde

De kom upp när lagen om att bussen har företräde ut från hållplats i tätortsbebyggelse infördes. Sedan hoppas man väl att alla bilister på något sätt lärt sig detta. Alla bilförare läser naturligtvis genom gällande trafikbestämmelser minst en gång om året - eller  ::)
Det hindrar ju inte att dekalerna skulle behövas även i dag. Förvånansvärt många bilister är okunniga om detta.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)