Vilken är nu Sveriges äldsta buss i linjetrafik?

Startat av Niklas Bygdestam, 05 juli 2007, 22:44:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Den gamla Setran i Halland har slutat gå i linjetrafik och det var tydligen fram till våren den äldsta. Vilken buss kan det nu vara som är den äldsta i linjetrafik och var kan den finnas? Kan det vara i SL-land man hittar den? Eller är det någon annan del i Sverige?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Kvarne

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 juli 2007, 22:44:23 PM
Den gamla Setran i Halland har slutat gå i linjetrafik och det var tydligen fram till våren den äldsta. Vilken buss kan det nu vara som är den äldsta i linjetrafik och var kan den finnas? Kan det vara i SL-land man hittar den? Eller är det någon annan del i Sverige?

Den äldsta i SL-området bör väl vara Busslink 3466 som är en Volvo/Säffle B10M-60 och brukar hålla sig ute på Ljusterö bland annat....den är väl en 1991 eller nått sånt...
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

76

GUB 648 gick i trafik 901011 enligt Oskars sida. Och den användes hyffsat regelbundet innan sommartidtabellen började.

Fast det är väl lite tveksamt om den går ut i trafik igen, nu när det levererats en del nya kortvagnar. Men blir det bara tillräckligt mycket bussbrist så...

Jag tror du får vänta tills hösten med ett definitivt svart, för det ser ju ut på samma sätt på många garage. De riktigt gamla vägnarna står avställda över sommaren, och kanske aldrig kommer i trafik igen.

Jona



Skelleftebuss 046 kan väl vara en kandidat, just nu har den sommarlov men till hösten ska den ut och rulla igen.
Den är från 1987.
MVH Filosofen Jona

Simon A

Vill inte vara petig men Uppsalabussen som nämndes heter 548. Vill bara påpeka det för att undvika förvirring plus att Volvo bussarna med plattform i bak som användes flitigt innan sommaren är goda kandidater till att vara bland det äldsta som finns då dom är från 1991.

Oskar A

Nja, bakplattformsbussarna i Uppsala var från början av 1992 precis som Scaniorna 580 och 581 som också togs ur trafik i juni.
Besök gärna min hemsida

http://oskara.se/

76

Ja naturligtvis är det 548 jag talar om... Jag skyller på tjocka fingrar.

Simon A

Citat från: Oskar A skrivet 08 juli 2007, 23:33:04 PM
Nja, bakplattformsbussarna i Uppsala var från början av 1992 precis som Scaniorna 580 och 581 som också togs ur trafik i juni.
Ok, man kan minnas fel men det var nära med tanke på när 1992 dom togs i trafik. Övertid var iaf.  :P

Esbjörn


Här är en kandidat:
Piippolas Busstrafik MPM081, en Volvo B10M Ikarus från 1986 (vem trodde att en sådan kunde överleva i tjugoett år).
Bussen står här vid Anttis vägskäl och väntar på bussen från Pajala mot Gällivare och skall gå på linje 525 mot Junosuando.
Just nu är bussen avställd över sommaren eller...ja - vem vet.
Bilden tagen den 30 maj.

Patrik

Citat från: Esbjörn skrivet 09 juli 2007, 18:38:12 PM

Här är en kandidat:
Piippolas Busstrafik MPM081, en Volvo B10M Ikarus från 1986 (vem trodde att en sådan kunde överleva i tjugoett år).
Bussen står här vid Anttis vägskäl och väntar på bussen från Pajala mot Gällivare och skall gå på linje 525 mot Junosuando.
Just nu är bussen avställd över sommaren eller...ja - vem vet.
Bilden tagen den 30 maj.

Varför fick jag fota såna här ''nya'' saker? En J*vla otur man ska ha då...

Esbjörn

Citat från: Patrik skrivet 09 juli 2007, 18:48:07 PM
Varför fick jag fota såna här ''nya'' saker? En J*vla otur man ska ha då...

Ja men du hade ju iaf tur med vädret...eller hur var det nu???

Själv hade jag en underbar vecka i Norrbotten, 17-25 grader och strålande sol hela veckan.
Tyvärr alltför stark sol för fotografering ibland...

Patrik

Citat från: Esbjörn skrivet 09 juli 2007, 18:57:35 PM
Ja men du hade ju iaf tur med vädret...eller hur var det nu???

Själv hade jag en underbar vecka i Norrbotten, 17-25 grader och strålande sol hela veckan.
Tyvärr alltför stark sol för fotografering ibland...

Ja, det var helt underbart väder!
Nej, jag skulle gärna bytt med dig..

Jan

Pippolas DEO745, tidigare ägare PTS dvs en buss som gick i SL land. Nog den första och sista godsbussen som trafikerat där. :'(
I branschen 37 år

Muk

Citat från: Esbjörn skrivet 09 juli 2007, 18:38:12 PM

Här är en kandidat:
Piippolas Busstrafik MPM081, en Volvo B10M Ikarus från 1986 (vem trodde att en sådan kunde överleva i tjugoett år).
Bussen står här vid Anttis vägskäl och väntar på bussen från Pajala mot Gällivare och skall gå på linje 525 mot Junosuando.
Just nu är bussen avställd över sommaren eller...ja - vem vet.
Bilden tagen den 30 maj.

Härlig bild på härlig buss. Riktigt kul att se den gammla ltn märkningen med fönsterstripes. Den verkar ha hållit sig bra genom åren.  :)