Fråga om Nacka/Värmdö !!

Startat av at1981, 05 juli 2007, 10:24:57 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hejsan!


Jag fann ett dokument via SL:s hemsida och längst ned på sidan 9 (av totalt 14 sidor) nämns det att Nacka/Värmdö ska få 41 nya fordon.

Dom 41 vagnar, är det något som ska ersätta bl.a. 55xx-boggie eller en komplettering helt enkelt? (Hoppas dessa 41 nya vagnar i regionalt utförande oavsett om det rör sig om led, boggi eller normalvagn)

Jag gissar att det är 41 st. B9S-vagnar men jag kan ju ha fel, men inom Swebus, vad ska det va för färg på sätena i de 41 vagnara. Ska dom va blåa liksom de nya 64xx-B9S eller den "vanliga" gråfärgen med "fartränderna"?


--- Hmm... Blåtonade säten kanske är SL-standard eller kommer att bli det. Veolia hade ju blåa säten i sina regionala B9S, likaså Swebus i sina 64xx-B9S och även Busslink i sina nya B9S.


Dokumentet finnes här: http://www.sl.se/Upload/styrelsen/uploads/styrelsehandlingar/mar%2007/%C3%84rende%2011.pdf


MVH Alexander T !! !!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

homer

Det var ett intressant dokument, men det är skrivet i vintras och verkar endast ha varit ett förslag så som jag fattar de

Karsten

Jo, men angående Mölnviksgaraget så är det något tillfälligt bygglov som spökar vilket hotar bussarnas sovplats. Är detta löst, någon?

Fredde

Vi får nog vara kvar tills det nya/tilltänkta vid Charlottendal är klart..

Något annat kan jag inte komma på här och nu. Framgår ju inte om vi ens får förnyat från årsskiftet i denna länken...

18 av vagnarna är från Blekinge, samtidigt som vi ska skicka iväg 55**-vagnarna. Vad det andra kan röra sig om är för mig inte bekant. Gissning stavas B9S....

/Fredde

Walter

Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 juli 2007, 10:36:29 AM
Det rör sig om 41 bussar i tillskott till de som är tursatta idag, sannolikt rör det sig om ett hopplock av bussar som friställts sedan trängselförsöket avvecklades och trafiken drog ner, några kan givetvis bli nya bussar men....

Du noterade väl att Mölnviksdepån kommer att läggas ner inom något år.

//Lars

Men har inte många av de bussar som inte behövdes efter trängselförsöket försvunnit/vandaliserats m.m så att de inte finns att tillgå längre?

De 18 vagnar som nämns till Tyresö måste vara dom som Björknäs lämnbar ifrån sig plus några från Blekinge men hur ska Bjröknäs få fram drygt 20 bussar till (41 minus dom från Blekinge)?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Karsten

Citat från: Walter skrivet 05 juli 2007, 13:29:11 PM
Men har inte många av de bussar som inte behövdes efter trängselförsöket försvunnit/vandaliserats m.m så att de inte finns att tillgå längre?

De 18 vagnar som nämns till Tyresö måste vara dom som Björknäs lämnbar ifrån sig plus några från Blekinge men hur ska Bjröknäs få fram drygt 20 bussar till (41 minus dom från Blekinge)?

Fjollutbytet, dvs de 18 Blekingevagnar som ersätter 55-vagnarna, innebär ju egentligen inget tillskott till trafiken. Alltså 41 bussar utöver Blekingevagnarna sk få plats någonstans. Var?

För övrigt skulle väl fjollorna till Botkyrka för trafik på 745 och 746?

Fredde

När/Om dom kommer flytta på 1720 och co som står i Mölnvik så blir det några platser. Men knappast så det räcker... Nu står ju några bussar orampade pga brist på platser/brist på den nya kopplingen. Detta har tvätt/städpersonalen dock påpekat...

En vild gissning är att Grisslinge öppnas till fullo, sen finns det några fler platser i Älvsby... Men som sagt, en gissning som säkert inte är trolig.
Björknäs och Ramsmora är ju redan fullt.

/Fredde

Karsten

Älvsby är väl inte så glest trots allt. Större delen av den fria ytan behövs väl för att backa ut bussar och parkera bilar på, i alla fall med den utformning som rådde när jag senast var där för något år sedan.

Grisslinge rymde på Busslinktiden minst 25 bussar, varav några kortvagnar inomhus, så där går det in en del. Lägg till de 9 platser i Mölnvik som tas upp av avställda 17-vagnar och de tre gotlänningarna så är vi uppe i 34 nya platser. Återstår 7 platser, uppställning i Slussen över natt?

För övrigt undrar jag hur mycket mer trafik som ska rulla i NV, 41 bussar låter mycket. Ska det gå mer trafik i det här trängselpaketet än det förra? Då användes 202 bussar i Nacka/Värmdö, vintern som gick användes 193(?) st. 234 stycken fr.o.m. i höst låter inte riktigt rätt, eller har jag räknat mig själv förvirrad?

Fredde

Slussen är mycket tveksamt... Går ynglingar in på garaget i Björknäs och klo**rar på bussar nattetid, vad blir inte resultatet av att ha bussar i Slussen? Tror knappast att det är aktuellt..

Vi kommer ju få tätare trafik på fler linjer, bla de blåa linjerna. I bägge riktingar under rusningen och inte enbart i rusningsrikning, så  gissningsvis blir det lite blått som anländer... Dom slits ju också på ett helt annat sätt än röda dessutom. Kanske inte så mycket på 471 som 474....
Sen ska det tydligen bli fler turer på 9 linjer till, enbart i rusningsriktning...

Av detta att dömma, så behövs nog dessa vagnar. Sen har väl 38 och 39-vagnarna gjort sitt vid årsskiftet?

/Fredde

homer

Om nu detta stämmer med 41 bussar, vilket jag inte tror, så kommer med all säkerhet 17XX att ställas på igen, 38 och 39 vagnarna kommer nog inte heller att försvinna, man kommer säkert att förlänga åldern på dom, 17 vagnarna rullade ju längre än vad dom fick, dessutom finns de flertalet 17 vagnar som blev skickade till Södertälje, som är 95:or, dessa kanske kommer tillbaka.

Grisslinge går att få in många bussar på om man river garagelängan, kortvagnar är knappast aktuellt, och att göra som på den gammla goda tiden med ledbussar i huset är väl knappast troligt, mer troligt är som sagt att man gör sig av med hyresgästen (däckfirman) och river garaget för att också kunna byta till ett högre stängsel så de kan bli ordenligt låst

Karsten

Citat från: homer skrivet 05 juli 2007, 22:40:40 PM
Om nu detta stämmer med 41 bussar, vilket jag inte tror, så kommer med all säkerhet 17XX att ställas på igen, 38 och 39 vagnarna kommer nog inte heller att försvinna, man kommer säkert att förlänga åldern på dom, 17 vagnarna rullade ju längre än vad dom fick, dessutom finns de flertalet 17 vagnar som blev skickade till Södertälje, som är 95:or, dessa kanske kommer tillbaka.

Grisslinge går att få in många bussar på om man river garagelängan, kortvagnar är knappast aktuellt, och att göra som på den gammla goda tiden med ledbussar i huset är väl knappast troligt, mer troligt är som sagt att man gör sig av med hyresgästen (däckfirman) och river garaget för att också kunna byta till ett högre stängsel så de kan bli ordenligt låst

Är det verkligen rätt sätt att göra på? Om SL beställer mer trafik, gäller inte då ålderskraven på de vagnar man använder för den ökade trafiken? Eller har SL för kort framförhållning så att trafikutövaren inte hinner beställa nya bussar? Visst kan jag köpa att man använder 17-vagnarna tillfälligt i väntan på försenade leveranser av nya fordon, men om det nu beställts trafik med 41 vagnar utöver dagens borde ju någon part agerat på något vis.
Risken är att fjollorna behålls för att täcka upp(hemska tanke)
Med tanke på vagnar som faller för åldersstrecket är hösten ganska lugn (endast 1754). 2008 ryker 0699 och 0700 och 38-vagnarna på våren, och i november är 39-vagnarna 12 år fyllda. 

Jag hade visst glömt att man på slutet ställde ledisar inomhus i GRGA på slutet. Måste varit precis efter den stora H3-utrensningen...?

homer

1754 är väl bara en ersättning för 6463?

Fredde

Nej, att gå bakåt i tiden en längre period är tveksamt. Frågan är hur kul dessa bussar torde vara att rulla med som har stått så länge. Platta däck till att börja med. JO men 1754 är avställd nu över sommaren som många andra vagnar (38**, 39**, 58** vagnar)
Nu har ju 6101 kommit på rull igen förresten...

Hur noga är man egentligen med ålderskraven inom SL och dess enteprenörer? Har lite dålig koll på det... eller är det inom företagen som kör man har dessa krav?
Ledisar i Grissly? Vore nåt att braka in med en vattenskalle där..  ;D

Fredde

#13
Okej, men om det är 12 år på Nacka/Värmdö så ryker väl hela 18** skaran innan nästa upphandling. Om jag räknat rätt?

Låter som väldigt mycket nytt på ett fåtal år framöver...

/Fredde


at1981

Citat från: Fredde_J skrivet 05 juli 2007, 12:44:57 PM
Vi får nog vara kvar tills det nya/tilltänkta vid Charlottendal är klart..

Något annat kan jag inte komma på här och nu. Framgår ju inte om vi ens får förnyat från årsskiftet i denna länken...

18 av vagnarna är från Blekinge, samtidigt som vi ska skicka iväg 55**-vagnarna. Vad det andra kan röra sig om är för mig inte bekant. Gissning stavas B9S....

/Fredde


Hejsan!

Vad är det för vagntyp/vagntyper på dessa 18 Blekingevagnar? (Nomral, boggi eller led)
Hurdan är komforten? (Icke regional eller regional)
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.