Turen går till Täby (två bilder)

Startat av Dan Henriksson, 04 juli 2007, 18:46:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dan Henriksson


En av de äldsta bussarna i trafik i Täby, och för den delen i hela SL-trafiken tror jag. Jag var med när den här vagnen hämtades i Säffle den 9:e oktober 1992, för mig föll dock lotten på att få köra "hem" 4182. Det var 4179-4184 som levererades den här dagen, "dubbeldörrarna" 4185 och 4186 hämtades några dagar senare (om jag inte minns helt galet). Vagnen ses här på Centralvägen i Täby.


"Out of the woods". Busslink 6324 har just kommit ut ur Näsby Allé.

Bilderna togs under eftermiddagen idag.
/Danne

Ersa

Citat från: Dan Henriksson skrivet 04 juli 2007, 18:46:03 PM
En av de äldsta bussarna i trafik i Täby, och för den delen i hela SL-trafiken tror jag.

Är inte fd SL H8 4403 av 92 års modell lika gammal som 4181? Denna ATR-utrustade buss med regnr GER845 går ännu i SL-trafik som reservbuss/sistahandsval på 648:an och 646:an med Fridströms som ägare. Den har väl c:a 1½ år kvar i trafik tills åldern gör att den förbjuds?

Intressant ändå att både 4403 och 4181 är av samma årsmodell, trots att de har olika typer av fronter/blinkersglas. Ändrade man mitt i modellåret?

Walter

Citat från: Verspieder skrivet 04 juli 2007, 20:52:25 PM
Är inte fd SL H8 4403 av 92 års modell lika gammal som 4181? Denna ATR-utrustade buss med regnr GER845 går ännu i SL-trafik som reservbuss/sistahandsval på 648:an och 646:an med Fridströms som ägare. Den har väl c:a 1½ år kvar i trafik tills åldern gör att den förbjuds?

Intressant ändå att både 4403 och 4181 är av samma årsmodell, trots att de har olika typer av fronter/blinkersglas. Ändrade man mitt i modellåret?

92 var väl premiäråret för system2000 som 4181 är? 4403 är väl en äldre modell säffle?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Greger Larsson

.


"Out of the woods". Busslink 6324 har just kommit ut ur Näsby Allé.

Bilderna togs under eftermiddagen idag.
/Danne
[/quote]

Mycket fina bilder. Ser att på den här B9S:en har man lyckats montera fjärrljus utan att använda den märkliga(och anskrämliga) svarta bågen.
Fast det kanske är tänkt att bågen ska finnas där om man vill komplettera med ytterligare 2-4 extralampor... ;)
/GL

Jonas Strömblad

Citat från: Dan Henriksson skrivet 04 juli 2007, 18:46:03 PM

En av de äldsta bussarna i trafik i Täby, och för den delen i hela SL-trafiken tror jag. Jag var med när den här vagnen hämtades i Säffle den 9:e oktober 1992, för mig föll dock lotten på att få köra "hem" 4182. Det var 4179-4184 som levererades den här dagen, "dubbeldörrarna" 4185 och 4186 hämtades några dagar senare (om jag inte minns helt galet). Vagnen ses här på Centralvägen i Täby.
/Danne

En av dem ja... Men fortfarande rullar det 91'or (415x och 416x-serien).  :)
Men men, snart är nog dessa det äldsta vi har.
/J

Fredde

När man har "lösa" extraljus på detta vis gäller det att dom sitter fast riktigt så inte frontborstarna i tvätten tar med sig dom... ;D

/Fredde

Dan Henriksson

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 04 juli 2007, 22:04:02 PM
En av dem ja... Men fortfarande rullar det 91'or (415x och 416x-serien).  :)
Men men, snart är nog dessa det äldsta vi har.
/J

Jag har kollat efter de riktigt gamla men inte kunnat se någon i trafik den senaste tiden (~ sedan sommartidtabellen infördes). Kanske används de bara mycket sparsamt eller är avställda under sommaren, får se om det blir fart i dem till hösten igen. Eller så har jag helt enkelt lyckats missa alla "hockeyklubbor" m.m.!  :)
/Danne

Dan Henriksson

Citat från: Greger Larsson skrivet 04 juli 2007, 21:50:57 PM
Mycket fina bilder. Ser att på den här B9S:en har man lyckats montera fjärrljus utan att använda den märkliga(och anskrämliga) svarta bågen.
Fast det kanske är tänkt att bågen ska finnas där om man vill komplettera med ytterligare 2-4 extralampor... ;)
/GL

Tack så mycket! Ja, det här arrangemanget med extraljusen ser onekligen lite mer diskret och snyggt ut än det med bågen.  :)
/Danne

Ersa

#8
Citat från: Dan Henriksson skrivet 05 juli 2007, 05:08:12 AM
Jag har kollat efter de riktigt gamla men inte kunnat se någon i trafik den senaste tiden (~ sedan sommartidtabellen infördes). Kanske används de bara mycket sparsamt eller är avställda under sommaren, får se om det blir fart i dem till hösten igen. Eller så har jag helt enkelt lyckats missa alla "hockeyklubbor" m.m.!  :)
/Danne

Du har nog missat 4167 iaf. En titt i kamerans minne visar upp denna suddiga bild från förrförra veckan som jag egentligen inte tänkt visa upp. Bilden tagen från Fridströms 9830.


Dan Henriksson

#9
Citat från: Verspieder skrivet 05 juli 2007, 05:18:16 AM
Du har nog missat 4167 iaf. En till i kamerans minne visar upp denna suddiga bild från förrförra veckan...

Där ser man! Det stämmer ändå ganska bra med mina egna observationer (notera tecknet i mitt inlägg!), har kollat den senaste tiden både vid Danderyd och Täby C men inte kunnat se någon. Jag vet inte om det tidigare blev ett litet missförstånd, men jag hävdade inte att 4181 var den äldsta utan en av dem, det finns säkert ett litet gäng 91:or och 92:or kvar i trafik i länet. Jag ska dock spana vidare efter dessa gamla bussar, trevligt så länge de finns kvar i trafik!  :)

Hälsningar Danne

Jonas Strömblad

Citat från: Dan Henriksson skrivet 05 juli 2007, 05:46:38 AM
Där ser man! Det stämmer ändå ganska bra med mina egna observationer (notera tecknet i mitt inlägg!), har kollat den senaste tiden både vid Danderyd och Täby C men inte kunnat se någon. Jag vet inte om det tidigare blev ett litet missförstånd, men jag hävdade inte att 4181 var den äldsta utan en av dem, det finns säkert ett litet gäng 91:or och 92:or kvar i trafik i länet. Jag ska dock spana vidare efter dessa gamla bussar, trevligt så länge de finns kvar i trafik!  :)

Hälsningar Danne

Lugnt, nog förstod jag att du menade en av de äldsta!
Måste säga att det är några veckor sedan jag körde senast och jag vet inte hur det är med de äldsta vagnarna nu. Mycket möjligt att de är avställda över sommaren.
Har inte sett någon utanför fönstret (linje 607, Snickarevägens hållplats) på länge heller  :(
/J

Dan Henriksson

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 05 juli 2007, 12:17:04 PM
Lugnt, nog förstod jag att du menade en av de äldsta!

He he, jag förstod att du förstod! Nä, jag såg att Verspieder kanske missförstod mig och trodde jag missat 4403 m.fl. Eller så var det jag som missförstod hans svar! Hur som helst, hoppas vi inte sett det sista av dessa sista "riktiga" Säffle ännu!  :)
/Danne

Jonas Strömblad

Brink d.y skådade H27A 4151 i Sollentuna igår. Så hoppet är definitivt inte ute :)
/J