Busschauffören missade avfart -Backade på riks-80

Startat av AO, 22 december 2010, 16:56:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

AO


Ersa

"Här utsätter chauffören passagerarna för livsfara"
Varför inte tre utropstecken en svart rand med texten EXTRA när GD ändå håller på och leker Aftonbladet? Klart olämpligt och säkerligen även något som skulle leta till böter. Men svävade verkligen alla passagerare i livsfara? Är det stor skillnad "livsfarligtsmässigt" på att backa i gånghastighet på en väg, än att stå helt stilla på samma väg? Frågan känns lite "svart eller vitt" utan en enda gråskala.

Jag tolkar detta som att om en förare missar denna hållplats på samma sätt, så ska denne helt strunta i hållplatsen, och därefter få flera glada kommentarer i tidningen? ::)

Ersa

Jag har förstås inte varit på plats, men jag kan ju tänka mig att sikten bakåt i speglarna bedömdes som god av föraren. Sen var det även nån som kommenterade som verkar ha fått panik av att framdörren öppnades en meter innan bussen stannade, dvs att dörrbroms inte fanns. Har folk blivit extrema trygghetsnarkomaner de senaste 10 åren och får en mindre hjärtinfarkt bara av vetskapen att det finns bussar som saknar dörrbroms?

lil-sis

Citat från: Ersa skrivet 22 december 2010, 17:37:35 PM
Jag har förstås inte varit på plats, men jag kan ju tänka mig att sikten bakåt i speglarna bedömdes som god av föraren. Sen var det även nån som kommenterade som verkar ha fått panik av att framdörren öppnades en meter innan bussen stannade, dvs att dörrbroms inte fanns. Har folk blivit extrema trygghetsnarkomaner de senaste 10 åren och får en mindre hjärtinfarkt bara av vetskapen att det finns bussar som saknar dörrbroms?

Jag tror att de flesta inte ens vet vad dörrbroms är ;)

Magnus

Är det inte bättre att låta bli att kommentera och spekulera om såna här händelser överhuvudtaget om man inte var på plats och vet hur omständigheterna var? Oavsett om man nu vill försvara chauffören eller inte.

Ersa

Citat från: Magnus skrivet 22 december 2010, 19:44:33 PM
Är det inte bättre att låta bli att kommentera och spekulera om såna här händelser överhuvudtaget om man inte var på plats och vet hur omständigheterna var? Oavsett om man nu vill försvara chauffören eller inte.

Jag vill varken försvara eller hänga föraren. Däremot vill jag gärna kunna diskutera tidningens rapportering och notera kommentarerna på tidningens hemsida. Trygghetsnarkomaner som får panik över det mesta är något som är rätt intressant i dagens samhälle, likaså lokaltidningar som leker kvällstidningar.

AO

Chauffören har blivit avstängd tills vidare Enligt Lennart Skog Nobina.

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.2601698-busschauffor-backade-pa-riks-80

Det speciella är ju det att chauffören i klippet verkar prata med en Lennart i telefon och berätta precis vad han gör, men det är kanske med en annan Lennart.

Der_löwe

Citat från: AO skrivet 23 december 2010, 01:42:10 AM
Chauffören har blivit avstängd tills vidare Enligt Lennart Skog Nobina.

http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.2601698-busschauffor-backade-pa-riks-80

Det speciella är ju det att chauffören i klippet verkar prata med en Lennart i telefon och berätta precis vad han gör, men det är kanske med en annan Lennart.

Det finns minst fem som heter Lennart inom Nobina Gästrikland, vanligare än något annat namn där av någon anledning. Är ganska säker på att det är en annan Lennart. Har svårt att tänka mig att Skoog skulle ringa direkt till en förare, det sköter trafikledning/personalplanering.

AO

Citat från: Der_löwe skrivet 23 december 2010, 10:39:43 AM
Det finns minst fem som heter Lennart inom Nobina Gästrikland, vanligare än något annat namn där av någon anledning. Är ganska säker på att det är en annan Lennart. Har svårt att tänka mig att Skoog skulle ringa direkt till en förare, det sköter trafikledning/personalplanering.

Så kan det nog vara. Vill bara förtydliga att jag inte anklagade Lennart Skog för nåt utan mer uppmärksammade sammanträffandet att chauffören pratade med en Lennart.

yngrot

Alla vi som kör/har kört buss/lastbil har väl någon gång backat eller vänt på mindre lämpliga ställen?? Lätt gjort när man kört fel och blir stressad av det .. lätt dagen efter komma på hur man borde gjort..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Gabi94


lil-sis

Citat från: Gabi94 skrivet 24 december 2010, 19:59:53 PM
Så går de väl när man inte planerar i tid.

Det är ju tur att du är perfekt och aldrig gör fel.

Uppenbarligen så hände ingenting. Mer än att någon passagrerare klagade.

Som skulle ha klagat minst lika mycket om bussen fortsatt till nästa avfart.

Hur man än gör när man kör buss har man ändan bak.

Gabi94

De kunde varit ännu jobbigare att backa med en ledbuss.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 december 2010, 17:28:20 PM
Visst är det olämpligt men man måste ju även se till trafiksituationen och väderleken och dessutom längden på backmanövern, en felbedömning av en stressad förare, hur han än hade gjort hade det blivit "skäll".

Tja, hur det än var så kanske han förtjänade skäll? Visst, ingen är perfekt, men ingen slipper få skäll heller. Jag tycker att skäll fyller en viktig funktion i samhället.  :P