Huvudmeny

Förbifart Skellefteå

Startat av Freke, 28 september 2012, 19:29:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Freke

Äntligen! Efter miljoner utredningar och förhandlingar har man enats om en ny sträckning av E4 förbi Skellefteå. Det blev - häpp - exakt samma sträckning som planerats sedan 1960-talet... En liten detalj återstår dock - det finns ingen tidplan... Vilken stad blir sist med E4 genom centrum; Skeå, Övik eller Härnösand?

http://norran.se/2012/09/vasterbotten/nya-e4-hamnar-pa-ostra-leden/

Ersa

Örnsköldsvik är väl den stad som torde kräva mest pengar (av de tre) för att kunna bygga en förbifart. Pga alla berg lär det ju behövas gott om tunnlar.

Freke

Citat från: Ersa skrivet 28 september 2012, 20:16:48 PM
Örnsköldsvik är väl den stad som torde kräva mest pengar (av de tre) för att kunna bygga en förbifart. Pga alla berg lär det ju behövas gott om tunnlar.

Det mest troliga alternativet är en lång tunnel genom Åsberget nästan parallellt med Botniabanan. Det blir en kort men besvärlig väglänk.

swedebear

Det pågår ju diskussioner om hur en eventuell framtida sträckning av E4:an skall vara när det gäller Övik...får väl se om och vad man kommer fram till
"I don't want to start any blasphemous rumours, but I think that God's got a sick sense of humor and when I die I expect to find him laughing"

Depeche Mode - Blasphemous Rumours

homer

Citat från: Freke skrivet 28 september 2012, 19:29:53 PM
Vilken stad blir sist med E4 genom centrum; Skeå, Övik eller Härnösand?


jag sätter en slant på Stockholm

Freke

Citat från: homer skrivet 05 oktober 2012, 11:06:19 AM
jag sätter en slant på Stockholm

Det är ju beroende på hur man definierar "centrum", men jag tycker nog att E4 redan idag går utanför. Möjligtvis skulle man kunna hävda att Helsingborg troligen blir sist. Om man formulerar frågan "I vilken stad kommer E4ans sista trafikljus att finnas?".

Ersa

Citat från: homer skrivet 05 oktober 2012, 11:06:19 AM
jag sätter en slant på Stockholm

I Stockholm har ju Essingeleden sedan länge ersatt Västerbron och Liljeholmsbron som genomfartsled. Men för att få E4 att gå genom stadens verkliga centrum (på samma vis som i ovan nämnda städer) skulle man mera ha talat om att ha all genomfartstrafik Klarastrandsleden-Centralbron-Götgatan. Om man vill ha en korrekt jämförelse alltså.

Niklas Bygdestam

E4:an lär fortsätta gå genom bebyggelse även i Jönköping/Huskvarna. Men det intressanta är väl i det här fallet om vägen går på stadsmässiga gator genom en stad, eller på en motorväg eller snarlikt.

Värst just nu är Sundsvall med alla hastighetssänkningar, trafikljus och fartkameror.

Örnsköldsvik misstänker jag tillhör de orter där trafikljusen kommer leva kvar längst. Svårt att få till en ny dragning. Får man till en ny dragning blir den dyrbar. Och E4:ans nuvarande sträckning är svår att bygga om till högre standard utan plankorsningar.

Annars lär nog sista trafikljuset finnas kvar i Helsingborg, precis som redan nämnts här. Anledningen är att man inte har någon anledning att bygga om där. Dessutom är E4:an norrifrån mot Helsingborg ihopsatt med E6/E20 så den som kommer på E4:an norrifrån mot Helsingborg kan fortsätta oavbruten motorvägssträckning med att istället fortsätta på E6/E20 till Öresundsbron och vidare till Köpenhamn. Så egentligen har alltså inte Helsingborg trafikljus om man mer ser på deras genomfart.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

David M

Istället för att projektera förbifart Örnsköldsvik kunde man kanske passa på att integrera motorvägen i staden. Se exempelvis Tegernseer Strasse i München som är en infartsväg till staden: http://de.wikipedia.org/wiki/Tegernseer_Landstra%C3%9Fe

Kolla in McGraw-Graben. Där går motorvägen i ett dike och med lokalgator ovanpå som täcker de respektive högra körfälten.

Eller för all del, läs Yimbys förslag på sidan 7 i deras program för stadsplaneringen i Stockholm:
http://www.yimby.se/material/lindhagen2/stockholmsplanen-mini.pdf

Jag tror den här lösningen passar bäst i Ö-vik jämfört med de andra städerna. Härnösand är en omväg i sig för förbifartstrafiken så där börde det räcka med en 2+1-väg utanför staden. Övik har redan en fyrfältsväg nordost om stan och den västra infarten kan relativt lätt byggas om till 2+1-2+2väg. Den nedgrävda sträckan blir ungefär en kilometer lång vilket borde kunna få ned kostnaderna till ett någorlunda rimligt pris (med reservation för att jag inte känner till ngt om Ö-viks geologi)

Anders Noren

Citat från: David M skrivet 08 oktober 2012, 23:36:34 PM
Jag tror den här lösningen passar bäst i Ö-vik jämfört med de andra städerna. Härnösand är en omväg i sig för förbifartstrafiken så där börde det räcka med en 2+1-väg utanför staden. Övik har redan en fyrfältsväg nordost om stan och den västra infarten kan relativt lätt byggas om till 2+1-2+2väg. Den nedgrävda sträckan blir ungefär en kilometer lång vilket borde kunna få ned kostnaderna till ett någorlunda rimligt pris (med reservation för att jag inte känner till ngt om Ö-viks geologi)

Jag skulle gissa att ungefär hälften av trafiken på E4 genom Övik har start eller målpunkt i centrum. Av den resterande trafiken har hälften start eller målpunkt strax utanför Övik. Resten är genomfartstrafik. Men eftersom nedre gränsen för motorvägsbygge i Sverige är ca 8 000 fordon per dygn så kvalar Övik-genomfarten in.

Freke

Citat från: Anders Noren skrivet 09 oktober 2012, 18:37:23 PM
Jag skulle gissa att ungefär hälften av trafiken på E4 genom Övik har start eller målpunkt i centrum. Av den resterande trafiken har hälften start eller målpunkt strax utanför Övik. Resten är genomfartstrafik. Men eftersom nedre gränsen för motorvägsbygge i Sverige är ca 8 000 fordon per dygn så kvalar Övik-genomfarten in.

Jag tror att det är "värre" siffror än så. Skellefteå har 25000 fordon per dygn på E4-bron, endast 8% (alltså ca 2000 fordon) är fjärrgenomfartstrafik. Däremot är en stor del av trafiken genomfartstrafik mellen olika stadsdelar, alla ska inte till centrum. Jag gissar att Övik har liknande siffror. Nedsänkta motorvägar ala Yimby verkar iofs intressant, men för Öviks del skulle nog en mer traditionell tunnel genom Åsberget som genomfart, och nuvarande E4 ombyggd till stadsgata, vara bättre. Tunneln bör vara en 2+2 väg utan vägren, alltså 7+7m bred, med tanke på säkerhet mer än trafikmängd.

Fredrik W

Citat från: Anders Noren skrivet 09 oktober 2012, 18:37:23 PM
/...Men eftersom nedre gränsen för motorvägsbygge i Sverige är ca 8 000 fordon per dygn så kvalar Övik-genomfarten in.
Har du någon källa? Jag hade för mig att det är 10 000.

Anders Noren

Citat från: Fredrik W skrivet 11 oktober 2012, 21:32:31 PM
Har du någon källa? Jag hade för mig att det är 10 000.

Det är mitt eget konstaterande efter att ha kollat trafikmängderna för de senaste 5-10 årens motorvägsprojekt. Någon officiell siffra finns nog inte utan det handlar nog mest om prestige och vem som skriker högst. Klart grabben ska ha en motorväg!

10 000 är förresten också fånigt lite.

Apropå trådstarten, blir "förbifart Skellefteå" undantaget från 8000-fordonsregeln? För där planeras väl varken fyra körfält eller fullständig planskildhet?

smarf

Citat från: Anders Noren skrivet 12 oktober 2012, 11:50:06 AM
Det är mitt eget konstaterande efter att ha kollat trafikmängderna för de senaste 5-10 årens motorvägsprojekt. Någon officiell siffra finns nog inte utan det handlar nog mest om prestige och vem som skriker högst. Klart grabben ska ha en motorväg!

10 000 är förresten också fånigt lite.

Apropå trådstarten, blir "förbifart Skellefteå" undantaget från 8000-fordonsregeln? För där planeras väl varken fyra körfält eller fullständig planskildhet?

Planen i dagsläget är 2+1 söder om Skellefteälven och 2+2 (16m) norr om älven i samma sträckning som dagens lokala väg Östra Leden. Det ska bli en del planskilda korsningar, men det lär knappast bli helt planskilt.

Freke

Citat från: Anders Noren skrivet 12 oktober 2012, 11:50:06 AM
Det är mitt eget konstaterande efter att ha kollat trafikmängderna för de senaste 5-10 årens motorvägsprojekt. Någon officiell siffra finns nog inte utan det handlar nog mest om prestige och vem som skriker högst. Klart grabben ska ha en motorväg!

10 000 är förresten också fånigt lite.

Apropå trådstarten, blir "förbifart Skellefteå" undantaget från 8000-fordonsregeln? För där planeras väl varken fyra körfält eller fullständig planskildhet?

Planen idag är Cirkulationsplats med väg 372 och planskilt med Torsgatan. Anslutningarna i norr och söder blir cirkulationsplats eller planskilt. Kommunen vill ha en planskild korsning med Bockholmsvägen, men det vill inte Trafikverket.

Med dagens trafikmönster räknar man med 6000 fordon, 2000 genomfartstrafik och 4000 lokal trafik. Nya vägar brukar dock efter en tid leda till nya resemönster, så jag gissar att man når över 8000 fordon efter några åår.