Inlandsvägen till Sundsvall

Startat av farsta, 01 juli 2012, 12:09:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

farsta

Ursäkta om det redan nämnts på forumet. Försökte söka men fick inte fram. Moderator får ta bort annars. Är lite trött på E4 norrut från Sthlm. Även kört på resterna av RR13 några gånger. Vet att DN:s resebilaga för många år sedan hade en alternativ inlandsväg. Ja högre upp än Sundsvall lär man ju inte komma ( skall till Kramfors egentligen). Har för mig att en kvinna slängde ut frågan för något år sedan på forumet men hittar inte tråden nu. Någon som kört sträckan och har kommentarer/tips?  Måste ju bli över Sandviken, Ljusdal, Hassela och ansluta till E14 och ut söder om Sundsvall. Kan ta en hel dag på mig så det gör inget om det blir några mil. Helt nya trakter för mig
Mvh Farsta

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

Precis!
Väg 272-83-E14-323-87 så kommer du till Långsele

farsta

Tack hur kunde jag missa den? Fast riktigt samma väg som jag tänkt mig är det inte. Hade tänkt hålla ner på milen och som sagt komma ut vid Matforstrakten. Frestande att komma in via Långsele förstås men vi planerar Junsele lite senare så dit kommer vi ändå.

Lars-Håkan_E

Ok!

Då kör du 83:an t.om Ljusdal, sedan 84 till Delsbo vidare 305 till strax efter länsgränsen, sedan höger mot Lucksta-Matfors

Vill du en snabbare väg kör du E4 till Tönnebro 83:an till Järvsö, höger mot Nordsjö o Lillbo till Delsbo och som ovan

farsta

Perfekta snabba råd!  Det verkar ganska självklart nu. Det jag funderar mest på är sträckan norr om Ljusdal som ser lite "väglös" ut ( nej nu skämtar jag men mindre vägar är det). Fast det är ju sådana vägar jag gillar att köra som omväxling.

Lite off topic och jag har haft frågan uppe tidigare men det verkar inte som om man kan lägga in hela "avvikande"rutter i sin GPS ännu? Går att lösa med delmål förstås men vad smidiigt det vore att kunna sitta på kammaren och dra en rutt och bara överföra den

Lars-Håkan_E

Förutom vägen mellan 305:an vid länsgränsen och över till Lucksta är vägarna jag nämnde av länsvägsstd och bättre, den stumpen är inte dålig heller.

farsta

Skall bli kul. Nästan som en liten utlandsresa då 80% blir helt nya intryck för mig

farsta

Hej
Tyckte det var en fin trip som blev ca 13 mil längre än om jag kört direkt. Väldigt vacker på många håll. Lite enahanda på andra.

Vackraste kanske söder om Sandviken där man kör på en smal väg över en sjö. Trakten runt Järvsö förstås men även Ljusdal och bort mot Kvissleby

God vägstandard överallt måste jag säga. Inga hål utan jämn och fin väg. Lite koll på bensinen bör man ha. Man kan inte utgå från att hitta bensin överallt. 

Sen tycker jag att man undrar över framtiden för lokala campingar, sevärdheter och utställningar. Det är ändå juli och det är behagligt lite folk överallt. Är det inte folk här nu så är det aldrig folk här. Var är alla? Kanske föredrar man utlandet?   
Farsta

Lars-Håkan_E


Anders Noren

Försvarets vägatlas har förresten alltid en karta med alternativa vägar, som inte alltid utgörs av numrerade vägar.