Färjor i Öckerö kommun

Startat av Staffan Sävenfjord, 22 juni 2012, 09:48:51 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Öckerö är en kommun i Göteborgs norra skärgård och den saknar fast förbindelse med övriga landet så den är beroende av färjor. Den största leden är Hönöleden, som går mellan Lilla Varholmen och Hönö Pinan. Det är den leden trafiken från Göteborg använder om den skall till Öckerö. Fyra färjor går med som mest 10 minuters mellanrum.








Strax efter man kommit i land på Hönö åker man över till huvudön Öckerö och sedan kommer man till Hälsö. Längst ut där ligger Burö färjeläge, varifrån färjor går till öarna Källö-Knippla, Hyppeln och Rörö. Dessa färjor går med oregelbunden tidtabell och det är fullt möjligt att göra en rundtur med dem. Som Trafikverkets färjor brukar vara är de avgiftsfria. Färjan Nordö III används som reserv- och förstärkningsfärja.


Det mesta av trafiken utförs av de båda gula systrarna Ulrika och Linda.






Nästa är väl egentligen en passagerarbåt men den kallas allmänt för färja. Den går från Öckerö till Kalvsund, Björkö och Grötö ungefär en gång i timmen. Här får man betala enligt Västtrafiks taxa.


Från Björkö kan man också ta Trafikverkets färja till Lilla Varholmen. Den går som mest en gång i kvarten och det är samma färja som pendlar fram och tillbaka. I dag var det reservfärjan Vivi som gick. Ordinarie färja på leden är Svanhild, som tidigare gick mellan Svanesund (Orust) och Kolhättan.




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Tack för dessa bilder. Påminns om att jag inte åkt med dessa mycket länge.
Vilken färja brukar alternera på Björköfärjan.
Sedan skall påpekas att dessa färjor körs av utbildat sjöfolk. Färjor från det som förr kallades vägverket körs på många leder med hjälp av stålvajrar,sk linfärja. I just Öckerö skedde en lokal omröstning om invånarna ville ha färja eller en bro. Bro ville alltså invånarna på Öckerö inte ha utan de trivs med mycket långa köer till färjorna när man skall in till Volvo eller kommer därifrån. Kanske en hel del också in till Göteborg.

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 24 juni 2012, 21:26:19 PM

Vilken färja brukar alternera på Björköfärjan.
Sedan skall påpekas att dessa färjor körs av utbildat sjöfolk. Färjor från det som förr kallades vägverket körs på många leder med hjälp av stålvajrar,sk linfärja. I just Öckerö skedde en lokal omröstning om invånarna ville ha färja eller en bro. Bro ville alltså invånarna på Öckerö inte ha utan de trivs med mycket långa köer till färjorna när man skall in till Volvo eller kommer därifrån. Kanske en hel del också in till Göteborg.

På Björköleden alternerar Svanhild och Vivi som jag skrev. Svanhild anses vara ordinarie färja.

Eftersom färjorna på Hönöleden går tätt och har stor kapacitet brukar det inte bli så långa köer. Här visade färjor är alla s k frigående, det vill säga de drivs inte med linor.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson


Jonas Gustafsson

Citat från: S Svensson skrivet 24 juni 2012, 21:26:19 PM

Sedan skall påpekas att dessa färjor körs av utbildat sjöfolk.

Vilket inte hindrar att de ibland är mest kända för annat. Harald Treutiger (som jag för övrigt såg på Café Hönökakan vid Hönö Klåva för någon månad sedan) körde väl Vägverksfärja (numera Trafikverksfärja!) ett tag när han inte hade radio- och TV-uppdrag?

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 26 juni 2012, 01:16:17 AM
Vilket inte hindrar att de ibland är mest kända för annat. Harald Treutiger (som jag för övrigt såg på Café Hönökakan vid Hönö Klåva för någon månad sedan) körde väl Vägverksfärja (numera Trafikverksfärja!) ett tag när han inte hade radio- och TV-uppdrag?

//Jonas G

Fast Harald Treutiger har faktiskt skepparexamen klass 8 och har befogenhet att föra befäl över ganska stora båtar. Om det sträcker sig även till frigående trafikverksfärjor vet jag dock inte.

http://bohuslaningen.se/nyheter/bohuslandal/1.772845-harald-treutiger-kryssar-vidare

Och så en bild på Svea af Smögen, som nu bytt namn.
http://www.skargardsbatar.se/nyaavance_1904/

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Danne B.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 juni 2012, 07:50:06 AM
Fast Harald Treutiger har faktiskt skepparexamen klass 8 och har befogenhet att föra befäl över ganska stora båtar. Om det sträcker sig även till frigående trafikverksfärjor vet jag dock inte.

http://bohuslaningen.se/nyheter/bohuslandal/1.772845-harald-treutiger-kryssar-vidare

Och så en bild på Svea af Smögen, som nu bytt namn.
http://www.skargardsbatar.se/nyaavance_1904/

Fartygsbefäl klass VIII ger inte behörighet att köra så värst stora fartyg, men väl möjligheten att köra mindre båtar yrkesmässigt. Det räcker inte till en normal vägfärja.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fartygsbef%C3%A4lsexamen_klass_VIII

Dessutom, vilket inte står där, krävs maskinbefäl klass VIII för att få framför fartyg yrkesmässigt med 550 hk eller mer.

//Danne

Buss-Huliganen