Huvudmeny

Rondeller

Startat av Jan I Nilsson, 19 december 2011, 20:02:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

Citat från: JDS skrivet 30 juli 2012, 22:44:46 PM
Men nu är det så att det inte utgör något regelbrott att blinka vänster, nullum crimen sine lege. Det finns inget förbud, alltså är det tillåtet, så länge man gör rätt i övrigt (dvs man behöver som vanligt blinka höger vid svängen ut).

Givetvis.

HJP

Citat från: Anders Noren skrivet 30 juli 2012, 14:56:05 PM
Gud så skönt att det finns fler som har förstått att det underlättar för övriga fordonsförare om man blinkar vänster när man ska vänster.
****
Blinkar du vänster om en vanlig landsväg svänger vänster, också? Inne i cirkulationsplatsen kör man "rakt fram" - följer en väg som gör en vänstersväng.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 juli 2012, 21:58:56 PM
Det finns en enkel regel och om alla följer den så blir det inga missförstånd. Man blinkar inte när man kör in i cirkulationsplatsen men man blinkar höger när man skall köra ut ur den. Är rondellen tvåfilig så blinkar man innan filbyte. Jag kan inte finna att det underlättar för andra fordonsförare om någon inte följer reglerna. Man vet ju inte om vederbörande har någon hemmagjord princip för att blinka eller helt enkelt glömt att blinkersen är på.

I en cirkulationsplats bör man inte ha högre fart än att man kan stanna om någon inte respekterar väjningsplikten. Genom att köra så har jag undvikit många krockar och jag har också fått andra bilister att förstå att de inte vinner något på att köra i full fart fram för att sedan tvärbromsa så att de stannar precis innan rondellen. Då tvingas jag bara kör ännu långsammare och de får alltså vänta längre innan de kommer in. Detta inte för att j***as utan för trafiksäkerheten. Jag vill inte vara med om en krock även om jag inte är vållande. Det blir ju ändå alltid en massa besvär och har man en gång blivit hotad för att man blivit påkörd bakifrån så är det ett extra skäl att vara försiktig.
****
Här måste jag hålla med Staffan helt.
Åtskilliga gånger ser jag bilister som i tvåfiliga cirkulationsplatser, ligger i innerfil och blinkar vänster. Plötsligt kör de ut ur "rondellen" utan att blinka höger. Detta beteende är också mycket vanligt i enkelfiliga "rondeller". Dessa bilbister blinkar ofta vänster så länge, att man tror att de ska fortsätta runt.
Om alla följer regelboken, så blir detta en självklarhet. Inget konstigt alls. Om en vanlig landsväg (huvudled) svänger vänster, och det i vänstersvängen finns en anslutande väg på höger sida, så är det väl ingen som blinkar vänster, för att visa att man inte tänker svänga in på avtagsvägen. Det är precis samma sak.

Citat från: riiga skrivet 30 juli 2012, 22:10:23 PM
Ja, men om man dessutom blinkar vänster när man avser att färdas till den tredje utfarten så snabbar man upp trafiken, eftersom personen som väntar vid den andra utfarten då kan köra in i rondellen om personen inte blinkar. I så fall blir det som följer:

  • Höger blinkers vid inkörsel - ut första.
  • Ingen blinkers - ut andra.
  • Vänster blinkers - ut tredje.
****
Ett praktexempel på "fiffige Herberts" egna regelverk. Hur ska andra veta hur du har tänkt ut hu alla andra bör köra?
Om alla gör likadant. D.v.s. följer regelverket, så slipper vi alla dessa resonemang och konstiga beteenden, då blir det enkelt och solklart. Så länge man kör inne i cirkulationsplatsen, är det som att köra på rak väg som gör en vänstersväng.

HJP

Anders Noren

Citat från: HJP skrivet 31 juli 2012, 11:13:55 AM
Blinkar du vänster om en vanlig landsväg svänger vänster, också? Inne i cirkulationsplatsen kör man "rakt fram" - följer en väg som gör en vänstersväng.

På vilket sätt skulle det underlätta för mina medtrafikanter? "Aha, han tänker inte köra i diket. Bra, då slipper jag kasta mig åt sidan."

Citat från: HJP skrivet 31 juli 2012, 11:13:55 AM
Här måste jag hålla med Staffan helt.
Åtskilliga gånger ser jag bilister som i tvåfiliga cirkulationsplatser, ligger i innerfil och blinkar vänster. Plötsligt kör de ut ur "rondellen" utan att blinka höger. Detta beteende är också mycket vanligt i enkelfiliga "rondeller". Dessa bilbister blinkar ofta vänster så länge, att man tror att de ska fortsätta runt.

Så du menar att om bilisten inte hade blinkat över huvud taget så hade det varit OK? För enligt dig är ju felet att bilisten blinkade vänster i vänstersvängen, inte att bilisten underlät att blinka höger i högersvängen.

Citat från: HJP skrivet 31 juli 2012, 11:13:55 AM
Ett praktexempel på "fiffige Herberts" egna regelverk. Hur ska andra veta hur du har tänkt ut hu alla andra bör köra?

Det finns en fiffig uppfinning som aktiveras med en liten spak bredvid ratten: körriktningsvisaren. Använd den nästa gång så vet andra hur du har tänkt att köra.

HJP

Citat från: Anders Noren skrivet 31 juli 2012, 13:22:10 PM
På vilket sätt skulle det underlätta för mina medtrafikanter? "Aha, han tänker inte köra i diket. Bra, då slipper jag kasta mig åt sidan."
****
På intet sätt. Detsamma gäller i "rondeller".

Citat från: Anders Noren skrivet 31 juli 2012, 13:22:10 PM
Så du menar att om bilisten inte hade blinkat över huvud taget så hade det varit OK? För enligt dig är ju felet att bilisten blinkade vänster i vänstersvängen, inte att bilisten underlät att blinka höger i högersvängen.

****
Vid filbyte och när man ska ut ur "rondellen", ska man naturligtvis blinka.
Citat från: Anders Noren skrivet 31 juli 2012, 13:22:10 PM
Det finns en fiffig uppfinning som aktiveras med en liten spak bredvid ratten: körriktningsvisaren. Använd den nästa gång så vet andra hur du har tänkt att köra.
****
Läs mina inlägg, så förstår du att det är precis det jag gör, men bara när det behövs.

Hur svårt kan det vara?



HJP

HJP

Citat från: Ersa skrivet 30 juli 2012, 23:20:04 PM
Vad gäller rondeller får folk göra nästan hur de vill för mig. Förutom den enligt mig värsta synden: Att i tvåfiliga rondeller alltid ligga i högerfilen trots att man ska "åt vänster" (tredje utfarten). Detta gör vissa även om högerfilen tydligt är skyltad med både trafikskyltar och pilar som visar att "västersväng" i högerfilen inte är tillåtet. Detta då resenärer rakt fram (andra utfarten) tillåts köra i vänster fil genom många rondeller.
****
En bild säger mer än tusen ord, sägs det:



Skyltningen varierar mycket, från plats till plats. Generellt sett, tror jag inte att det är fel att ligga kvar i högerfilen.





Här är det skyltat att även högerfilen går till vänster. Helt i sin ordning, enligt mitt sätt att se det.

HJP

riiga

Citat från: HJP skrivet 31 juli 2012, 11:13:55 AM
Ett praktexempel på "fiffige Herberts" egna regelverk. Hur ska andra veta hur du har tänkt ut hu alla andra bör köra?
Om alla gör likadant. D.v.s. följer regelverket, så slipper vi alla dessa resonemang och konstiga beteenden, då blir det enkelt och solklart. Så länge man kör inne i cirkulationsplatsen, är det som att köra på rak väg som gör en vänstersväng.
Det är en utökning av de regler som finns, och den enda skillnaden om jag blinkar vänster i innersta filen (till dess att jag blinkar höger för att köra ut) är att de fordon som är på väg in i cirkulationsplatsen får en förvarning om mina avsikter. Om jag ska fortsätta till den tredje utfarten så indikerar vänsterblinkningen det, till skillnad från ingen blinkning alls, vilket i så fall kan betyda att du ska ut antingen andra eller tredje. Genom att blinka vänster så tydliggör man sin avsikt. Den enda skillnaden blir att de som blinkar vänster underlättar trafikflödet. Om du blir förvirrad av det hela så är det ju bara att stanna, precis som du hade gjort om personen inte blinkat.

HJP

Citat från: riiga skrivet 31 juli 2012, 14:47:52 PM
Det är en utökning av de regler som finns, och den enda skillnaden om jag blinkar vänster i innersta filen (till dess att jag blinkar höger för att köra ut) är att de fordon som är på väg in i cirkulationsplatsen får en förvarning om mina avsikter. Om jag ska fortsätta till den tredje utfarten så indikerar vänsterblinkningen det, till skillnad från ingen blinkning alls, vilket i så fall kan betyda att du ska ut antingen andra eller tredje. Genom att blinka vänster så tydliggör man sin avsikt. Den enda skillnaden blir att de som blinkar vänster underlättar trafikflödet. Om du blir förvirrad av det hela så är det ju bara att stanna, precis som du hade gjort om personen inte blinkat.
****
SUCK!
Om du inte blinkar, så talar det om att du tänker vara kvar i "rondellen". Att komma på fiffiga saker, för att förtydliga, öppnar för att komma på lite av varje.
Mycket ofta, när jag vill in i en "rondell" och väntar på en vänsterblinkande, så blir jag lurad när denne plötsligt kör ut ur "rondellen". Jag väntade i onödan, alltså. En vanlig följd av ditt "förtydligande".

Följ regelverket, är mitt enkla råd.

HJP

riiga

Citat från: HJP skrivet 31 juli 2012, 15:02:18 PM
Om du inte blinkar, så talar det om att du tänker vara kvar i "rondellen". Att komma på fiffiga saker, för att förtydliga, öppnar för att komma på lite av varje.
Mycket ofta, när jag vill in i en "rondell" och väntar på en vänsterblinkande, så blir jag lurad när denne plötsligt kör ut ur "rondellen". Jag väntade i onödan, alltså. En vanlig följd av ditt "förtydligande".
Ja, men för att underlätta trafikflödet så skadar det ingen om man blinkar åt vänster. Du måste ju blinka åt höger innan du kör ut igen, och om folk inte gör det så är det ju snarare så att de inte vet hur man kör alls, vilket verkar vara den situation som du beskriver i ditt exempel.

HJP

Citat från: riiga skrivet 31 juli 2012, 15:06:52 PM
Ja, men för att underlätta trafikflödet så skadar det ingen om man blinkar åt vänster. Du måste ju blinka åt höger innan du kör ut igen, och om folk inte gör det så är det ju snarare så att de inte vet hur man kör alls, vilket verkar vara den situation som du beskriver i ditt exempel.
****
Jag skrev tidigare: "Blinkar du vänster om en vanlig landsväg svänger vänster, också?". Det gör du naturligtvis inte, även om det finns en anslutande väg till höger. Följer man en vänstersvängande väg, så behöver man inte förtydliga att man tänker följa vägen i dess vänsterkurva. "Rondellen" är en vänsterkurva.
Om man, som du tycker, ska blinka vänster om man ska ut i tredje vägen. Hur ska man då veta vilken väg som är den tredje, för alla som blinkar. De har sannolikt kört in på olika ställen.
Det finns tillfällen i trafiken - också i rondeller - när ett förtydligande är på sin plats, men det beror på trafiksituationen.

Titta på min illustration högre upp i denna tråd, eller ta fram din gamla körskolebok och läs i den. Du har ju lärt dig detta en gång, så varför envisas med att dina egna regler är vad alla bör följa?

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: riiga skrivet 31 juli 2012, 15:06:52 PM
Ja, men för att underlätta trafikflödet så skadar det ingen om man blinkar åt vänster. Du måste ju blinka åt höger innan du kör ut igen, och om folk inte gör det så är det ju snarare så att de inte vet hur man kör alls, vilket verkar vara den situation som du beskriver i ditt exempel.

Jo, det kan göra skåda. Man vet inte vad vederbörande menar eftersom det inte finns några regler för när vänsterblink skall användas i en cirkulationsplats. Det är som JDS påpekat inget olagligt men det är förvirrande. Det gör heller ingen nytta. Skall jag köra in i en cirkulationsplats måste jag alltid räkna med att bilar som redan är inne i den och inte blinkar höger skall köra runt och jag skall alltså lämna företräde.

Beteendet att blinka till vänster gör också att det är lättare att glömma blinka höger när man skall svänga ut. Antingen det nu beror på att man inte slår om blinkersspaken tillräckligt långt eller att man luras av att varningssummern för blinkern redan ljuder.

Om vi sedan tar riigas förslag att inte blinka alls om man skall köra rakt fram, alltså ut andra gången om det finns fyra vägar ut ur cirkulationsplatsen (inklusive den man kom in ifrån), hur skall jag veta var han kom in i rondellen om jag inte hade fokus åt just det hållet när jag såg att han körde in. Och hur gör man om det finns fem vägar ut?




Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

riiga

#55
Citat från: HJP skrivet 31 juli 2012, 15:23:55 PM
Om man, som du tycker, ska blinka vänster om man ska ut i tredje vägen. Hur ska man då veta vilken väg som är den tredje, för alla som blinkar. De har sannolikt kört in på olika ställen.

De har säkerligen kört in på olika ställen, men likväl kan du bara stå vid en infart. Det finns då två möjligheter för en bil som ligger i innersta körfältet och som passerar mitt framför dig. Antingen börjar föraren att blinka åt höger då han befinner sig vid andra infarten, och påbörjar då ett körfältsbyte och ska således ut vid den utfart som blir den första för dig. Om föraren fortsätter att blinka vänster ska han fortsätta till den för dig andra, dvs "rakt fram".

Citat från: HJP skrivet 31 juli 2012, 15:23:55 PM
Titta på min illustration högre upp i denna tråd, eller ta fram din gamla körskolebok och läs i den. Du har ju lärt dig detta en gång, så varför envisas med att dina egna regler är vad alla bör följa?

Jag har fått lära mig det jag beskriver och jag finner att det är mycket tydligt, till skillnad från många äldre, som jag upplever har fått lära sitt vitt skilda regler.

riiga

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2012, 15:39:15 PM
Beteendet att blinka till vänster gör också att det är lättare att glömma blinka höger när man skall svänga ut. Antingen det nu beror på att man inte slår om blinkersspaken tillräckligt långt eller att man luras av att varningssummern för blinkern redan ljuder.

Visst finns den möjligheten, men jag har aldrig glömt det. De enda gånger jag glömt att blinka har varit när jag inte tänkt på att jag kört i en rondell.

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2012, 15:39:15 PM
Om vi sedan tar riigas förslag att inte blinka alls om man skall köra rakt fram, alltså ut andra gången om det finns fyra vägar ut ur cirkulationsplatsen (inklusive den man kom in ifrån), hur skall jag veta var han kom in i rondellen om jag inte hade fokus åt just det hållet när jag såg att han körde in. Och hur gör man om det finns fem vägar ut?

Det spelar inte så stor roll hur många vägar det finns/var personen körde in. Jag citerar mig själv: "Det finns då två möjligheter för en bil som ligger i innersta körfältet och som passerar mitt framför dig. Antingen börjar föraren att blinka åt höger då han befinner sig vid andra infarten, och påbörjar då ett körfältsbyte och ska således ut vid den utfart som blir den första för dig. Om föraren fortsätter att blinka vänster ska han fortsätta till den för dig andra, dvs "rakt fram"." Lägg till "ingen blinkers" så vet du att personen körde in på utfarten till vänster om dig och ska ut första till höger om dig, eftersom bilen då kommer utan blinkers och börjar blinka åt höger vid samma tidpunkt som ovan i citatet.

HJP

Citat från: riiga skrivet 31 juli 2012, 15:42:30 PM
De har säkerligen kört in på olika ställen, men likväl kan du bara stå vid en infart. Det finns då två möjligheter för en bil som ligger i innersta körfältet och som passerar mitt framför dig. Antingen börjar föraren att blinka åt höger då han befinner sig vid andra infarten, och påbörjar då ett körfältsbyte och ska således ut vid den utfart som blir den första för dig. Om föraren fortsätter att blinka vänster ska han fortsätta till den för dig andra, dvs "rakt fram".
****
Om du inte blinkar, så vet jag och alla andra, att du tänker fortsätta i "rondellen". Lätt som em plätt.
Det finns alltför många som har egna idéer om hur man förbättrar gällande regelverk. Oftast med dåligt resultat.

Citat från: riiga skrivet 31 juli 2012, 15:42:30 PM
Jag har fått lära mig det jag beskriver och jag finner att det är mycket tydligt, till skillnad från många äldre, som jag upplever har fått lära sitt vitt skilda regler.
****
Det var kanske dumt av mig att - som tidigare - hänvisa till din gamla körskolebok. Jag vet ju inte hur gammal den är. Själv gick jag på bilskola 1963, så regler har förändrats sedan dess. Oavsett hur gammalt körkort man har, så gäller dagens regler. Det är varje bilists skyldighet att vara uppdaterad. Jag har t.ex. slutat köra på vänster sida  ;)

Jag håller inte med dig om att dina "hemsnickrade" regler är bättre än de gällande. Jag upprepar än en gång: Följ regelverket!
Om du inte tycker att min tidigare illustration räcker, så googla på "Rondellkörning", och du ska få svar.

HJP

Staffan Sävenfjord

Citat från: riiga skrivet 31 juli 2012, 15:42:30 PM

Jag har fått lära mig det jag beskriver och jag finner att det är mycket tydligt, till skillnad från många äldre, som jag upplever har fått lära sitt vitt skilda regler.

Vi äldre - åtminstone jag som tog körkort 1964 - fick lära mig det som du beskriver. Så var reglerna . Sedan tillhör jag de körkortsinnehavare som försöker uppdatera mig på nya regler och anpassa mig efter dem.

Varför har du så svårt att köra efter gällande regler?

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

HJP

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2012, 16:18:32 PM
Varför har du så svårt att köra efter gällande regler?
****
Mycket bra fråga!
Varför ställde inte jag den?  ;)  ;)

HJP