SL H34 4471 i okt 1977

Startat av Gunnar D, 27 februari 2021, 13:37:09 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Gunnar D



H34 4471 i oktoberrusk vid Skanstull 1977.

Mvh Gunnar

Leyland

#1
Tack Gunnar för trevlig bild.

"Gamla" hållplatsen vid Skanstull innan området på bilden får den provisoriska bussterminalen för Tyresö- och Handenbussarna.

4471 fick revision och rött tak före augusti 1975. Ser ut att vara välbehållen och fin på bilden.

4471 kom att vara med ända till H34-finalen i Söderhallen och fick avsluta på linje 55 tur 81 klockan 15.51-18.49 11 juni 1982. Näst sista ingående H34 till Söderhallen. Sist in blev 4439 på 43/9.

4471 gjorde ca 45 000 mil i tidtabellslagd trafik.


Gunnar D

Tack för info!
Funderat lite på körsträckan i tidtabellslagd trafik. Vad kan den säga jfr med andra H34 och andra busstyper i stadstrafik?

/Gunnar

Lars-Håkan_E

4443 som finns på museet hade ju gått ca 45000 2002 (senaste/sista besiktningen)

H59 5424 som SSS äger har rullat ca 65000

H32 4249 som museet har uppges mätarställningen vid senaste besiktningen 2016 vara 55420 km vilket antagligen skall vara 55420 mil

Så 45000 mil för en Leyland känns ganska ok i det sällskapet

Leyland

#4
Definitionen "tidtabellslagd trafik" må förklaras.

Bussens vägmätare visar ju bussens officiella mätarställning - men detta värde är just ett värde som finns vid avläsningstillfället och som inte med säkerhet är korrekt. T.ex vid kontrollbesiktningarna noteras detta värde i besiktningsprotokollet.

När det gäller handel med fordon idag, om jag förstått rätt, är det närmast brottsligt om inte vägmätaren visar fordonets korrekta tillryggalagda körsträcka. Men jag är säker på, att dessa äldre bussar med äldre modell av färdskrivare inte är 100%-iga, liksom att vagnarna efter kollisioner och renoveringar inte alla gånger försågs med sin gamla färdskrivare eller fick en ny/begagnad där man rullade fram till "rätt värde".

Jag har för handen inte något avläst värde just nu på 4471.

Men så vad är då "tidtabellslagd trafik"?

SS och SL (liksom bussbolagen idag) hade och har produktionsberäkningar och statistik av olika slag. Främst för underhållsplanering och budgetering av produktionskostnader. Varje linje och tur i varje tidtabellsperiod, i vart fall inom Stockholms Trafikdistrikt, hade sin planerade längd exakt i meter framtagen. Manuellt, men från tidigt 70-tal med hjälp av ADB registrerades varje utsättning (vagn på linje och tur varje dag). Härifrån kommer värdet "tidtabellslagd trafik" som då jämfört med vägmätarställningen torde utvisa ett något lägre värde (4-6%) än vagnens tillryggalagda körsträcka (vagnbyten, ej registrerad extratrafik, provkörningar, till/från besiktning, byte mellan garage, avlösningsresor, inköp av bullar på Ringvägen mm mm).

45 306 mil är det sista produktionsvärdet på 4471. Med ett påslag om 5% torde 4471 sannolikt ha rullat minst 47 500 mil vid skrotningen. Men det är ett antagande.


Dessa intressanta frågor kanske bör förpackas i egen tråd - men några kommentarer om H34 och H35 och hur långt de rullade.

De H34 som överlevde 12 år och uteslutande gick i Hammarby rullade ca 20-25% längre än vagnarna i Söderhallen. Förklaringen är dels högre snitthastighet i förortstrafiken än i innerstaden. En annan förklaring är att Söderhallen 1967-1977 hade upp emot 25-30% vagnreserv under vissa perioder. Hammarby hade mera normalt 8-12%. Dvs Hammarbyvagnarna rullade mer i trafik på 1970-talet.

De vagnar som rullade längst enligt beräkningar och antaganden torde ha varit 4347 och 4412 , ca 60 000 mil. 4412 gjorde sina sista år i Hammarby - men det är ändå ett anmärkningsvärt högt värde på henne. Tål att ytterligare analyseras.

De H35:or som fanns kvar 1975-1976 hade rullat mellan 24 000 och 31 000 mil.



Leyland

Lite mer km-statistik för 4471

3 september 1967 i trafik.
Troligen efter kollisionen den 15 februari 1968, avregistrerad 29 februari 1968 för reparation till 1 september 1968.

1967 - 1971 genomsnitt 9,3 mil per kalenderdag
1971 - 1976 genomsnitt 10,6 mil per kalenderdag
1976 - 1982 genomsnitt 6,7 mil per kalanderdag

Totalt genomsnitt ca 9,2 mil per kalenderdag

Sista åren i Söderhallen, efter 1979,  utsattes H34 i trafik företrädesvis bara på delade turer och gick extremt lite. Ned till 4,2 mil i genomsnitt per kalenderdag.

Gunnar D

Imponerande uppgifter! Har du samlat motsvarande data för Capitoler också?

Har notering om CF H65A 6190 i Huga (första regdatum 640915):
721214 698114 km
730203 707210 km
vilket ger ca 18 mil/kalenderdag under perioden (inkl jul/nyår).

Har också notering från 1972 om att H34 4439 krockade på linje 742. Du kanske har skrivit om det tidigare?

/Gunnar

Leyland

Tack,

Bra uppgift om 6190. De mer robusta förortsvagnarna rullar/rullade mycket jämfört innerstadsvagnarna och Leyland/Büssing.

För förortsledvagnarna vid SL-trafiken på 1980/1990-talet har jag en uppgift om genomsnittlig körsträcka på 26 mil per dag.

Jo, jag kan säkert plocka fram motsvarande för Capitolerna också. Har dock inte lika systematiskt ADB-behandlat uppgifterna.

4439's exakta kollisionsdag på linje 742 har jag inte noterat (ännu). Efter en kollision i slutet av 1971 var hon avställd (från 1971-12-29) för reparation hela vintern fram till 1 april 1972.

4439 var sista H34 i trafik i Söderhallen.

Peter Rost

Undertecknad reste själv med 43/9 den 11/6 - 1982. Avgick från Tanto mot Roslagstull kl. 15.30, om jag minns rätt.

//Peter

Gunnar D

Den utsättningen var väl knappast slumpmässig...

/Gunnar


Gunnar D

Trevlig och nostalgisk bild! Är det i korsningen med Ingemarsgatan?

/Gunnar

K R

Hej!

Den korsande gatan i bakgrunden är Frejgatan.
Hållplatsen är belägen vid Roslagsgatan 34.

mvh K R

Gunnar D

Tack för lokaliseringsuppgift och turlistor! Så blev alltså H34:s svanesång och jag fick också några nya hplförkortningar!

Mvh Gunnar

roggek


Citat från: Leyland skrivet 01 mars 2021, 21:47:15 PM
För den som vill studera 4471's finaldag 11 juni 1982, linje 48/21 på förmiddagen och linje 55/81 på eftermiddagen



Offtopic:
Jag vet inte vad Leyland gör för fel med billddump.se, men jag får alltid öppna bilderna i en ny flik för att kunna öl h t se dem.