Nyliga inlägg

Sidor: [1] 2 3 4 ... 10
1
Busstrafik / 55:an vid hållplats Slussen
« Senaste inlägg av 846 skrivet Idag kl. 15:49:19 »
Sen 55:an fick ny linjesträckning passerar bussen såväl hållplatslägena vid Slussen på Hornsgatan som på Katarinavägen. 55:an stannar emellertid inte på båda hållplatserna (som var fallet med Stureplan före linjesträckans ändring) utan den stannar bara på ena stället, vilket gör det svårt att byta t.ex. till linje 76 på Slussen när man kommer från Tanto. Det är dessutom lite förvillande att i ena riktningen stannar bussen på Hornsgatan, men inte Katarinavägen, medan i andra riktningen är det tvärtom - då stannar bussen inte på Katarinavägen men istället på Hornsgatan. Någon som har en tanke om varför det blivit så? Jag skrev till SL Kundtjänst och frågade men deras svar är ju så pinsamt dåligt att det nog var sista gången jag skrev dit och frågade någonting överhuvudtaget. Man kan ju allvarligt talat lika gärna fråga valfri mänska på gatan, så dåligt har SL:s kundtjänst blivit. Läs här vad SL:s Kundtjänst svarade. Jag frågade följande:

"När 55:an gick via Stureplan stannade den vid två hållplatser, båda vid namn "Stureplan". Först vid hållplatsen som trafikeras av linje 1 (på Sturegatan) och sedan på den som trafikeras av linje 2 (på Birger Jarlsgatan). Detta underlättade betydligt om man ville byta mellan 55:an och linje 1 eller 2. När 55:an nu går en annan riktning efter Slussen än förut åker bussen istället förbi hållplatsen "Slussen" två gånger, precis som var fallet med Stureplan men skillnaden är nu att bussen INTE stannar på båda hållplatserna. 55:an passerar först Slussen på Hornsgatan (var hållplatsläge C finns) utan att stanna och fortsätter sedan till hållplats Slussen på Katarinavägen (hållplatsläge F). I andra riktningen så passerar 55:an istället hållplats Slussen på Katarinavägen utan att stanna (hållplatsläge H) för att fortsätta till hållplatsen Slussen på Hornsgatan (hållplatsläge A).

Varför kan inte 55:an inte - som var fallet med hållplats Stureplan förut - stanna vid båda hållplatserna vid Slussen? Det skulle betydligt underlätta t.ex. om man vill byta till buss 76 i riktning mot Ropsten när man kommer från Tanto. Därutöver är det lite förvillande att bussen i ena riktningen stannar på Katarinavägen medan i andra riktningen på Hornsgatan.

Jag föreslår att den som svarar på denna fråga tittar på hållplatskartan för Slussen vid Södermalmstorg för att bättre förstå vad jag menar. Och snälla, skriv inte bara ett intetsägande standardsvar utan skriv ett riktigt svar.
"

SL:s Kundtjänst svarade då följande (efter mindre än 10 minuter):

"Tack för att du hör av dig. Trafikförsörjningen av Finnberget och Danviksklippan överförs till linje 55 på grund av ändrad linjesträckning sträckan Slussen – Hjorthagen att trafikera samma väg till Henriksdalsberget och Finnberget som linje 53 gjorde innan ombyggnaden av Slussen påbörjades. Trafikutbud blir 20-minuterstrafik. Resenärer mellan Slussen och Stureplan hänvisas till linje 2 och mellan Stureplan och Norra Djurgårdstaden till linje 75.

Vänliga hälsningar,
SL Kundtjänst
"
2
Bussnack / SV: Nobina 4410....?
« Senaste inlägg av virtual1 skrivet Idag kl. 13:30:43 »
Ah, kanon, tack!!!
3
Bussnack / SV: Nobina 4410....?
« Senaste inlägg av Bese001 skrivet Idag kl. 11:52:48 »
Hej,
Det finns 21 st förregistrerade på SBH som ju äntligen är i gång igen. Stort tack till Uffe!
4
Bussnack / SV: Nobina 4410....?
« Senaste inlägg av Gano skrivet Idag kl. 11:48:41 »
Det är en av Nobina Malmös nya elbussar.

5
Busstrafik / SV: UL stora landsbygdsavtal från 2022
« Senaste inlägg av Carl Eric skrivet Idag kl. 11:39:09 »
Öregrund används fortfarande, två sjukresebussar varav en också används kvällstid för "vanliga" linjer.

Östhammar har fler bussar än både Österby och Östervåla, dessutom egen verkstad.  :)
6
Busstrafik / SV: Vad tänker man som förare när man gör så här ?
« Senaste inlägg av Nisse Bökelund skrivet Idag kl. 10:52:50 »
Föraren av ledbussen borde kanske kört lite saktare
med tanke på dom "parkerade " bilarna, som säkert fick
en del skråmor och småbucklor där dom guppade som
änder på sjögräsbete.
7
Busstrafik / SV: Vad tänker man som förare när man gör så här ?
« Senaste inlägg av AL skrivet Idag kl. 09:15:25 »
Instämmer definitivt med både Assar och Nico här. Om man dessutom inte kört buss själv så kan man rimligtvis heller inte sätta sig in i den situation som oförutsett kan uppstå ibland. Och det är ofta flera faktorer som avgör, men ändå utan att det behöver förklara skillnaden mellan vad som är rätt och vad som är fel - även om man i efterhand kan komma till insikt om vad som kanske hade varit ett mer lämpligt agerande.

Sedan bör man också ha i åtanke att det är en väldigt stor skillnad att köra sin privatbil, själv eller med nära och kära, och en buss full med främlingar som ofta förväntar sig det yttersta av föraren. Det är för många en stor press när situationer som denna uppstår, men också något som blir allt lättare att hantera ju mer erfarenhet föraren skaffar sig med åren!
8
Bussnack / Nobina 4410....?
« Senaste inlägg av virtual1 skrivet Idag kl. 08:54:34 »
Ska vara en Lion's City 12 meters (PMP02H) - till vilken trafik???
9
Busstrafik / SV: Vad tänker man som förare när man gör så här ?
« Senaste inlägg av Nico skrivet Idag kl. 00:02:25 »
Instämmer med Assar här. Det är ibland säkert svårt att veta hur det ser ut längre fram. Har man sedan kommit för långt så är det ibland sannolikt bättre att ändå fortsätta, hellre än att stanna eller försöka vända. Det har ju i vissa fall t.o.m. hänt att trafikledning, polis och/eller räddningstjänst dirigerat trafik på ett mindre lyckat vis vilket i sin tur lett till mindre bra resultat.

Sedan är det ju  i efterhand alltid lätt att i lugn och ro sitta på kammaren, kanske även med facit i hand, och bedöma/spekulera om en viss händelse. Att däremot på studs behöva fatta ett enskilt beslut, kanske delvis utan så mycket information, är något som många egentligen helst inte vill göra. I vissa fall måste det dock fattas sådana beslut och vad som var rätt eller inte vet man som sagt oftast först efteråt.

Visst kan vi alla sedan ha synpunkter och åsikter om vad som är rätt eller fel, men det är lite trist att, direkt eller indirekt, utpeka kollegorna som inkompetenta trots att nog ingen av oss har alla fakta på bordet. Kan lika gärna vara så att kollegorna gjorde så gott de kunde, kanske då t.o.m. var beordrade till att köra på detta vis.

10
Busstrafik / SV: Finlands största bussoperatorer
« Senaste inlägg av Bussmicke skrivet 16 maj 2021, 23:59:55 PM »
ÅÅååååhhh, Kabus <3

Urspungsfrågan om Sveriges bolag? Inte så intressant för mig när man får Njuta av Kabus.  ;D
Sidor: [1] 2 3 4 ... 10