Felaktig skyltning och felaktigt utrop på linje 311

Startat av Peter Bolin, 06 januari 2020, 20:02:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Bolin

I går var jag ute på en tur till Munsö. Dagen avslutades med att åka tillbaka med linje 311 från Sluts hage:


Arriva 8555 på linje 311 vid Sluts hage, januari 2020.

Från och med tidtabellsbytet den 15 december går alla turer på linje 311 till och från Sluts hage med något enstaka undantag direkt till och från Brommaplan utan bussbyte vid Sjöängen. På bussens skyltning står det som synes fortfarande Brommaplan (bussbyte) som destination, och vid Sjöängen är utropet Sjöängen – ändhållplats – avstigning för samtliga.

Även på hållplatstidtabellen vid Sluts hage anges bussbyte i rubriken som om det fortfarande vore bussbyte på flertalet turer. Märkligt att varken datorn eller hållplatstidtabellerna är uppdaterade efter förändringen i december. Jag frågade föraren innan bussen skulle avgå från Sluts hage hur det förhåller sig, så jag satt kvar i lugn och ro vid Sjöängen. ;)

/Peter Bolin

Nico

Destinationsskyltning är ett spännande ämne som kommer upp av och till. Detta med att skylta först en destination och sedan (bussbyte) är väl i huvudsak något som enbart förekommer på Mälaröarna?

Själv förstår jag inte riktigt vitsen med det. För vaneresenärer spelar det ingen roll och för sällanresenärer säger det inte så mycket eller riskerar t.o.m. att förvirra. Normen är ju annars att man skyltar till aktuell ändhållplats. De som ska vidare brukar ha koll på de om de är vana eller tar reda på det om de är ovana.

Instämmer sedan i att informationslösningen för 311 verkar konstig, men kan bara anta att det beror på slarv från entreprenören. Om det inte är anmält till SL:s kundtjänst så bör det göras.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Vet att SL kan ta upp till 2 v på sig att ordna till, men de 2 veckorna har vi ju passerat ändå.

Nico

Citat från: buskörare skrivet 07 januari 2020, 15:23:45 PMVet att SL kan ta upp till 2 v på sig att ordna till...

Nja, det är inte SL som ordnar detta utan sedan många år tillbaka är sånt här något som entreprenörerna ska hantera själva. Deras respektive områdesansvarige trafikplanerare ska alltså ta aktuella uppgifter och skicka in dem till berörd funktion på SL. Där är det tyvärr underbemannat sedan ett antal år så trafikplaneraren ifråga kan behöva hålla koll och stöta på.

Om det sedan ändå är fel och kommer in via kundtjänsten så blir det en annan SL-funktion som hanterar detta och stämmer av med berörd entreprenör... men det fordrar alltså att någon då först felanmält saken till kundtjänst. Om ingen gör något alls så kan det rulla vidare ad infinitum, dvs. tillsvidare för inget löses ju om ingen ansvarig känner till det.   
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Citat från: Nico skrivet 07 januari 2020, 15:58:14 PM
Nja, det är inte SL som ordnar detta utan sedan många år tillbaka är sånt här något som entreprenörerna ska hantera själva. Deras respektive områdesansvarige trafikplanerare ska alltså ta aktuella uppgifter och skicka in dem till berörd funktion på SL. Där är det tyvärr underbemannat sedan ett antal år så trafikplaneraren ifråga kan behöva hålla koll och stöta på.

Om det sedan ändå är fel och kommer in via kundtjänsten så blir det en annan SL-funktion som hanterar detta och stämmer av med berörd entreprenör... men det fordrar alltså att någon då först felanmält saken till kundtjänst. Om ingen gör något alls så kan det rulla vidare ad infinitum, dvs. tillsvidare för inget löses ju om ingen ansvarig känner till det.

Underbemanning borde således inte spela nån som helst roll eftersom du själv påstår att SL inte ordnar detta längre.

Ersa

#5
På många andra håll, t.ex i olika grupper på Facebook, brukar folk ofta lägga upp bilder med fel och brister, men samtidigt vara öppna tydliga med att de inte har en tanke på att anmäla felet till rätt insats. De tror på något sätt att de ansvariga ska upptäcka felen utan att få in en anmälan.

Men här i forumet brukar alla ha bättre koll än så, och därför antar åtminstone jag att trådskaparen med sin detaljkunskap över området och linjerna, redan har anmält saken till SLs kundtjänst innan han skrev inlägget här.  :)

Ersa

Citat från: buskörare skrivet 07 januari 2020, 17:20:19 PM
Underbemanning borde således inte spela nån som helst roll eftersom du själv påstår att SL inte ordnar detta längre.

Ren fakta är det. Inget påstående.

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 07 januari 2020, 17:25:02 PM
Ren fakta är det. Inget påstående.

Då förstår jag underbemanningen. Klart ingen bemanning behövs på en avdelning som inte existerar. Däremot förstår jag inte vitsen med att man ska skicka in nått till en avdelning som inte längre existerar? Inte undrar på att det tar tid om man ska skicka in nått till en icke existerande funktion som ska skicka tillbaka det utan åtgärd för att sen entreprenören själv ska gå in i BussPC-systemet och ändra. Förklarar definitivt varför allt tar extra tid.

Karsten

Citat från: buskörare skrivet 07 januari 2020, 17:34:54 PM
Då förstår jag underbemanningen. Klart ingen bemanning behövs på en avdelning som inte existerar. Däremot förstår jag inte vitsen med att man ska skicka in nått till en avdelning som inte längre existerar? Inte undrar på att det tar tid om man ska skicka in nått till en icke existerande funktion som ska skicka tillbaka det utan åtgärd för att sen entreprenören själv ska gå in i BussPC-systemet och ändra. Förklarar definitivt varför allt tar extra tid.

Nu vill du bara missförstå Nico, det leder inte till något vidare trevligt klimat tycker jag.

Det han skriver är i sak rätt. Operatörerna skickar in tidtabellsdata till SLs system. På SL finns så klart en funktion som ser till att alla system fungerar som de ska, jag misstänker att det är den funktionen som avses när underbemanning nämns.

Överlag fungerar det hela rätt bra, men om något blir fel någonstans i kedjan tar det i vissa fall ett tag innan det upptäcks och kan åtgärdas. Vissa exporter sker dagligen, andra veckovis. Till det ska läggas de olika operatörernas kompetens, rutiner och arbetssätt.

buskörare

Citat från: Karsten skrivet 07 januari 2020, 17:57:18 PM
Nu vill du bara missförstå Nico, det leder inte till något vidare trevligt klimat tycker jag.

Det han skriver är i sak rätt. Operatörerna skickar in tidtabellsdata till SLs system. På SL finns så klart en funktion som ser till att alla system fungerar som de ska, jag misstänker att det är den funktionen som avses när underbemanning nämns.

Överlag fungerar det hela rätt bra, men om något blir fel någonstans i kedjan tar det i vissa fall ett tag innan det upptäcks och kan åtgärdas. Vissa exporter sker dagligen, andra veckovis. Till det ska läggas de olika operatörernas kompetens, rutiner och arbetssätt.

Jag missförstår inte ett dugg, jag driver med hans sätt att ta hela tiden ta förgivet att jag inte kan nått.

Men jag ger upp nu, han får hitta nån annan att använda som självförtroendebooster.

Nico

Citat från: buskörare skrivet 07 januari 2020, 15:23:45 PMVet att SL kan ta upp till 2 v på sig att ordna till, men de 2 veckorna har vi ju passerat ändå.

Att jag korrigerade ditt ovanstående inlägg handlade helt enkelt om att du hade fel. Du påstod en sak som jag ansåg att den inte stämde (utifrån den erfarenhet jag har) och som jag korrigerade även om jag gjorde det på ett ganska förenklat vis. Du fick sedan mothugg av både Ersa och Karsten och svarade då slutligen med nedanstående.

Citat från: buskörare skrivet 07 januari 2020, 18:32:00 PM
Jag missförstår inte ett dugg, jag driver med hans sätt att ta hela tiden ta förgivet att jag inte kan nått.

Men jag ger upp nu, han får hitta nån annan att använda som självförtroendebooster.

I det första inlägget som jag citerar ovan så är det alltså ganska uppenbart att du inte har en aning om hur just detta fungerar. Istället för att erkänna misstaget (fel gör vi alla, ingen av oss är unik) så försöker du istället i det sist citerade inlägget påskina att du har koll på frågan... men den bortförklaringen kommer i direkt konflikt med det du skrev i tidigare inlägg, vilket blir lite av ett självmål överlag.

Har för egen del i övrigt inga direkta problem med självförtroendet, snarare tvärtom... men då du dels inte känner mig som person och detta sedan inte alls har med bussar att göra så blir det mer än OT att diskutera här. Att du dock väljer att gå till ett ganska barnsligt personangrepp mot mig enskilt verkar mest tyda på att du inte har några andra vettiga motargument.

Vad du vill göra i övrigt är upp till dig, men istället för att spåra ur tråden ytterligare så får du gärna kontakta mig via pm om du vill tjafsa vidare om detta.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Peter Bolin

Citat från: Ersa skrivet 07 januari 2020, 17:23:54 PM
Men här i forumet brukar alla ha bättre koll än så, och därför antar åtminstone jag att trådskaparen med sin detaljkunskap över området och linjerna, redan har anmält saken till SLs kundtjänst innan han skrev inlägget här.  :)

Nej, jag har faktiskt inte kontaktat kundtjänsten. Jag hade ett samtal med föraren om saken, som kunde meddela att förarna är medvetna om att det är fel i systemet. Vid Sjöängen var han tvungen att logga ur omloppet som jag fattade det, dvs. datorskärmen slocknade helt en stund. Sedan kom den i gång igen, men först med fel omlopp (datorn trodde att bussen fortfarande var vid Sluts hage). Efter ytterligare ett försök var föraren och datorn överens om att bussen befann sig vid Sjöängen och skulle avgå som linje 311 till Brommaplan.

I den vintertidtabell som gällde under perioden december 2018–december 2019 infördes flera direktturer till och från Sluts hage måndag–fredag. Däremot var det då fortfarande bussbyte vid Sjöängen på lördagar och söndagar. Det som är nytt från och med den 15 december är att det med något undantag är direktförbindelser även på lördagar och söndagar. Varken hållplatstidtabellerna eller bussarnas datorer verkar ha hängt med, vilket även ställer till det för förarna.

När det gäller mina egna kontakter med kundtjänsten har jag blandade erfarenheter. Eftersom jag själv har haft trafik som yrke och dessutom vuxit upp med en far som hade bland annat bussar som ett stort intresse har jag avsevärt bättre kunskaper om vissa saker än vad kundtjänstpersonalen förväntar sig. Det leder ibland till att dialogen blir komplicerad eftersom jag inte passar in i mönstret för en vanlig kund. Dessutom är mina kunskaper i vissa avseenden föråldrade, men jag försöker hänga med, bland annat genom att läsa på det här eminenta forumet. ;)

/Peter Bolin

Lars-Håkan_E

Citat från: Nico skrivet 07 januari 2020, 15:19:43 PM
Destinationsskyltning är ett spännande ämne som kommer upp av och till. Detta med att skylta först en destination och sedan (bussbyte) är väl i huvudsak något som enbart förekommer på Mälaröarna?

Själv förstår jag inte riktigt vitsen med det. För vaneresenärer spelar det ingen roll och för sällanresenärer säger det inte så mycket eller riskerar t.o.m. att förvirra. Normen är ju annars att man skyltar till aktuell ändhållplats. De som ska vidare brukar ha koll på de om de är vana eller tar reda på det om de är ovana.

Instämmer sedan i att informationslösningen för 311 verkar konstig, men kan bara anta att det beror på slarv från entreprenören. Om det inte är anmält till SL:s kundtjänst så bör det göras.

Detta förekom (förekommer?) även på Nacka-Värmdö, t.ex bussar från Ingarö skyltades Slussen (bussbyte) istf Gustavsberg, så länge som föraren kunde påverka skyltningen kunde man ju gå förbi detta och skylta "Gurra" men den möjligheten försvann ju senare, undrar om inte även Tyresö och Ösmo hade liknande skyltningar på några linjer/avgångar.

Idag är ju som Nico skriver allt styrt av den tidtabellsdata som exporteras från Hastus, ligger omloppet fel i grunden så blir det fel även mot slutkunden och det upptäcks i många fall inte förrän chauffören eller kunden påtalar det, att testa varje omlopp för sig är ju ganska ohållbart utan så länge exporten går igenom (inga tekniska fel) så reagerar nog ingen på att en sådan här variant smugit in sig.

iBear

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 januari 2020, 08:12:16 AM
Detta förekom (förekommer?) även på Nacka-Värmdö, t.ex bussar från Ingarö skyltades Slussen (bussbyte) istf Gustavsberg, så länge som föraren kunde påverka skyltningen kunde man ju gå förbi detta och skylta "Gurra" men den möjligheten försvann ju senare, undrar om inte även Tyresö och Ösmo hade liknande skyltningar på några linjer/avgångar.

Idag är ju som Nico skriver allt styrt av den tidtabellsdata som exporteras från Hastus, ligger omloppet fel i grunden så blir det fel även mot slutkunden och det upptäcks i många fall inte förrän chauffören eller kunden påtalar det, att testa varje omlopp för sig är ju ganska ohållbart utan så länge exporten går igenom (inga tekniska fel) så reagerar nog ingen på att en sådan här variant smugit in sig.

Förekommer. Dock inte på Ingarö, med undantag möjligtvis för turerna som bara går till Brunn. Bussar mot Gustavsberg skyltar Gustavsberg och bussar mot slussen skyltas Slussen, däremot skyltas det bussbyte friskt på linjer som slutar i Kolvik, även på linjer som aldrig går längre in mot stan än just Kolvik. Skyltningen går precis som på övriga ställen i länet som fortfarande använder BussPC att köra över med valfri destination från valfri linje manuellt, om man så vill.

at1981

Hej!

Jag vet att på gamla goda tiden så kunde folk läsa tidtabeller! :)
Det är dags att dem får lära sig det igen! :)

Det är mycket bättre att ange turens ändhållplats för då blir texten dessutom större
då den inte behöver delas upp på två rader!

T.ex. kan det stå "Kolvik" på för linjer bortom Hemmesta i riktning mot Stockholm. T.ex. kan linje 462 skyla "Kolvik" eller linje 463 kan skylta "Sandövägen" vilket är kort och koncist! :)
T.ex. linje 417, 418 och 421 skyltar "Orminge Centrum" men linje 414 i sin tur skyltar inte "Skurustugan" på sina korttruer vilket den borde göra!

Just för Nacka/Värmdö infördes denna idiotiska skyltning med "Slussen (bussbyte)" när Swebus tog över i början på 2000-talet tyvärr
och tyvärr är det extremt ologiskt att det skiljer så mycket i skyltning inom det egna trafikområdet och i länet hur man skyltar turer med bussbyte!

Nästa mycket dumma idé är att bussarna inte skyltar "Endast avstiging" ute i Nacka/Värmdö mellan t.ex. Mölnviksrondellen - Nacka trafikplats men även för
linje 421 och 441 också i riktning mot Kummelnäs längs med Kummelnäsvägen (mot Orminge Centrum) vilket känns mycket korkat.

-> Ser man t.ex. hur Nobina skyltar i Uppsala län så framgår i alla fall bussens linjenummer på displayen i kombination med endast avstigning.
Men egentligen kan det stå "Slussen" (för 400-linjer) och sedan kan folk läsa i tidtabellen så slipper de bli chockade! 

MVH at1981 !!
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.