Här är dubbeldäckarna som ska gå i Värmdö

Startat av Fredde, 10 oktober 2024, 21:57:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Blue

Citat från: Sputnik skrivet 15 februari 2025, 13:40:30 PMTrappan skulle varit placerad bakom föraren för att få ett bättre flöde. Jag ställer mig fortfarande frågan om det är så mycket längre mellan hållplatserna och så mycket färre på och avstigande i London än på 474? I London är ju dubbeldäckare mycket vanligt förekommande och fungerar bra! Det kan hända att trappans placering blir ett hinder, men dubbeldäckare generellt är nog inga problem...

Citat från: buskörare skrivet 15 februari 2025, 05:36:39 AMAngående trappans placering innanför dörren, så är det vad jag kan se den vanligaste platsen. Men jag var på en mässa in i en där trappen var placerad bakom föraren. Varför är det inte vanligare? Innanför dörren skymmer den ju väldigt mycket för oss som kör.

har man trappan bakom föraren så blir det dålig plats till föraren och trappan blir sämre att gå i.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

B10M

Varför skule trappa bakom förarplatsen vara bättre för flödet? Är väl bättre med trappan bakom framdörren så att man kan gå direkt upp på övervåningen när man kommer in.

buskörare

Varför skulle en trappa bakom föraren vara sämre att gå i? Och ytmässigt tror jag inte att det blir trängre för oss. Fördelen är också att de som stämplar biljetten slipper göra det i arslet på den som är på väg upp.

Sca.CN113

Citat från: Maven skrivet 15 februari 2025, 12:58:30 PMOch sedan linje 435-440 sedan några år trafikeras större delen av dagen, så är det förmodligen få som åker hela vägen Slussen-Hemmesta med linje 474 med 10-15 minuter omväg via Gustavsberg C. Linje 474 hade nog kunnat vara bra för dubbeldäckare om den bara trafikerade sträckan Slussen – Mölnvik. Då hade det mest varit avstigande på utväg och påstigande på inväg, så att hållplatsuppehållen inte påverkats lika mycket av trafikantutbytet.

En stor kollektivtrafikkoncern som Nobina borde ha erfarenhet och kunna dessa nackdelar med dubbeldäckare. Man undrar om de har i bakfickan att till kommande trafikförändringar ersätta delen Mölnvik – Hemmesta med en linje Gustavsberg – Hemmesta i lite glesare turtäthet. Den skulle t.ex. kunna kopplas ihop med 467 till Brunn. Eller låta 422 bli en ännu längre lokallinje till Hemmesta, och köra linje 467 Brunn – Lugnet.

Det skulle fungera med dubbeldäckare om bussen gick:

Slussen - Mölnvik - Gustavsbergs C

Då skulle den inte stanna överhuvudtaget i Henriksdal.

Stoppen skulle bli:

Slussen
Londonviadukten
Nacka trafikplats
Mölnvik (ej Mölnviksrondellen)
Holmviksskogen
Ösbydalen
Skogsbo
Gustavsbergs C

Värmdö marknad, Charlottendal, Farstadal och Vattenhjulet är alla stora hållplatser och det är där det blir väldiga bekymmer. Där ska det gå ledbussar enligt mig.

Blue

Citat från: buskörare skrivet 15 februari 2025, 15:32:22 PMVarför skulle en trappa bakom föraren vara sämre att gå i? Och ytmässigt tror jag inte att det blir trängre för oss. Fördelen är också att de som stämplar biljetten slipper göra det i arslet på den som är på väg upp.
För att avståndet mellan fronten på bussen och framaxeln är ett fast mått ska man få plats med både en förarplats och en trappa så blir det en kompromiss,
Nu har jag inte tittat på 531dt bussarna men jag vet att vi flyttade stolen bakåt i våra 328dt dubbeldäckare så trappan fram var nästan oanvändbar när någon satt på förarplats.
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

buskörare

Låter ju konstigt att man säljer sådana om sen inga kan köra dom? Enligt Setra själva är de vanligaste på expressbussar, skulle de förarna ha andra mått då?