SJ-Buss Scania-Vabis BF 76 -66

Startat av Jämtlänning, 19 mars 2021, 18:11:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jämtlänning

Hej!                                                                                              Våren 1984 fanns 4 fd SJ-bussar till salu hos FFV-överskott i Birsta, Sundsvall. Min pappa köpte AFX 961, den hade växellådan med överväxel på 5:an. Tror den heter G 505. Bussen hade hög toppfart så bakväxeln hade nog kanske den lägsta numreriska utväxling som fanns att tillgå. Frågor: Vilken bakaxelutväxling hade lägst numrerisk utväxling ihop med denna typ av växellåda? Går det få fram vilket ch.nr denna buss hade? Utan att lyckas försökte jag lägga ut bild på dessa bussar.

Christian Ljunggren

Hej!

Fd SJ 0365: AFX961 fd X311, Chassienr : 523272, Kaross: Svenska Karosseriverkstäderna, Katrineholm (SKV) K-nr: 4766. Årsm: 1966.

Med vänlig hälsning

Christian

Jämtlänning

Oj, klara besked. Då är det enkelt att be Scania att skriva ut sk vagnskort på denna buss. Där står ju dylika uppgifter. TACK👍

Mats Karlsson

De bakaxelutväxlingar som fanns att tillgå var 4.67, 5.13 och 5.71.

Lars-Håkan_E

5,71:1 är det på dessa om det inte har bytts efter SJ tiden.

Jämtlänning

Jaha. Min pappa ägde även en B 76 -66 med denna typ av växellåda. Den hade 5,71:1 i bakaxeln men den hade långt ifrån lika goda fartresurser som BF 76:an. Jag ska kolla via Scanias sk vagnskort vid tillfälle. Bakväxeln kan ju vara utbytt redan när SJ ägde den.