Dubbeldäckare fast under bro, Mörby centrum (Nobina 7419)

Startat av Olle, 01 mars 2020, 09:15:22 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

B10M

Citat från: Nico skrivet 01 mars 2020, 15:26:45 PM
Sedan finns det flera märkligheter i det som rapporterats. Hur mycket direkt T-baneersättning körs t.ex. med en förare och en enda passagerare och hur ofta går ens vanliga blåbussar med endast en passagerare ombord?! Mig veterligt har dubbeldäckare heller aldrig använts i ersättningstrafik i SL-land då de är för klumpiga för det och skulle ha problem med att ta sig fram på flera håll. Vagnar med endast två dörrar tar dessutom även för lång tid att lasta/lossa. Vad gäller detta med påstådd T-baneersättning så tror jag personligen mera på att media missuppfattat något.
Det ser i alla fall ut att stå "Ersätter T-bana Mörby C" på bussen enligt länken i trådstarten.

Nico

Kan ju vara så att det rörde sig om en utbildning som gått fel eller annat. Vad destination ev. säger är inte heller alltid hugget i sten. Man får som sagt avvakta utredningen.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

Citat från: Nico skrivet 01 mars 2020, 15:26:45 PM
Tyvärr händer olyckor vid platser som denna och som vid alla olyckor är det sällan en enda enskild faktor som är orsaken. Därför handlar det, som vanligt, om att avvakta vad utredningen säger. Det är sällan någon större idé att sitta likt karaktärerna Statler & Waldorf och kommentera lösryckt och subjektivt från ringside. I nuläget vet ingen här heller vad som hänt i detalj och medias uppgifter är även det något man [tyvärr] alltid måste ta med en stor nypa salt.

Sedan finns det flera märkligheter i det som rapporterats. Hur mycket direkt T-baneersättning körs t.ex. med en förare och en enda passagerare och hur ofta går ens vanliga blåbussar med endast en passagerare ombord?! Mig veterligt har dubbeldäckare heller aldrig använts i ersättningstrafik i SL-land då de är för klumpiga för det och skulle ha problem med att ta sig fram på flera håll. Vagnar med endast två dörrar tar dessutom även för lång tid att lasta/lossa. Vad gäller detta med påstådd T-baneersättning så tror jag personligen mera på att media missuppfattat något.

SL säger själv att det var en ersättningsbuss. Å andra sidan brukar ju SL:s pressjour också missuppfatta ett och annat.  TV4 har ju rätt omfattande reportage: https://www.msn.com/sv-se/nyheter/inrikes/dubbeldäckare-fick-taket-kapat-i-viadukt/ar-BB10Aedw?ocid=spartandhp

Nu var det ju söndagsmorgon och ingen planerad bussersättning, utan berodde på en olyckshändelse vid Bergshamra. 

Men tiden 8.20 tyder väl på att det är ordinarie buss från Tekniska (8.10). Vore mycket märkligt om man plockar ut en buss från Norrtäljegaraget för att köra ersättning på röda linjen. Bara inställelsetiden borde ju vara närmare 2 timmar.

Nåväl - endera har bussföraren själv för att vara "snäll" tänkt att åka förbi Mörby med tanke på att tunnelbanan inte gått. Eller så har trafikledningen gjort en tankevurpa och bett förare ta upp passagerare till Mörby, eller varit otydliga så att föraren missförstått. 

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Robert Brink

Nog visade destinationskylten något med "ersätter T-bana Mörby C". Varför det skulle vara skyltat så om det inte varit frågan om ersättning förstår inte jag.
Tunnelbanan ersätts ju ganska ofta vid akuta händelser som tex en olycka med trafikstopp.
Nobina har väl bussar som står vid Tekniska nattetid? I sådana fall om föraren bor i Stockholm så förklarar väl det varför aktuell buss och förare skulle kunnat köra ersättningstrafik.

//R

Fredrik Gelin

Jag har inte koll på hur Nobinas omlopp och uppställningar ser ut, men jag gissar att det inte är så stort tryck på ordinarie avgångar norrut på söndagsmorgnar, så det låter inte ologiskt att använda en ordinarie 676 som ersättning för Tunnelbanan akut innan andra ersättningsbussar hunnit fram. Skall man nödvändigtvis in till Mörbyplan får man svänga in från avfarten efter Danderyds sjukhus om man kör dubbeldäckare. Jag har förståelse för att sådana här olyckor kan inträffa och det är lätt att dra förhastade slutsatser utan tycker nog att det är klokt att avvakta den utredning som jag förmodar kommer.

B10M

Bussen 7419 gick som linje 676 från Norrtälje 6.58 till Tekniska Högskolan 8.03 och skulle ha gått som 676 från Tekniska Högskolan 8.10 men den senare blev inställd "på grund av personalbrist". Uppenbarligen valde man att dirigera om den till ersättningstrafiken istället.

Micke A

Det var ett framförhopp någonstans mellan Mörby - Tekniska och då vände man tågen vid Tekniska högskolan.

Ulf Berlin

#22
Tack för klarläggandet./Ulf




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Walter

På bilden där bussen sitter fast så visar skylten ersättningstrafik så antingen har media läst skylten som är fel eller så är bussen de facto ute på ersättning trots alla konstigheter. 
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Lars_L

Såg på SL:s facebooksida att man tydligen skulle ha ersättning mellan tekniska och Danderyd. Därav missförståndet får man förmoda. Kanske hade man bett om det just för att kunna använda sig av dubbeldäckare.

Men det ställer ju till det när man har instruktioner om ersättningstrafik hela sträckan och att man då väljer att bara köra delsträcka av praktiska skäl.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Nico

Kan finnas flera orsaker till skyltningen. Det är som sagt sedan flera märkligheter kring detta.

Dels att det väl (i alla fall mig veterligt) aldrig tidigare har använts dubbeldäckare vid denna typ av ersättningstrafik eller egentligen vid spårtrafikersättning överlag? Sedan tycker jag att en förare plus endast en person till ombord pekar mera mot någon form av linjeutbildning (typ förare + instruktör) eller så snarare än skarp trafik. Ersättning brukar innebära fulla bussar.

Hade det verkligen varit ersättning så bör det alltså ha varit fler resenärer än bara en näsa. Likaså finner jag det otroligt att ingen i så fall gått upp på övre planet. De flesta som kan brukar ju sprinta upp för att få plats på första övre raden. Den som lever får väl se.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

#26
Men turen har utgått ngt efter 8 från Tekniska en söndagsmorgon. Behöver ju inte ens funnits någon anslutande tunnelbana. Det är ju en också en akut störning. Sedan - hur många fortsätter efter Danderyd? Kan ju ha varit betydligt fler som åkt dit från Tekniska.

Jag tycker nog att din förklaring här är betydligt mer långsökt. Sedan kör man väl inte utbildning med en förare som utbildas heller. Man brukar väl i alla fall vara två-tre förare. Och har man verkligen utbildning en söndagsmorgon?

Sedan tycker jag väl Nobinas beslut att hjälpa till här är lite konstigt. Särskilt som ju nästan alla kan åka med 670 eller 676 mellan Danderyd och Tekniska. Dessutom blir ju skadan rätt stor av en inställd avgång på 676 även om det är få personer som drabbas.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

DL

Om det var en utbildning så är det riktigt skrämmande. Satt utbildaren och sov eller? Hur kan två personer missa alla skyltar?

BR

Operatören har iaf nu infört stopp för dubbeldäckare i ersättningstrafik tills vidare.

HJP

Citat från: vincentjkpg skrivet 01 mars 2020, 11:25:58 AM
Det finns en gräns när ett misstag är för allvarligt för att bara nonchalera. Föraren ska allitd veta hur stor hens fordon är och alltid vara uppmärksam på alla varningar för höjdbegränsningar som finns innan såna här broar. Alla begår misstag, men vissa misstag är direkt vårdslösa och kan få dödliga konsekvenser. I detta fall var det bara ren slump och tur att ingen satt på övervåningen för de hade med stor sannolik skadats allvarligt.

Trafikledningen som bestämde vilken buss som skulle användas för ersättningen har också stor skuld i detta så klart.
****
Jag har kört dubbeldäckare (H31, H33 och H35) för SL, på 1970-talet. De var 4,3 meter höga, och vägde 10,5 ton. Jag känner till förarens ansvar, och förstår vilka konsekvenser denna olycka kunde ha fått. Med största sannolikhet, kände föraren också till det. 
Vad jag reagerade på, var din dömande ton, trots att du nu skriver att alla begår misstag. Troligen är föraren mycket olycklig i denna stund.