Huvudmeny

Austaliensisk "haj"

Startat av S Svensson, 13 februari 2008, 19:11:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulrik Berggren

Hmm, tolkar jag ditt inlägg rätt, Magnus, att bussförarna inte ska ta hantera kontanter? Men om ett kort inte fungerar med de nya läsarna, d v s det blinkar rött, var ska då resenären erlägga den "särskilda avgiften"?

/UB

Cero

Citat från: Ulrik Berggren skrivet 15 februari 2008, 13:39:15 PM
Hmm, tolkar jag ditt inlägg rätt, Magnus, att bussförarna inte ska ta hantera kontanter? Men om ett kort inte fungerar med de nya läsarna, d v s det blinkar rött, var ska då resenären erlägga den "särskilda avgiften"?

/UB

Det ska man göra i lämplig affär innan man går på bussen. Och då uppstår naturligtvis frågan; "hur fasiken ska man får reda på hur mycket som är kvar på kortet när man på impuls stannar vid den där hållplatsen och ser bussen komma åkande?". Svaret är antagligen att man ska hålla reda på det sedan förra användandet. Papper å penna alltså. Den enes high-tech blir den andres low-tech.

yngrot

Man kan ju bara konstatera att varje gång Vt uppdaterar så blir det krångligare att sälja kort. Och inte fick vi veta var de "gömmt laddningen" så det blir ofta att man får säga "du får ladda hos Västtrafik inne i Borås får jag hittar inte i biljettmaskin man kan ju inte hålla på 2-3 min för varje resenär. Väljer man nyladdning så kommer ju den kommun upp där du står med bussen men väljer du sen kommunladdning ja då börjar maskinen allatid på Ale.. "suck" och då ska man bälddra ner i listan eller trycka på bokstavstangenter ... gissa hur lång tid det tar >:(
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Magnus_J

vi har inte haft någon kontanthantering sedan 1 april 2007 på bussarna inom SL.
det är som Cero skrev. som förare skall man kunna dra ut "kvitto" på återstående belopp, men enligt SL är det upp till resenären att se till att man har rätt färdbevis.

Alltså ska man se till att man har pengar / giltigt kort mm. annars får man gå.

Fredde

Ska bli intressant att se hur det blir efter sista april. Då slutar ju folks kära remsor att gälla.. Jordens undergång nära förestående? ::)

För hajen är väl knappast i drift då...

CitatHur ofta är det en lokalbuss kommer bort ?

Har hänt på morgonen att det saknas en buss, var så ett antal morrnar på rad. Den hade kvällen innan använts till någon avlösninng i Gustavsberg, dock klaffade inte något, utan bussen stod där över natten på terminalen. Detta var innan man fick möjlighet att se, visa GPS, vart bussen var.

Detta var föga populärt, så man skrev snart en rättelse att ta tillbaka bussen på specen. Någon hade väl liftat tillbaka till garaget, fanns ju ingen bil att ta ::)