Huvudmeny

Pausvila...

Startat av Bussmicke, 13 januari 2008, 22:40:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

yngrot

Är man trött så vad gör man :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Simon A

Ja, det är ju bättre att passa sova när man kan än att somna vid ratten när man kör.

//Simon

kristoffer

Bara chaffören inte glömmer avgångstiden  ;D haha

/ Kricke

Andreas Ljungqvist

Kul bild Micke.. Men ett tips till föraren, om det inte finns trafikanter i bussen släng dig i soffan längst bak... ZZZzzzZZZzzzZZZzzzz

homer

Citat från: Andreas Ljungqvist skrivet 14 januari 2008, 19:07:28 PM
Kul bild Micke.. Men ett tips till föraren, om det inte finns trafikanter i bussen släng dig i soffan längst bak... ZZZzzzZZZzzzZZZzzzz


hehe, nej, inte i en Sl buss tack

Andreas Ljungqvist

okej, är det så illa??

Nico


Tja, Andreas... liknelsen med att kockar och servitörer inte äter på sin egen restaurang (då de vet hur det ser ut i köket) ligger tyvärr inte så långt bort!  ;D  ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Simon A

Pappa körde en ganska rolig variant förra året när han hade 20 en tidigt förmiddag en dag i veckan och alltid fick 25 min över i Graneberg. Antingen låg han längst bak i soffan som redan nämnts eller så halvsatt han i förarstolen med fötterna på myntbordet och kepsen nerdragen, en gång var jag med och han såg himla rolig ut när han satt så. Speciellt när timern pep till att det var 10 sekunder kvar tills avgång, vilken fart det blev i farsgubben ;D Rekord i att starta upp en buss

//Simon

Yujin Zhang

91an på helger är någonting åt det hållet.  ;D
Föraren har 18 minuter paus (enligt tidtabellen, men brukar komma +5) och då brukar föraren ligga på sista raden i MaxCi (tar extra säte som kudde) och säger till oss att släcka ner vagnen och väck upp honom när det är dags för avgång.

Somliga förare är trötta på nätterna och jag kommer ihåg en gång när jag och Jim åkte natt så somnade föraren flera gånger när han körde, på Lidingöbron och vid olika korsningar m.fl. Vi och passagerare skrek vid flera tillfälle när hastigheten nere i 10km/h så han vaknade.  :o :o :o:P

Nico


Citat från: Yujin Zhang skrivet 14 januari 2008, 21:48:51 PMSomliga förare är trötta på nätterna och jag kommer ihåg en gång när jag och Jim åkte natt så somnade föraren flera gånger när han körde, på Lidingöbron och vid olika korsningar m.fl. Vi och passagerare skrek vid flera tillfälle när hastigheten nere i 10km/h så han vaknade.  :o :o :o:P

Normalt ska en nattförare vara lika utvilad inför sitt arbetspass som en dagförare. Stöter man på sådana förare så är det av vikt att det omedelbart kommer någon ansvarig tillhanda. I det här fallet faktiskt primärt direkt till polisen, då en så trött förare är jämförbar med ett rattfyllo, men även till ansvarig trafikledning (om man nu har kunskap om sådant) och/eller SL kundtjänst. En förare som är så trött att han/hon håller på att krocka eller motsvarande ska omedelbart tas ut trafik. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Citat från: Simon A skrivet 14 januari 2008, 21:20:58 PM
Pappa körde en ganska rolig variant förra året när han hade 20 en tidigt förmiddag en dag i veckan och alltid fick 25 min över i Graneberg. Antingen låg han längst bak i soffan som redan nämnts eller så halvsatt han i förarstolen med fötterna på myntbordet och kepsen nerdragen, en gång var jag med och han såg himla rolig ut när han satt så. Speciellt när timern pep till att det var 10 sekunder kvar tills avgång, vilken fart det blev i farsgubben ;D Rekord i att starta upp en buss

Vinter: Upp med luftstolen, bak med ryggstödet och ner med ratten. Sedan vila.
Sommar: Fram med ihopfällbara solstolen och ställ den framför Vegan, ner med den lilla frontluckan som får agera bord. Duka fram medtaget fikabröd och dryckflaska på "bordet".  ;)

yngrot

Citat från: Nico skrivet 14 januari 2008, 22:16:55 PM
Normalt ska en nattförare vara lika utvilad inför sitt arbetspass som en dagförare. Stöter man på sådana förare så är det av vikt att det omedelbart kommer någon ansvarig tillhanda. I det här fallet faktiskt primärt direkt till polisen, då en så trött förare är jämförbar med ett rattfyllo, men även till ansvarig trafikledning (om man nu har kunskap om sådant) och/eller SL kundtjänst. En förare som är så trött att han/hon håller på att krocka eller motsvarande ska omedelbart tas ut trafik. 

Du har helt rätt alla ropar på alkolås men trötta förare är minst lika illa ju. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

ceicli

Tyvärr ligger många skift på det viset att man knappt hinner sova innan det är dags att ge sig iväg till jobbet igen.

Jag blev en mästare på "micropauser" och blundade närhelst det inte fanns passagerare i närheten.
För tröttheten är värst och läskigast.
(Speciellt tidiga/delade skift. Jag är nu ingen morgonmänniska)
Vissa dagar gick med öppet sidofönster i minusgrader.  :-[
(Inte så många sådana dagar som tur var!)

Självklart är trötthet lika farligt som droger av olika slag.

Kinslayer

Ja det är tur att inte passagerarna vet hur trötta vi förare är ibland.....då skulle ingen våga åka med oss  ::)