Olika modeller från Scania i Södertälje

Startat av Fredde, 27 januari 2014, 18:22:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 januari 2014, 13:55:02 PM
Ska den skrotas? Den ser ju ganska eländig ut på bilden.

Om det är en förseriebuss kan man hoppas på demontering. Förseriebussar bör inte få komma ut på marknaden då de ställer till stora bekymmer för eftermarknaden. Detta då de ofta innehåller en hel del mekaniska speciallösningar som gör att det kan vara onödigt dyrt att få fram specialtillverkade specialdelar. Om det ens är möjligt.

Bussfanatikern

Citat från: Ersa skrivet 28 januari 2014, 20:13:49 PM
Om det är en förseriebuss kan man hoppas på demontering. Förseriebussar bör inte få komma ut på marknaden då de ställer till stora bekymmer för eftermarknaden. Detta då de ofta innehåller en hel del mekaniska speciallösningar som gör att det kan vara onödigt dyrt att få fram specialtillverkade specialdelar. Om det ens är möjligt.

Enligt Svensk Busshistoria så är den här bussen av årsmodell 2000 och har tillhört Scania hela tiden. Den har haft namn som Lydeholt och Noak, vad gäller dörrarrangemanget så var det 2+2+2 från början men byggdes senare om till 1+2+1. Den bakersta dörren ser dock ut att vara för en ihopfällbar rullstolslift eller nödutgång. Bussen är avställd sedan den 15:de September 2004.

Niklas Bygdestam

Citat från: Bussfanatikern skrivet 28 januari 2014, 23:48:02 PM
Enligt Svensk Busshistoria så är den här bussen av årsmodell 2000 och har tillhört Scania hela tiden. Den har haft namn som Lydeholt och Noak, vad gäller dörrarrangemanget så var det 2+2+2 från början men byggdes senare om till 1+2+1. Den bakersta dörren ser dock ut att vara för en ihopfällbar rullstolslift eller nödutgång. Bussen är avställd sedan den 15:de September 2004.


Då kan vi vara säkra på att vi aldrig ser den i trafik i alla fall. Det är helt enkelt för mycket "experimentverkstad" här. Men frågan är bara om den står och väntar på skrot eller på nya experiment? Eller rentav bara bortglömd?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 29 januari 2014, 13:17:11 PM
Då kan vi vara säkra på att vi aldrig ser den i trafik i alla fall. Det är helt enkelt för mycket "experimentverkstad" här. Men frågan är bara om den står och väntar på skrot eller på nya experiment? Eller rentav bara bortglömd?

Även om Scania skulle få för sig att sälja denna, så finns det inga köpare. Den blir för dyr i drift helt enkelt. Plus att den är 14 år gammal.

CW66

Citat från: Ersa skrivet 28 januari 2014, 12:02:27 PM
Herr Svenskbusshistoria brukar vanligtvis ha full koll på detta område.

Jodå - även så den här gången.
Den röda bussen är ju som sagt en testbuss till dubbeldäckaren.
Platsen där den står är Scania Syd (fd Scania Omni) i Södertälje. Även boggie-bussen som står bredvid är en testbuss.
En del av test-teamen finns på Scania Syd och det brukar variera vad som står där och inte. Idag när jag åkte förbi på motorvägen stod dubbeldäckaren där, plus en roströd Citywide tex.
Ibland har den gula Citywide låggolvsledbussen stått där, ibland andra bussar.....det varierar heia tiden.

Dock är det inte någon som helst "fast parkering" utan det finns två ställen inne på Scanias område som testbussar parkeras.
Det ena är nära chassiporten mot motorväg E4, och det andra (huvudstället) är uppe på Scania Tekniskt Centrum uppe på berget.
Här kan man se huvudparkeringen https://www.google.se/maps/preview/place/S%C3%B6dert%C3%A4lje/@59.1675009,17.6327191,353m/data=!3m1!1e3!4m2!3m1!1s0x465f129654e2e8ef:0x7cdd1e291856146c?hl=sv

Scania har ca 40-50 testbussar både med Omni, Citywide och andra karosser.
Om man parkerar sig ett tag vid rondellen i rondellen Granparksvägen/Verkstadsvägen/Nyköpingsleden så kan man se ett antal testbussar när dom är ute på sina turer...antingen på fasta slingor eller tillfälliga testrundor. Jag har själv stått där ett antal gånger kortare och längre stunder, och det har givit utdelning i form av de flesta testbussar på bild.

Den gula bussen är liksom dom andra  en testbuss. Om ni kollar på bilden har man en liten "halvdörr" bak. Detta är den dörr som används på höger sida i england som nöd-dörr.
Bussen har också användts till att testa olika dörrställningar där man tagit upp/bakat igen dörrar.
Så så himla eländig är den knappast.

Dock är gemensamt för Scanias testbussar att man aldrig eller sällan säljer dessa till kund, utan skrotar dom (oftast på Stena i Gladökvarn) där skrotföretaget i fråga får skriva på ett avtal om att inte avslöja hur bussen ser ut. Biussen mals sedan ner totalt så att inget skall finnas kvar för konkurrenter att spionera på

Oftast ser bussarna ganska harmlösa och "vanliga" ut på utsidan, medan testerna sker under skalet i fråga om motorer, växellådor, utväxlingar, inredning och en hel massa mätutrustning.
Men simulerar ofta tex bromsförmåga och hållbarhet där man har vattendunkar fastspända på varje säte för att simulera sittande personer.

/Uffe