Från Skåne till Stockholm

Startat av Fredde, 24 oktober 2013, 17:50:15 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 01 november 2013, 23:29:56 PM
Finns det någon chans att vi får se Lahti Scala i SL-rött?

Chansen är nog tyvärr väldigt liten. Med fler underentreprenörer eller mindre trafikområden som mellanstora svenskägda bussföretag kunnat lägga bud på, hade chanserna ökat något. Men dagens tre stora SL-operatörer köper oftast OmniLink/CityWide respektive Volvo 8500 och 8900 rakt av, medan den enda underentreprenören leasar operatörens ålderstigna Volvo 8500 istället för egna bussar.
Jämför UL-trafiken där de avvikande bussmodellerna oftast finns hos Danielssons, Kristian Larsson m.fl.

Citat från: Petersson skrivet 01 november 2013, 23:32:46 PM
Kan dom inte måla en för skoj skull  ::)

Nej, det blir nog till att använda Photoshop för de som vill. Eller ta en tur till en stad tre timmar öster om Norrtälje.

homer

Citat från: Ersa skrivet 04 november 2013, 16:56:54 PM
Chansen är nog tyvärr väldigt liten. Med fler underentreprenörer eller mindre trafikområden som mellanstora svenskägda bussföretag kunnat lägga bud på, hade chanserna ökat något. Men dagens tre stora SL-operatörer köper oftast OmniLink/CityWide respektive Volvo 8500 och 8900 rakt av, medan den enda underentreprenören leasar operatörens ålderstigna Volvo 8500 istället för egna bussar.


Vi får nog vara glada om vi i framtiden ens får fler 8900 / citywide. Känns snarare som att de bara blir hel-låggolvade MAN



virtual1

Citat från: homer skrivet 04 november 2013, 17:55:00 PM
Vi får nog vara glada om vi i framtiden ens får fler 8900 / citywide. Känns snarare som att de bara blir hel-låggolvade MAN

Arriva har här i sthlm köpt -en- Man, medans de införskaffat en mängd 8900, så tror inte helt på din teori...

Fredde

Citat från: virtual1 skrivet 04 november 2013, 19:44:12 PM
Arriva har här i sthlm köpt -en- Man, medans de införskaffat en mängd 8900, så tror inte helt på din teori...

Beror kanske på att Arrivas avtal med SL består till 0% av gas-bussar, därav den större valfriheten när det gäller fordonsinköp.

virtual1

Citat från: Fredde skrivet 04 november 2013, 19:51:13 PM
Beror kanske på att Arrivas avtal med SL består till 0% av gas-bussar, därav den större valfriheten när det gäller fordonsinköp.

Jadå. Det stämmer, men arriva är så stora i Stockholm nu att chansen är långt ifrån borta att det blir fler 8900...