Huvudmeny

EN SWEBUSFRÅGA

Startat av Johan Hansson, 04 november 2007, 19:21:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Verspieder skrivet 08 november 2007, 22:56:43 PM
SJ-littera under det fyrsiffriga inventarienumret är trevligt, och jag skulle gärna se att det kunde återinföras för skojs skull på vissa håll, även utanför Swebus regi. Då bussarna idag ändå ska lackas om när de flyttas över en länsgräns är ju 1-3 bokstavsdekaler ett ytterst litet problem att åtgärda vid flytt.  :)

Ursäkta om jag blir väldigt petig nu, men vid SJ kallades den här förkortningen för hemstation för signatur (och gör så vid Banverket än i dag). SJ-littera är den beteckning ett fordon här. T ex Rc för lok, B7 för sittvagnar eller WL4 för sovvagnar.
Men visst vore det trevligt om bussbolag med bussar på olika håll kunde förse dem med märkning typ SJ:s signaturer. Orusttrafiken hade ju förut olika nummerserier för olika stationeringsorter, men det blev ganska oöverskådligt när bussarna bytte inventarienummer i samband med att de bytte placering.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

S Svensson

Jag ser att nr blivit fel. Gnosjö avses 0001 som stod i SJ gamla garage där.

I Tyskland brukar namn och hemort finnas  på bussar som syns iSverige nedtill på vänster sida vid förareplatsen. Något lagkrav ??

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 november 2007, 23:07:53 PM
Ursäkta om jag blir väldigt petig nu, men vid SJ kallades den här förkortningen för hemstation för signatur (och gör så vid Banverket än i dag). SJ-littera är den beteckning ett fordon här. T ex Rc för lok, B7 för sittvagnar eller WL4 för sovvagnar.

Trafikplatssignatur var namnet, sa Bull. Rättning i ledet!  :P

S Svensson

SJ hade tidigare (begynnelsen till mitten av 50 talet) även litt av bussar. Det var A,B och T Handlade om platsantal samt T var turistbuss.

Christian Ljunggren

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 november 2007, 23:44:11 PM
Före det förekom inte denna märkning på bussarna.

Stockholm hörde sedermera under Uppsala (vilken även Visby gjorde), Gotland överfördes till Stockholm (Entreprenad-Region Sthlm) under slutet på -90 talet början på-2000.

Sundsvall försvann som huvudort i början på -80 talet? och då blev Gävle huvudort för all norrlandstrafik fram till att Diligenstrafiken förvärvades 1991.

//Lars


Sundsvall (Suc) uppgick i Gävle (Gä) 1983-02-01.

/Christian