Gammal är äldst eller 5260 visar var skåpet ska stå (ingen bild)

Startat av Ted Selander, 27 november 2012, 06:36:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ted Selander

Från min utsiktsplats i vagn 6335 fick jag se 5260 med självklar pondus dra förbi i Lahällsbacken i morse, kommandes från Åkersberga som linje 628. Litet längre fram såg jag gamlingen susa förbi även Nobinas dubbeldäckare. Först till Danderyds sjukhus kom hon alltså. Nästa uppdrag blev säkert litet lugnare, i form av linje 602H.
Stilig uppvisning knappa sex veckor före slutet!

BadTab

Vad kommer hända med dess syster som står i Jordbro-depån avrustad men med fräscha däck och i övrigt helt komplett...?

Kvarne

Badtab: Systerns öde är nog inte dåligt ty som buss hon fortsatt kommer leva....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Matte

Citat från: BadTab skrivet 27 november 2012, 20:44:21 PM
Vad kommer hända med dess syster som står i Jordbro-depån avrustad men med fräscha däck och i övrigt helt komplett...?

Den som står i JOGA(5261) ska bli eller är redan i SVOF´s ägor.

yngrot

För en som inte har full koll på nummer undras vilken vagntyp vi prátar ???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Björn Forslund

Citat från: yngrot skrivet 29 november 2012, 20:21:02 PM
För en som inte har full koll på nummer undras vilken vagntyp vi prátar ???

Scania CN113CLB 1999. 5261 var den absolut sist tillverkade  CN höggolvaren.!

Tommy E

Citat från: Björn Forslund skrivet 29 november 2012, 20:32:49 PM
Scania CN113CLB 1999. 5261 var den absolut sist tillverkade  CN höggolvaren.!

Kommer den bevaras med SL-lack? :D
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Bussmicke

Hade lätt kunnat köra 5 år till om inte låggolvsfjanteriet var...

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Matte

Citat från: Tommy E skrivet 29 november 2012, 20:55:24 PM
Kommer den bevaras med SL-lack? :D

Tror inte den kommer lackas om till något annat. Speciellt efter som den levererades ny till Handen och gick där hela sitt liv tills utrangering.

Tommy E

Citat från: Matte skrivet 30 november 2012, 12:46:05 PM
Tror inte den kommer lackas om till något annat. Speciellt efter som den levererades ny till Handen och gick där hela sitt liv tills utrangering.

Om det är så är det underbart. I så fall funderar jag starkt på att gå med i föreningen för att kunna bidra till bevarandet av en så trevlig buss. :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 29 november 2012, 20:59:33 PM
Hade lätt kunnat köra 5 år till om inte låggolvsfjanteriet var...

Med regelbunden service och en noggrann ägare skulle nog en 1990-tals Scania CN113 nog klara fler år än bara fem i ordinarie trafik. Se bara hur många ännu äldre Scanior som än idag rullar vidare i olika f.d. Sovjetrepubliker.
Jämför det med Volvo 8500 som knappt klarar tio år i SL-trafik innan de är helt slut. Nog saknar man Scania som de byggdes innan Omnimodellerna kom. Dvs gediget!

Citat från: Matte skrivet 28 november 2012, 13:21:15 PM
Den som står i JOGA(5261) ska bli eller är redan i SVOF´s ägor.

Där ser man. Är det Brose- eller Mobitecskylt på dessa? Tänkte mest på att korrekt styrdon måste kopplas in framöver, så att den kan skyltas med 999 olika alternativ när den väl rullar för SvOF.

Matte

Citat från: Ersa skrivet 02 december 2012, 00:02:05 AM

Där ser man. Är det Brose- eller Mobitecskylt på dessa? Tänkte mest på att korrekt styrdon måste kopplas in framöver, så att den kan skyltas med 999 olika alternativ när den väl rullar för SvOF.

Allt sitter redan i och åter monterat. Så nu står det 839 Gullmarsplan ej via Medborgarplatsen istället för Ej i Trafik.

Peter Rost

Sista dag i trafik för 5261 var väl i juni, då den trafikerade linje 839. Mycket trevliga bilder, Micke! Fortsätt gärna SL Historiken, från 1990-talet.

/Peter

Matte

Vet inte vilken linje den körde senast. Kanska va en lycko träff när jag skylatade om den idag efter arbetet idag... Även fast 839 inte hade destination Gullamarsplan Ej via medborgarplatsen...