Nytt samarbete mellan operatörer i Gästrikland

Startat av MrH, 28 april 2012, 16:23:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MrH

Citat från: AO skrivet 29 april 2012, 22:11:57 PM
Är det någon som vet vilka bussar som är aktuella? Och kommer Stadsbussarna och VS/P att äga bussarna eller kommer de att ägas av KR och underentreprenörerna endast att köra dem?

Som jag förstått det kommer Stadsbussarna respektive VS/P att själva äga bussarna.

/MrH

CR

När det gäller VS & Perssons Bussar som ingår i Björkskoncernen, så är det väl sannolikt med VDL. Även KR-trafik kan man nog tänka sig VDL. För Stadsbussarnas del är väl en inte allt för vild gissning MAN.

Några andra funderingar:

Kommer linje 95 Gävle - Norrlandet att bli en gul stadsbusslinje från december med samma design som stadstrafiken i Gävle?

Kommer linje 41 Gävle - Sandviken - Hofors att trafikeras med dubbeldäckare (av märke VDL) från december?

AO

Hur ser det ut med krav på lågentre? Personligen hade jag ju gärna sett att man flyttade några av de ledvagnar KR får över i Uppland till Gästrikland.

Klaverdörr

#18
Hej!

Kan det bli att man flyttar över 4 st korta gasbussar till Sandviken och köper in 4 st längre gasbussar till Gävle då behov finns till fler större bussar i Gävle?
Sedan from 2013/14 är väl kravet att det ska vara 20 st gasbussar i Gävle?

Ser man på Karlstad så ska alla bussar i och med nya avtalet ha minst 47st sittande på alla avgångar och här är Gävle långt efter med nuvarande vagnpark när det gäller antalet sittande på varje avgång och Karlstad är ändå en mindre stad..
Varje buss kräver inte mer än en förare så lönekostnaden är ingen ökning!

Så vill man gasa på och få fler resande är Karlstad långt före med nya avtalet, vad missade Gävle Kommun/X-trafik med detta avtal att få mycket fler resande? Jo det är fel i avtalet på kravet i storleken på bussarna att locka fler resande, för har man en bil och istället ska ta bussen så är iaf kravet att man har en sittplatts när man åker oftast, detta fungerar tyvärr inte idag på flera linjer!

Klaverdörr

Hej!

Vill man få fler resande på linje 1 i Gävle mellan Valbo-Centum v.v kanske man borde baka in hela denna linje i zon 61 dvs 2-zon indelningen vid Valbo Kyrka upphör och flyttas till Valbo Köpstad ist..
Det vore värt för Stadsbussarna och prova under ett/två år då dom har fritt fram att styra över priserna i avtalet och se hur resandet ändrar sig...