Här blev det knökfullt!

Startat av Robert Brink, 09 april 2012, 14:18:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 april 2012, 14:34:50 PM
Givetvis skall Westins Buss, som  väl svarar för ersättningstrafiken för tunnelbanan, beställa bussar från andra företag om de egna resurserna inte räcker till. Men jag är inte säker på att även om de ringt Keolis hade fått omedelbar tillgång till deras förfogandevagn.

Det är väl Keolis som sköter trafikledningen (rätta mig om jag har fel) så de borde ju iofs kunna lägga ihop ett och ett. Givetvis finns det fall där det inte fungerar, men det jag egentligen försöker få fram är att när det är tunnelbanestopp så sitter inte trafikledarna på tunnelbanan med räknesnurror och funderar över vad som är billigast, utan då får det liksom kosta det som räkningen råkar stanna på.

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 11 april 2012, 22:06:18 PM
Det är väl Keolis som sköter trafikledningen (rätta mig om jag har fel) så de borde ju iofs kunna lägga ihop ett och ett. Givetvis finns det fall där det inte fungerar, men det jag egentligen försöker få fram är att när det är tunnelbanestopp så sitter inte trafikledarna på tunnelbanan med räknesnurror och funderar över vad som är billigast, utan då får det liksom kosta det som räkningen råkar stanna på.

När tog i så fall Keolis över detta uppdrag från Westins? Bussen på bilden står fortfarande registrerad på Westins.

Eftersom det är mig du svarar så undrar var jag har påstått att det är ekonomin som avgör att man inte tar bussar från ett visst bolag? Problemet att man inte tar första lediga buss är mer logistiskt än ekonomiskt.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

JDS

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 april 2012, 22:21:12 PM
Problemet att man inte tar första lediga buss är mer logistiskt än ekonomiskt.

Ja, men ännu mer är det ett informationsproblem. Hur vet man att bussen finns där, att den behövs och att den är tillgänglig? Ibland vet föraren detta och ingen annan, då gäller det att han/hon inte har gått på fikarumssnacket om att allt är omöjligt och att egna förslag kommer att hånas och bestraffas. Det kan ibland vara en bra idé att påminna trafikledningen om att man finns; människor är inte gudar och i synnerhet en överbelastad trafikledning kan utan vidare glömma bort en buss någonstans.

Ted Selander

Citat från: JDS skrivet 11 april 2012, 22:06:18 PM
Det är väl Keolis som sköter trafikledningen (rätta mig om jag har fel) ----
Det stämmer, det är dock MTR som (utifrån sin kunskap om stoppet) beställer att bussarna ska tas i trafik, och även om ytterligare resurser från Keolis ska avropas. Vid detta tillfälle användes fem vagnar utöver Westins, varav två från Stockholm Sydväst. Själva stoppet varade ca 30 minuter, vilket inte låter mycket, men störningarna, även på ytan, blir långvarigare än så.

JDS

Aha, tack för fakta, då var det precis som jag trodde. Ja 30 minuters stopp räcker för att ställa till en rejäl cirkus resten av skiftet, och det kan ta lång tid innan folk har fattat att trafiken är igång igen. Många stackare vandrar ju liksom iväg till ersättningsbussarnas hållplatser, och kommer det ingen buss kan de stå kvar där bra länge; det är många som inte riktigt hittar i stan och som inte förstår att man som regel kommer fram fortare om man ger upp tanken på att åka och går till fots i stället...

Fredrik Gelin

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 11 april 2012, 22:21:12 PM
När tog i så fall Keolis över detta uppdrag från Westins? Bussen på bilden står fortfarande registrerad på Westins.
Som Ted skrev ovan är det Keolis som sköter trafikledningen för Westins ersättningsbussar och har vad jag kan minnas gjort så sedan Westin vann kontraktet för MTR.
Dock skall det sägas att Westinbuss äger kontraktet och har lejt in Keolis som underentreprenör för att få tillgång till större resurser gällande både bussar och trafikledning.
//Fredrik