På tur med Nobina 4218 (bilder)

Startat av Jacob, 20 mars 2012, 20:31:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jacob

Idag åkte jag denna skönhet från Knivsta till Uppsala med en väldigt trevlig och pratsam chaufför :)





Takmattan skvallrar om dess förflutna..


Sedan lite bilder från Knivsta Kyrka:




















ingen lågentré här inte 8)






Och sen några vindrutebilder


Möte i form av Kristian Larsson 66


vi närmar oss Uppsala..


Nobina 5044


//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

ch buss

Jätte fin Volvo, bra bilder.

Själv tycker jag den är mer fin än efterföljd....

// Ch buss

Jacob

Tack! Ja absolut, den är mycket snyggare än efterföljaren:



//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

ch buss

Citat från: Jacob skrivet 20 mars 2012, 21:04:44 PM
Tack! Ja absolut, den är mycket snyggare än efterföljaren:



//Jacob

Ja precis.

// Ch buss

Niklas Bygdestam

4218 tycker jag är en riktigt trevlig buss. Skön att köra, går fint, driftsäker och inredningen tycker jag också är i gott skick. Får jag den här bussen blir jag riktigt glad. För några veckor sedan hade jag faktiskt den här bussen på linje 774. Jag märkte inget av att någon passagerare hade något emot det heller. Jag tror att de som överhuvudtaget funderade på bussen tyckte att den var helt ok. Det här är faktiskt en av mina favoriter. En riktigt härlig buss faktiskt :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Jacob

Den passar bra på 886 ;D (GCP 886) ;)

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Bussfanatikern

Har den blivit av med skyltningen på sidan? eller saknades den redan från början?

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 mars 2012, 23:49:58 PM
4218 tycker jag är en riktigt trevlig buss. Skön att köra, går fint, driftsäker och inredningen tycker jag också är i gott skick. Får jag den här bussen blir jag riktigt glad. För några veckor sedan hade jag faktiskt den här bussen på linje 774. Jag märkte inget av att någon passagerare hade något emot det heller. Jag tror att de som överhuvudtaget funderade på bussen tyckte att den var helt ok. Det här är faktiskt en av mina favoriter. En riktigt härlig buss faktiskt :D

4218 är en av mina gamla favoriter som jag ofta puttrade fram med på 806, 809 & 808 för inte länge sedan. Trist att se det trasiga glaset på skyltskåpet bara.
Vad gäller designen är den äldre versionen med dubbla runda H4-insatser alltid bättre på alla sätt än efterföljaren "NL" med sina värdelösa H7-strålkastare. Och 2002 som modell 8500 som om möjligt var ännu ett steg ner på kvalitetsstegen.

ch buss

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 mars 2012, 23:49:58 PM
4218 tycker jag är en riktigt trevlig buss. Skön att köra, går fint, driftsäker och inredningen tycker jag också är i gott skick. Får jag den här bussen blir jag riktigt glad. För några veckor sedan hade jag faktiskt den här bussen på linje 774. Jag märkte inget av att någon passagerare hade något emot det heller. Jag tror att de som överhuvudtaget funderade på bussen tyckte att den var helt ok. Det här är faktiskt en av mina favoriter. En riktigt härlig buss faktiskt :D

Ja, GUB 350 riktigt trevlig buss, men förstår inte varför köpte bara EN buss, gärna fler än en.

// Ch buss

New_options

Har de ersatt radion med handdator i de där?

Stefan P

#10
Hej

Nej de har inte ersatt radion med handdator, den datorn används till mäta bränsle förbrukning och hur mjukt man kör.

mvh Stefan P

Ersa

Citat från: Stefan P skrivet 21 mars 2012, 17:07:15 PM
Nej de har inte ersatt radion med handdator, den datorn använs till mäta bränsle förbrukning och hur mjukt man kör.

En trevlig liten anordning som tillsammans med någon timmes praktisk grundutbildning får en att lära sig att köra riktigt bränslesnålt. :)
En gammal kortvagn fick jag ner till c:a 2,7 l/mil mellan Uppsala och Almunge, men då var det självklart en tomkörning utan hållplatsstopp.  ;)

New_options

Var har de gömt Auroran?

Vad hände förresten med "Samtal med föraren under körning förbjudet"?

Stefan P

Hej

En fråga vad är "Auroran"?

mvh Stefan P

KG

Citat från: New_options skrivet 21 mars 2012, 17:46:34 PM
Var har de gömt Auroran?

Är du inte ute i fel län och snurrar? UL har radion inbyggd i initen.