N4426/3ÜL Centroliner

Startat av Niclas Rosenius, 25 februari 2012, 17:51:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niclas Rosenius


   Eftersom Jakob är så ledsen över att våra Centroliner försvinner så tänkte jag bjuda på några bilder på en N4426/3ÜL som min vän Van Gerwen har i Veldhoven, Holland.

   Bussen är köpt från Tyskland där den rullat innan.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  //Niclas



Mats Karlsson

Samma spartanska instrumentpanel som på Autosan och Solbus!!

Robert T

Citat från: Mats Karlsson skrivet 25 februari 2012, 18:30:33 PM
Samma spartanska instrumentpanel som på Autosan och Solbus!!

Tysk standard!

Mats Karlsson

Jo, jag vet. Ser så spartanskt ut att man kan tro att det är polsk standard!

Niclas Rosenius

Citat från: Robert T skrivet 25 februari 2012, 18:34:52 PM
Tysk standard!

  Det stämmer.

  Man får ju tänka på att denna är tänkt som en linjevagn i grund och botten. Därför har man den tyska standardbrädan.

  //Niclas

Ersa

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 25 februari 2012, 17:51:29 PM


Mercedes, Neoplan, Setra, MAN, Solaris...
Utan märket mitt på ratten är det nästan omöjligt att se skillnad på dessa märken om man bara ser förarplatsen.
Som jämförelse ser ni nedan en helt ny Setra låggolvsstadsbuss från Kortrijk i höstas:




Björn Ax

Ja den instrumentbrädan är riktigt irriterande. Jag undrar hur dom tänkt speciellt med displayen och visning av felmeddelanden.

När man får en röd varning så kan man inte ta bort den för att kunna titta på lufttryck och kylvätsketempen. Så himla irriterande.

Våra som har denna display fellarmar lite då och då. Då har man ingen koll om nån ska gå av eftersom stoppsignalen också visas i den displayen och felmeddelandet går inte ta bort. :(

Niclas Rosenius

Citat från: Björn Ax skrivet 25 februari 2012, 19:19:14 PM
Ja den instrumentbrädan är riktigt irriterande. Jag undrar hur dom tänkt speciellt med displayen och visning av felmeddelanden.

När man får en röd varning så kan man inte ta bort den för att kunna titta på lufttryck och kylvätsketempen. Så himla irriterande.

Våra som har denna display fellarmar lite då och då. Då har man ingen koll om nån ska gå av eftersom stoppsignalen också visas i den displayen och felmeddelandet går inte ta bort. :(

  Håller med dig om detta. Lite korkat att man inte har en separat lampa för stannarsignalen på dessa likt som det är på 101-104 o 386-393.

  //Niclas

Björn Ax

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 25 februari 2012, 19:29:21 PM
  Håller med dig om detta. Lite korkat att man inte har en separat lampa för stannarsignalen på dessa likt som det är på 101-104 o 386-393.

  //Niclas

Ja på dom spelar det ju ingen roll eftersom man har en till stoppsignal att titta på. När man har en röd varning på dom andra måste man lyssna extra noga på plinget när någon trycker. :)

SL i Wien

I Tyskland och Österrike och delvis Schweiz krävdes användningen av den så kallade "VÖV-Standardfahrerplatz" på alla bussar i reguljär linjetrafik. Det var på 70-talet när första generationen av VÖV-Bus introducerades och fördelen med en standardiserad förörarplats upskatates soväl från förarna och operatörerna. (se även http://de.wikipedia.org/wiki/Standard-Bus)
Det är anledningen till at även långt efter att den sisat VÖV Bussen lämnat fabriken (Mercedes so sent som 2000/MAN i aret 1996) at det fortfarende byggs så många bussar med en standarsiserad arbetsplats. Också facket är interesserad at det finns nogåt som standardiserade arbetsplatser so för exempel i Berlin, Stuttgart, Wien och några andra städer.
Men det finns undantag och eftersom bustillverkarna beräknar en betydande ytterligare kostnad för den vidarutväcklateden VÖV arbetsplats  jämfört med standard föraplatsen från dem olicka tillvärakarna.
Men fist instämmer jag at det ser litte väl tråckigt ut med den dera gråa plastburken ;-)

Mvh Markus

Niclas Rosenius



    En liten bonusbild, från när den stod hos Neoplan, Oberhausen, Tyskland till salu okt -09.

   

   //Niclas

Robert T

Citat från: SL i Wien skrivet 25 februari 2012, 19:41:52 PM
I Tyskland och Österrike och delvis Schweiz krävdes användningen av den så kallade "VÖV-Standardfahrerplatz" på alla bussar i reguljär linjetrafik. Det var på 70-talet när första generationen av VÖV-Bus introducerades och fördelen med en standardiserad förörarplats upskatates soväl från förarna och operatörerna. (se även http://de.wikipedia.org/wiki/Standard-Bus)
Det är anledningen till at även långt efter att den sisat VÖV Bussen lämnat fabriken (Mercedes so sent som 2000/MAN i aret 1996) at det fortfarende byggs så många bussar med en standarsiserad arbetsplats. Också facket är interesserad at det finns nogåt som standardiserade arbetsplatser so för exempel i Berlin, Stuttgart, Wien och några andra städer.
Men det finns undantag och eftersom bustillverkarna beräknar en betydande ytterligare kostnad för den vidarutväcklateden VÖV arbetsplats  jämfört med standard föraplatsen från dem olicka tillvärakarna.
Men fist instämmer jag at det ser litte väl tråckigt ut med den dera gråa plastburken ;-)

Mvh Markus

Med andra ord, busschaufförer är dumma i huvudet och kan inte lära sig köra flera olika bussar.  ::)

Ersa

Citat från: Robert T skrivet 25 februari 2012, 20:53:33 PM
Med andra ord, busschaufförer är dumma i huvudet och kan inte lära sig köra flera olika bussar.  ::)

Snarare är det väl att flera olika bussmodeller kräver att förarna får en kortare utbildning, och där tar det ofta stopp. Huruvida det beror på att många bussförare inte vill lära sig något nytt, eller om arbetsgivarna inte vill kosta på utbildningstid råder det ofta delade meningar om.

Robert T

Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2012, 21:00:15 PM
Snarare är det väl att flera olika bussmodeller kräver att förarna får en kortare utbildning, och där tar det ofta stopp. Huruvida det beror på att många bussförare inte vill lära sig något nytt, eller om arbetsgivarna inte vill kosta på utbildningstid råder det ofta delade meningar om.

Det handlar snarare om att busschauffören inte vill vara på jobbet, till skillnad mot lastbilschauffören som arbetar med sin hobby.

SL i Wien

Citat från: Robert T skrivet 25 februari 2012, 20:53:33 PM
Med andra ord, busschaufförer är dumma i huvudet och kan inte lära sig köra flera olika bussar.  ::)

Men det var väl inte vad jag skrev at någon är dumm eller så...
Inte heller sag ja vad om att ingen vill lära sig köra olika bussar.

Vad jag menade var att i dela av Europa har man gåt en annan väg an i Sverige med alla de positiva och negativa effekter.

Så inget dömande från min sida utan bara ett uttalande varför förarplatsernar är mycket lika i många bussar ....

MvH Markus