Huvudmeny

Norabussen

Startat av Mikael Ringmarck, 16 oktober 2011, 21:24:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bilomnibussen

Hej! Någon här var inne och cyklade på Näckrosbussar i 38XX-serien. Det var bussar som närmast kom från Linjebuss som gav upp sitt kontrakt på Nora-Hällefors när de i nästa veva inte fick nån mer trafik i Örebro län. De här var rufsiga Volvo-Säffle med automatlåda men utan dörrbroms - ett nytt fenomen som höll på att orsaka flera olyckor.
Mvh Jan G

Mikael Ringmarck

Vad kul med någon som kört bussen i fråga. Jag har fler bilder jag kan lägga upp :)

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 18 oktober 2011, 11:13:33 AM
Den självsäkre Virtual1 får härmed en näsknäpp... ;)  ;D

http://www.svenskbusshistoria.se/go/?omni=&id=24513&ref=dosearch&svalue=Busturas%202514

Jaja ;-) - man kan ju dock undra om det är en slump att den hetat 514 först, och nu 2514 hos Busturas???

bilomnibussen

De kan nog inte ha känt till numret 514 om det inte avtecknat sig i lacken någonstans.
Mvh Jan G

Bussföraren

Citat från: bilomnibussen skrivet 19 oktober 2011, 08:56:57 AM
Hej! Någon här var inne och cyklade på Näckrosbussar i 38XX-serien. Det var bussar som närmast kom från Linjebuss som gav upp sitt kontrakt på Nora-Hällefors när de i nästa veva inte fick nån mer trafik i Örebro län. De här var rufsiga Volvo-Säffle med automatlåda men utan dörrbroms - ett nytt fenomen som höll på att orsaka flera olyckor.
Mvh Jan G

Automat utan dörrautomatik eller dörrbroms var ju den gängse modellen hos SJ Buss och inkopplingsbar dörrbroms (men fortfarande utan dörrautomatik) kom ju först betydligt senare

Däremot att det kanske var något nytt i "T-Buss" land kan jag tänka mig, en del av oss minns ju vilket rabalder det blev i Gävle när lokaltrafikens fd persoinal fick börja köra inflyttade Swebus:ar med avvikande dörrbromssystem, typ Sollefteåbussarna.