Huvudmeny

Norabussen

Startat av Mikael Ringmarck, 16 oktober 2011, 21:24:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Ringmarck



Jag hade inget bättre för mig än att sitta å pula med gamla bilder. Tänkte mig att få till lite patina i den här bilden som är tagen tidigare i år. Är det en gammal Nora-buss eller har den varit stationerad någon annanstans? Den är nämligen skyltad Nora.

Bussmicke

Reg nummer? Var finns den?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bisquit

Vilken vacker syn. Sådant gillas! Denna tingest har nog rullat i trakterna Nora eller Hällefors. Finns även en möjlighet att den varit placerad i Örebro. Men troligast är nog ändå Nora eller Hällefors. 2514. Ser ut att vara ett gammalt Swebusnummer!

Bussmicke

Knappast Swebus, kan inte komma på någon som haft detta nummer i Örebro län
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Citat från: Bussmicke skrivet 17 oktober 2011, 23:28:33 PM
Knappast Swebus, kan inte komma på någon som haft detta nummer i Örebro län

Jag skulle vilja säga att det är väldigt troligt att det är en Swebus! I SBH saknas nämligen uppgift om nån
Swebus 2514, samt att 2516 (som ligger nära i nummer och är är en Volvo B10M-65, dvs en syster!) gick över till Busslinks ägo i 38XX-serien, dvs. i Örebro! Så har den här stått länge här kan jag gissa att Uffe inte haft så
mkt koll på dess ursprung! Men: Mrbuss - var står den som sagt?

Bussmicke

Swebus 2514 i 25xx-serien sert inte ut så där, har bild på2512+2517 och de hade en nyare front så Där gick du bet.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Omnilasse

Här gäller det att vara försiktig med vad man skriver :), Men då får jag gissa på att det är T-buss (och först Örebro läns regionaltrafiks) buss 514. blev sedan Näckrosbuss 3470 och sedan export till Litauen. reg nr LUZ 174. Varför den hetat 3470 hos Näckrosbuss är ju dock ett mysterium (och då inte 2514), men det kanske är rimligt antagande att den i sådana fall först fick 2514, eller att T-buss någongång övergick till 4-siffriga nummer. Bilden ser ut att vara tagen någong gång i mitten av 1990-talet men om fotagrafen har mer exakt uppgift om detta, går det säkert att bättre säkerställa vilken buss det är.

Björn Forslund

Citat från: Omnilasse skrivet 18 oktober 2011, 11:19:28 AM
Här gäller det att vara försiktig med vad man skriver :), Men då får jag gissa på att det är T-buss (och först Örebro läns regionaltrafiks) buss 514. blev sedan Näckrosbuss 3470 och sedan export till Litauen. reg nr LUZ 174. Varför den hetat 3470 hos Näckrosbuss är ju dock ett mysterium (och då inte 2514), men det kanske är rimligt antagande att den i sådana fall först fick 2514, eller att T-buss någongång övergick till 4-siffriga nummer. Bilden ser ut att vara tagen någong gång i mitten av 1990-talet men om fotagrafen har mer exakt uppgift om detta, går det säkert att bättre säkerställa vilken buss det är.

Det står ju att bilden är tagen tidigare i år, så jag tror nog att bussen finns någonstans på andra sidan Östersjön...

Bussmicke

3470 är Näckrosbussnumret, hette inte 2514 där, 2514 är från andra sidan vattnet..
34xx var Odensbackens Volvoserie.





//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussföraren

Nån Swebus 2514 har inte funnits :-)  SJ 2514 o 2515 såldes nämligen redan 1989 till LITA (5212-5213) och som SJ tog f.ö aldrig leverans av någon buss med 1984-1985:s svarta plastfront.

Mikael Ringmarck

Snygga bilder Micke! Det stämmer bra att bilden är tagen på andra sidan Östersjön, närmare bestämt i Litauen, någon gång under mars månad.

bisquit

Jag skulle vilja hävda att individen har nummer 2314. Tidigare Swebus, SJ Buss. :P

Bussmicke

Birger, du har fel. Vi har rett ut vilken vagn det var.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bilomnibussen

Hej! Roligt att se att den bussen har hälsan! Den gick hela tiden i Odensbacken. Jag körde den där från ny. När den slopades hade den gått ca 112.000 mil utan motorrenovering vilket man tyckte var bra. Den och 516 gick ofta en stor del av dygnet utan uppehåll vilket torde ha varit bra för motorn. 514 och dess syskon var den sista serien där kopplingen tog så bekvämt nere vid golvet att man kunde ha klacken kvar i golvet. När 515 mfl kom året efter var det sånt stort slag på kopplingspedalen att man tyckte sig slå knäet i busstaket.
Mvh Jan G