De nya dubbeldäckarna till Norrtälje

Startat av Staffan Sävenfjord, 19 februari 2011, 09:21:39 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

http://www.busstidningen.se/2011/02/18/forsta-dubbeldackarna-pa-ett-kvartssekel-i-sl-trafiken/

Fast Maasing räknar som en sverigedemokrat. 1976 - 2011 är 35 år. Det är alltså de första på ett drygt tertiärsekel (om det nu finns ett sådant ord).
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)



Ted Selander

Nu gäller det att trimma träden på Valhallavägen i tid, jag ser ingen grenavbärare på högra framhörnet, vanligt på londonbussar (fast då på vänster sida).

/Ted

MrX

Samma bild på finns på Nobinas interna nätverk, där står det att bilden är gjord i photoshop. Så verklighetens Synergy kan komma se annorlunda ut än på bilden.

Personligen skulle jag gärna se de vita partierna lite bredare, annars blir bussen så väldigt blå.

Olof Lagerkvist

Citat från: Ted S skrivet 19 februari 2011, 10:42:39 AM
Nu gäller det att trimma träden på Valhallavägen i tid, jag ser ingen grenavbärare på högra framhörnet, vanligt på londonbussar (fast då på vänster sida).

Grenavbärare har inte heller dubbeldäckarna Göteborg-Borås. Det smattrar rätt så rejält emellanåt på Sten Sturegatan och Berzeliigatan. Hoppas någon plockar fram lämpliga verktyg och justerar trädbredden lite framåt vårkanten. Annars blir det knepigt när det dessutom blir löv på träden.
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-


CS

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 19 februari 2011, 10:58:33 AM
Grenavbärare har inte heller dubbeldäckarna Göteborg-Borås. Det smattrar rätt så rejält emellanåt på Sten Sturegatan och Berzeliigatan. Hoppas någon plockar fram lämpliga verktyg och justerar trädbredden lite framåt vårkanten. Annars blir det knepigt när det dessutom blir löv på träden.


Det är redan någon som fått sprickor i övre rutan på högersidan...

Dock tycker jag det smattrar mindre nu, så undrar om dom inte varit ute och klippt?

Johan B

Citat från: CS skrivet 19 februari 2011, 12:35:10 PM
Det är redan någon som fått sprickor i övre rutan på högersidan...

Dock tycker jag det smattrar mindre nu, så undrar om dom inte varit ute och klippt?

Ni kanske har beskurit träden själva med bussarna vid det här laget ;D? Det är synd bara att kommunen inte tänkte till direkt, när det blev klart att man skulle köra dubbeldäckare i stråket, utan att grejorna skall behövas köras sönder först.

yngrot

I detta fall är det mycket som inte är tänkt på i förväg kolla bara i Borås vilken dålig hpl de har där ser ut som en 5 åring gjort den  :P   En sån sak skall ju vara klar vid trafikstart med rikigt hpl och trädgrenar kapade ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

KG

I Uppsala finns det många gator där 3,3m höga bussar slår i träden. Svartbäcksgatan upp mot Röbo t.ex. Ligger man i mitten av filen så slår grenarna i bussen. Vilket gör att om en buss står vid hpl är det omöjligt att köra om utan att slå i träden.

Tommy E

Intressant, ska bli kul när bussarna kommer! :)
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Anders N

Hej!
Läste att de skulle få 84 eller 85 sittplatser.

1.Hur många plattser har de boggivagnar som trafikerar linjen idag?

2. Tror ni att den ökade sittplats anntalet kommer påverka turtätheten?

//
Hej

HB

Den exakta tidtabellen är inte fastställd ännu men några dramatiska skillnader i turutbud kommer inte att ske. Kvartstrafiken dagtid kommer att bestå. I rusningstid blir det kanske en avgång var 5:e minut. Det gäller också att ha en tidtabell som kunderna lätt kan lära sig. Största skillnaden blir på standard i bussarna samt i antalet sittplatser. 25 sittplatser till per avgång samt fritt internet och bättre möjlighet att ta med bagage hoppas vi kunderna som vill resa till och från Norrtälje ska uppskatta. /Henrik/

Staffan Sävenfjord

Citat från: HB skrivet 20 februari 2011, 11:08:30 AM
Den exakta tidtabellen är inte fastställd ännu men några dramatiska skillnader i turutbud kommer inte att ske. Kvartstrafiken dagtid kommer att bestå. I rusningstid blir det kanske en avgång var 5:e minut. Det gäller också att ha en tidtabell som kunderna lätt kan lära sig. Största skillnaden blir på standard i bussarna samt i antalet sittplatser. 25 sittplatser till per avgång samt fritt internet och bättre möjlighet att ta med bagage hoppas vi kunderna som vill resa till och från Norrtälje ska uppskatta. /Henrik/

Det kommer de säkert att göra.  :)  På linje 100 mellan Borås och Göteborg gnälls på det mesta men inte på de dubbeldäckade bussarna som alla tycks vara nöjda med. Vad jag förstår behåller man Norrtälje-linjen intakt och sätter "bara" in nya bussar så det finns det ju inte så mycket att gnälla på.



Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)