Nytt till LFV Arlanda?

Startat av Fredde, 14 februari 2011, 18:37:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MartinMartin

Citat från: IngemarJ skrivet 16 februari 2011, 21:13:16 PM
Hej Simon!
Utan att veta var i landet Du finns så tar jag exemplet från Arlanda. Den skall alltså numera i svenskt språkbruk omnämnas som Arlanda Airports flygplats om man skall berätta vad det är man talar om.
Hälsar
Ingemar

Jag kallar det för "Arlanda", det räcker för mig och de flesta förstår vad Jag menar.

IngemarJ

Även jag tänker göra så, fast jag kommer nog oftare att diskutera Landvetter Airport under endast Landvetter.

Hälsar

Ingemar

Bussmicke

Citat från: SimonB skrivet 16 februari 2011, 21:09:38 PM
Varför det? Flyget är på många sätt internationellt, och många av Swedavias flygplatser har utrikestrafik.

Skäms detta land över sitt spår eller?
Sverige ska ju fjanta efter USA i ta mej 17 allt.
Jag kommer alltid säga Arlanda Flygplats, jag är i alla fall stolt över mitt språk.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

admin

Får vi be om att den här tråden ägnas åt att diskutera bussar och inte språkbruk på flygplatser.

SimonB

Citat från: IngemarJ skrivet 16 februari 2011, 21:13:16 PM
Hej Simon!

Utan att veta var i landet Du finns så tar jag exemplet från Arlanda. Den skall alltså numera i svenskt språkbruk omnämnas som Arlanda Airports flygplats om man skall berätta vad det är man talar om.

Hälsar

Ingemar

Varför lägga till "flygplats"? Det blir ju bara dubbelt. Säg istället enbart "Arlanda Airport" eller "Arlanda flygplats". Det är ingen som har hindrat dig från att säga flygplats, bara för att "Arlanda Airport" är det officiella namnet.

Citat från: Bussmicke skrivet 17 februari 2011, 09:18:57 AM
Skäms detta land över sitt spår eller?
Sverige ska ju fjanta efter USA i ta mej 17 allt.
Jag kommer alltid säga Arlanda Flygplats, jag är i alla fall stolt över mitt språk.

Det är ingen som har hindrat dig från att säga det. "Arlanda Airport" är bara det officiella namnet.
Det handlar inte om att fjanta efter USA. Det handlar om att engelska är ett internationellt språk, som de flesta förstår.