Nytt till LFV Arlanda?

Startat av Fredde, 14 februari 2011, 18:37:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredde

Förmodar att detta är en ny buss till LFV på Arlanda, sedd hos MAN Lindvreten, 2011-02-14.




jocke

Eller gävle?

Fast vi har inga fälgsidor så kan nog vara arlanda.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ersa

Ska man vara petig (utan att försöka låta som en besserwisser ;)) är det inte till LFV den ska, utan möjligtvis till Swedavia som kom till när gamla Luftfartsverket delades in i två delar 1 april 2010:

  • Affärsverket LFV driver flygtrafiktjänsten
  • Det statliga bolaget Swedavia sysslar bl.a med flygplatsoperativa tjänster som start- och landningstjänster samt passagerartjänster.

IngemarJ

Hej!

Passar på att fråga om det finns någon här som har bilder på när dåvarande LFV har fått leverans av "plattbussar"? Skulle så gärna ha sett hur dessa breddmonster ser ut ute på vanlig väg.

Undrar

Ingemar

danneh

Om denna skall till Swedavia ARN, är det en terminalbuss eller vad blir det isf den kommer användas till?

Fredde

Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2011, 21:27:38 PM
Ska man vara petig (utan att försöka låta som en besserwisser ;)) är det inte till LFV den ska, utan möjligtvis till Swedavia som kom till när gamla Luftfartsverket delades in i två delar 1 april 2010:

  • Affärsverket LFV driver flygtrafiktjänsten
  • Det statliga bolaget Swedavia sysslar bl.a med flygplatsoperativa tjänster som start- och landningstjänster samt passagerartjänster.

Alltid lär man sig något nytt! 8)


the0fiskis

Citat från: danneh skrivet 14 februari 2011, 22:08:40 PM
Om denna skall till Swedavia ARN, är det en terminalbuss eller vad blir det isf den kommer användas till?
antaligen terminalbuss eller pakeringsbuss (pakering->terminal -> pakering)

IngemarJ

Hej igen!

Det enda trista som följde på klyvningen av LFV i mina ögon är att ett ord försvann ur svenska språket nämligen ordet flygplats, alla flygplatser som Swedavia äger har ju blivit airports.

Hälsar

Ingemar

Som inte gillar att jag när jag pratar med mina vänner inför en flygresa på svenska skall om jag planerar skjuts säga att jag skall till Landvetter Airport.

MrX

Citat från: IngemarJ skrivet 15 februari 2011, 08:36:49 AM
Hej igen!

Det enda trista som följde på klyvningen av LFV i mina ögon är att ett ord försvann ur svenska språket nämligen ordet flygplats, alla flygplatser som Swedavia äger har ju blivit airports.

Hälsar

Ingemar

Som inte gillar att jag när jag pratar med mina vänner inför en flygresa på svenska skall om jag planerar skjuts säga att jag skall till Landvetter Airport.

Det korrekta ordet är väl egentligen flyghamn, airport är ju bara den engelska översättningen.

IngemarJ

Hej!

Helt riktigt men sedan Swedavia tog över är det inte frågan om korrekta ord längre, de har bytt namn på anläggningarna de äger och infört XXXXX Airport som namn, det vill säga de kompletta namnen är t.ex. Landvetter Airport. Skall man alltså kunna komma med något svenskt i fallet blir det Landvetter Airports flygplats i så fall.

Hälsar

Ingemar

Bussmicke

Bara löjligt att det ska va så mycket engelska i allt
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

IngemarJ

Exakt vad jag ville komma fram till.

Lars

Citat från: Bussmicke skrivet 15 februari 2011, 09:35:47 AM
Bara löjligt att det ska va så mycket engelska i allt
Håller fullständigt med dej!!

SimonB

Citat från: Bussmicke skrivet 15 februari 2011, 09:35:47 AM
Bara löjligt att det ska va så mycket engelska i allt

Varför det? Flyget är på många sätt internationellt, och många av Swedavias flygplatser har utrikestrafik.

IngemarJ

Hej Simon!

Utan att veta var i landet Du finns så tar jag exemplet från Arlanda. Den skall alltså numera i svenskt språkbruk omnämnas som Arlanda Airports flygplats om man skall berätta vad det är man talar om.

Hälsar

Ingemar