Rädda vad som räddas kan

Startat av MartinMartin, 30 december 2010, 12:14:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MartinMartin


hisen12


MartinMartin

Olyckan vid Börstil i November.
Står som ett vrak med allt som går att återanvända borttaget.

hisen12

Ok, tråkigt att olyckor sker.. :/
Har du ngn länk där man kanske kan se hur bussen ser ut?

MartinMartin

här är den vid olyckan

ska kolla om jag hinner fota den på jobbet innan jag drar iväg för dagen.

Ersa

Otäckt och tråkigt. Men ett litet ljus i mörkret är ju att man kan återanvända en massa inredning till de andra bussarna i samma serie. Precis så har Nobina gjort med en 20-meters ledvagn, numera helt tömd på drivlina och all inredning.

Jacob

Tycker ändå att den ser ut att kunna repareras. Vet ju inte hur mycket som är skadat undertill men på bilden ser den ut som GUB 380 gjorde.... Tråkigt för KR, först 181-182, sen volvobilen och nu denna...

//Jacob
Särskrivning är en dödssynd!

Gabi94

Har dom skrotat den än, det går ju bara lägga en ny front och en ny ruta då är den som ny igen.

Optimal

Citat från: Gabi94 skrivet 30 december 2010, 20:35:52 PM
Har dom skrotat den än, det går ju bara lägga en ny front och en ny ruta då är den som ny igen.

Haha. Roligaste jag hört på länge. Märks att du inte kan så mycket om hur en buss är uppbygd. Man kan inte bara "lägga". Alla reparationer med att räta ut chassit, skaffa nya balkar osv kommer kosta mer än vad bussen är värd. Allt går ju. Men det kostar måååånga 1000 lappar.

Niclas Rosenius

Citat från: Gabi94 skrivet 30 december 2010, 20:35:52 PM
Har dom skrotat den än, det går ju bara lägga en ny front och en ny ruta då är den som ny igen.

   Det är inte bara att sätta dit en ny front. Bussen är ordentligt skadad i fronten. En hel del jobb med vitala delar. Troligtvis en hel del slttningar i hela främre delen av bussen. Kan va en del skador under bussen med som inte är synliga utifrån.

   
Citat från: Jacob Almgren skrivet 30 december 2010, 17:19:55 PM
Tycker ändå att den ser ut att kunna repareras. Vet ju inte hur mycket som är skadat undertill men på bilden ser den ut som GUB 380 gjorde.... Tråkigt för KR, först 181-182, sen volvobilen och nu denna...

//Jacob

    Reparationen av 380 var nog ett enklare jobb än skadorna på denna buss. Där hade vid bara dom stora skadorna högt uppe i taket som var ganska enkelt att kunna byta men tidskrävande. Det gick lös på lite mer än 600.000 att laga upp 380.

   //Niclas

Gabi94

Dom skulle kunna ha den bussen till reservdelar till nån liknande buss, kanske en annan 8500 som, B7R, B9S och nån annan liknande buss.

MartinMartin

Hade så bråttom så jag hann inte fixa några bilder, men för den som har tråkigt i helgen så
står den uppställd bakom Wist, Bolandsgatan, Uppsala.

Niclas Rosenius

Citat från: MartinMartin skrivet 31 december 2010, 01:28:23 AM
Hade så bråttom så jag hann inte fixa några bilder, men för den som har tråkigt i helgen så
står den uppställd bakom Wist, Bolandsgatan, Uppsala.

    Bild finns redan på mitt minneskort sedan i onsdags men har ej hunnit att fixa till bilden än men kommer under helgen.

    //Niclas

buskörare

#13
Citat från: Jim skrivet 30 december 2010, 21:32:38 PM
Haha. Roligaste jag hört på länge. Märks att du inte kan så mycket om hur en buss är uppbygd. Man kan inte bara "lägga". Alla reparationer med att räta ut chassit, skaffa nya balkar osv kommer kosta mer än vad bussen är värd. Allt går ju. Men det kostar måååånga 1000 lappar.

Tjaa, den här ska räddas:
http://www.blåljus.se/public_pictures/101012_lidingo//0.jpg

Camilla