Råstagaraget (igen)

Startat av Susanne, 12 december 2010, 20:37:19 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Susanne

Några bilder från dagens promenad förbi Råstagaraget.





Fredrik Klint

Citat från: Susanne skrivet 12 december 2010, 20:37:19 PM
Några bilder från dagens promenad förbi Råstagaraget.


Snyggt! Var sak på sin plats...  :)

Nico

#2

Håller med, måste säga att Susanne tagit klart läckra bilder även om det är för mycket pusherleder för min smak!   :P  :D  ;)

Råsta är annars en av få större depåerna där man har någorlunda fasta rampplatser för varje bussindivid. Jag är den som var upphovet till den nuvarande uppställningen för ett par år sedan. Kan inte säga att det var helt enkelt med tanke på att det är en del olika busstyper och man vill helst att likartade bussar ska stå så nära varandra som möjligt. I takt med att nytt tillkommit och gammalt försvunnit så har det blivit lite 'fel' här och var, men man måste ju även vara flexibel.

Från början var det även olika rampkopplingar på olika vagnar/platser som ställde till det en aning. Tror även att man i vissa lägen delvis har haft fler bussar än det funnits platser. Undrar sen om inte även bussförarskolan fått dit en del bussar? Tycker mig ha sett det, men då jag inte längre är där så ofta så tappar man ibland kollen. Annars så underlättar det för alla parter, i synnerhet på ett större garage, med fasta platser för vagnarna. Förarna riskerar annars att få knata runt ett bra tag för att hitta sin vagn eller snurra runt för att hitta en plats att ställa upp på när de kommer in. Även rangeringen får det lättare och likaså trafik- och driftledning ifall man behöver få till stånd ett snabbt vagnbyte på gården osv.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Visst är det bra med bestämda platser. Detta fanns även tidigare på SJ & Swebus (dvs dagens Nobina) i Uppsala. Men av någon anledning avskaffades det, och nu finns det bara bestämda platser för ledvagnar resp kortvagnar. Dock finns många av de gamla skyltarna med invnr kvar vid flera av platserna, fast dessa nummer är ofta till bussar som lämnat depån för många år sedan. Så nu får man motion på morgnarna, på gott och ont.

Martin Maltkvist

Den rykande färska depån Frihamnen har ett system med fasta rampplatser för varje buss, alla blåbussar i en rad och alla röda(kortis+led) i en annan.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 12 december 2010, 23:48:49 PM
Visst är det bra med bestämda platser. Detta fanns även tidigare på SJ & Swebus (dvs dagens Nobina) i Uppsala. Men av någon anledning avskaffades det, och nu finns det bara bestämda platser för ledvagnar resp kortvagnar. Dock finns många av de gamla skyltarna med invnr kvar vid flera av platserna, fast dessa nummer är ofta till bussar som lämnat depån för många år sedan. Så nu får man motion på morgnarna, på gott och ont.

Våra Solisar hade fasta platser, detta för att det skulle vara lättare att spåra läckor av olika slag. I Örebro hade alla fasta platser. Jättelätt och smidigt.

Optimal

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 13 december 2010, 00:34:33 AM
Den rykande färska depån Frihamnen har ett system med fasta rampplatser för varje buss, alla blåbussar i en rad och alla röda(kortis+led) i en annan.

Nästan. 53xx(blå) och 73xx och några 47xx delar B-rampen, 53xx(röda), 36xx, 51xx , 47xx och en 27xx står på A-rampen. Men ofta står fel vagn på fel plats.

Martin Maltkvist

Citat från: Jim skrivet 13 december 2010, 00:48:25 AM
Nästan. 53xx(blå) och 73xx och några 47xx delar B-rampen, 53xx(röda), 36xx, 51xx , 47xx och en 27xx står på A-rampen. Men ofta står fel vagn på fel plats.
Tänka sig, det måste jag ha missat men visst är det så som du skriver.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Nico


Fördelen med nya depån, ur denna synvinkel, i Frihamnen är ju att den inte är så stor utan går att överblicka. Står en vagn på fel ramp så upptäcker man ju det ganska omgående.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Gabi94

Citat från: Jim skrivet 13 december 2010, 00:48:25 AM
Nästan. 53xx(blå) och 73xx och några 47xx delar B-rampen, 53xx(röda), 36xx, 51xx , 47xx och en 27xx står på A-rampen. Men ofta står fel vagn på fel plats.



Du glömde 74xx, såg en Scania gasbuss som var i Scania, Kungens kurva.

Martin Maltkvist

Citat från: Gabi94 skrivet 13 december 2010, 20:56:01 PM


Du glömde 74xx, såg en Scania gasbuss som var i Scania, Kungens kurva.
Förvisso men än så länge får dessa Scaniabussar räknas till ovanligheterna och har mig veterligen inte kommit ut i skarp drift vid Frihamnen.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Susanne

Tack Fredrik för din kommentar som handlade om den tråden jag la ut. Resten...hmm

Ersa

Citat från: Susanne skrivet 13 december 2010, 21:53:26 PM
Tack Fredrik för din kommentar som handlade om den tråden jag la ut. Resten...hmm

Resten ser ut att vara intressanta ventilationer utan gnäll eller påhopp, om ett ämne som inte hade kommit fram utan dina bilder! :)

Martin Maltkvist

Citat från: Susanne skrivet 13 december 2010, 21:53:26 PM
Tack Fredrik för din kommentar som handlade om den tråden jag la ut. Resten...hmm
Alltså fiskade du bara efter beröm och inget annat? Vissa av oss andra brukar iaf. tycka om när våra bilder ger upphov till diskussioner.
Slutsats: Vad gäller diskussioner på nätet får man nästan räkna med att de avviker från ursprungstanken och moderatorerna har ju faktiskt att plocka ut sidospår i en egen tråd.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

yngrot

Tyvärr syns inga bilder nu..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina