I-shiftens växelspak på vänster sida stolen (bilder)

Startat av Ersa, 08 november 2010, 20:05:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

I denna tråd kom det ju fram att Veolia har Volvo 8500 och 8700-bussar med växelspak på väster sida förarstolen.
Nu har bilderna anlänt från Yngrot:


Inget på höger sida.


Men något på vänster sida, nära parkeringsbromsen.
Påminner lite om en högerstyrd Saab 900 med allt detta inkl tändningslåset på samma ställe.

Nu är ju dessa "spärrade", dvs saknar en manuell växelknapp samt väljaren för "sportläget", men om manuell växelknapp skulle ha funnits på denna måste den ju behöva vara spegelvänt jämfört med spaken på höger sida.

Jan

Smart placering och den är inte i vägen när du ska lämna sätet.
I branschen 37 år

Rojje


Även Busslinks 1210-1211 har spaken till vänster om förarstolen och spärrat manuellt läge.

Ersa

Citat från: Rojje skrivet 08 november 2010, 20:55:20 PM
Även Busslinks 1210-1211 har spaken till vänster om förarstolen och spärrat manuellt läge.

Det beror väl på om man kör i norrgående eller södergående riktning! ;)
Den felstavade rubriken är nu rättad. ;D

SimonB

Ser ju ut att vara den optimala lösningen för en buss. :)
Jag reagerade också på att tumknappen verkade sitta på fel sida, men insåg att den inte ens finns.

Lusan

Ja, om man är man alltså.......................... ;D ;D ;D ;D ;D

yngrot

Tack för hjälpen Ersa ..  jag tycker denna lösning borde vara standard . Lätt komma i och ur stolen samt smidigt när man skall lägga i växel fast före det lossa p-bromsen annars kommer  hemska summer
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

GDG

Undrar var I-shift spaken sitter på ett engelskt Volvo chassi, någon som vet?

Fikman

Kors i taket, ett bolag som tänkt till när dom speca bussen, låda till höger är ju bara i vägen.
Nån som har nån vettig förklaring till att dom bara köper "halva" lådan, altså utanmanuelt program??

Jan

Citat från: Fikman skrivet 09 november 2010, 06:55:42 AM
Kors i taket, ett bolag som tänkt till när dom speca bussen, låda till höger är ju bara i vägen.
Nån som har nån vettig förklaring till att dom bara köper "halva" lådan, altså utanmanuelt program??

man är rädd för att förarna inte kan köra den rätt samt ökade drivmedelskostnader.
I branschen 37 år

yngrot

inte att glömma att vissa förare har villkor aut. på körkort..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Men varför finns då M-läget på dessa spärrade lådor?

Lusan

I-shiften är registrerad som en automat, så även om man har automat på sitt körkort får man köra en sådan växellåda, och växla. Det är lika dant med Scanias Opticruse med koppling, är bussen reggad som automat får man köra den, och växla.

Knut

Citat från: Ersa skrivet 09 november 2010, 09:28:35 AM
Men varför finns då M-läget på dessa spärrade lådor?
For at man skal kunne holde den "låst" i et växeltrinn. Akkurat som 1 2 3 D knapper på en vanlig automat
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Björn Ax

Citat från: Ersa skrivet 09 november 2010, 09:28:35 AM
Men varför finns då M-läget på dessa spärrade lådor?

Väldigt bra att ha när man kör 70. Volvo bussarna på swebus(nobina) när jag körde där hade en egenhet att vilja växla ner och upp hela tiden om man låg på precis 70. Den växlade mellan 6 och 7. Då kunde man spärra den på 7:an så var det inga problem.

När dessa inte har nåt manuellt program så tycker jag det är okej att ha den till vänster. Men skulle jag behöva använda spaken mer än att bara lägga i drive och neutral så skulle jag vilja ha den på höger sida. Tycker det är mer naturligt för mig att använda högerarmen får att sköta sånt med växling. Men det kanske är en vanesak. :)