Några av Busslinks flexbussar i linjetrafik

Startat av Mikael T Nilsson, 26 april 2010, 18:00:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cero

Citat från: Ersa skrivet 29 april 2010, 10:58:57 AM
Men vilken buss som helst passar inte överallt. Norrtäljes 15 meter långa Vegor får inte köras i innerstan, och En B9S med dörrutformning 1+1+1 passar sig inte på linje 4 med sina smala långsamma dörrar. Inte heller bör en 11-12 år gammal svag OmniCity-etanolled som varvar fullt i 70 km/t köras på motorväg i flera mil i 90 km/t.  Utöver vad som är "osmidigt" är det även miljözoner och längdkrav att tänka på.

MaxCin är en av få bussmodeller som passar precis överallt i SL-trafiken. 2+2+1 dörrar för snabb genomströmning i innerstan, lågentré för linjer med lågentrékrav, 12 meter kort för att slippa längdkrav i innerstan, etanolmotor för att slippa körförbud i innerstan efter 8 års ålder, klarar 90 km/t på motorväg, ingen led eller boggi som leder till sämre framkomlighet på isbelagda skogsvägar, har extraljus för mörka landsbygdslinjer i skogen.... osv. :)

Till detta kommer möjligheten att fylla speciellt utpekade flexbussar med nödvändig dokumentation för de olika linjerna runt om i Stockholm. Just lågentré passar också bra som flexbuss eftersom åtminstone en större del av passagerarna kan sitta framåtvända vilket är en fördel när de används för längre sträckor samtidigt som den klarar lågentrékravet. Förutom MaxCi och de Volvobussar Råsta använder torde även Omnilink passa in på kravspecen för flexbuss.

Carl W

Citat från: Cero skrivet 29 april 2010, 11:30:21 AM
Till detta kommer möjligheten att fylla speciellt utpekade flexbussar med nödvändig dokumentation för de olika linjerna runt om i Stockholm. Just lågentré passar också bra som flexbuss eftersom åtminstone en större del av passagerarna kan sitta framåtvända vilket är en fördel när de används för längre sträckor samtidigt som den klarar lågentrékravet. Förutom MaxCi och de Volvobussar Råsta använder torde även Omnilink passa in på kravspecen för flexbuss.

Har ingen koll på vad Maxci och Omnilink är för några bussar. Är det dom nya innerstadsbussarna?

Walter

Citat från: Carl W skrivet 29 april 2010, 12:27:28 PM
Har ingen koll på vad Maxci och Omnilink är för några bussar. Är det dom nya innerstadsbussarna?


Nej tvärtom , de är de äldre modellerna.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!


Sundås

Citat från: Tomas Fransson skrivet 29 april 2010, 00:34:07 AM
I Gbg är det en minibuss full med pensionärer

I Sthlm är det en stadsbuss som hoppar in och rädda turen på olika linjer

Om jag nu tolkat allt rätt

Plus att det finns ett företag som heter Flexbuss! Moderbolag i Flexbusskoncernen där även Dacke Buss, Stensöbuss och Glasriket Taxi ingår. Verkar på lite spridda ställen i södra Sverige, men mest i sydöstra.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se