Några av Busslinks flexbussar i linjetrafik

Startat av Mikael T Nilsson, 26 april 2010, 18:00:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Busslink Råstas flexvagn 4612 som extrainsatt buss på stomlinje 179 mellan Kista centrum och Vällingby, en linje som normalt trafikeras av blå ledvagnar. Det är nästan så att man glömt vinterns alla snöoväder.

Även 4613 tillhör Råstas flexvagnpark.



En av Busslink Hornsbergs bussar som ersättningsbuss för Roslagsbanan i april 2010. Även flexbuss 5138 körde på denna ersättningstrafik vid fototillfället. Kul att man skyltar de riktiga Roslagsbanelinjenumren + destination istället för linjenummer i 900-serien, vilket man gjorde förut.

Även Söderhallen har några flexbussar (Scania Maxci).
Har fler Busslinkdepåer "öronmärkta" flexbussar?
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Zella

Vem vet... Busslink gbg kanske kommer att ha efter 20/6  ::)

Optimal

Nej, Nu blev det lite fe. 5130, 5131 och nu även 5132 är Söderhallens Flexar, 5137 och 5138 är Hornsbergs flexar.

Mikael T Nilsson

Citat från: Tomas Fransson skrivet 26 april 2010, 18:29:27 PM
Vem vet... Busslink gbg kanske kommer att ha efter 20/6  ::)

Ja, det är sant. Flexbuss behöver inte vara begränsad till SL-området.  :)

Citat från: Jim skrivet 26 april 2010, 18:38:00 PM
Nej, Nu blev det lite fe. 5130, 5131 och nu även 5132 är Söderhallens Flexar, 5137 och 5138 är Hornsbergs flexar.

Tack för info! Jag blandar alltid ihop flexvagnarnas placeringar. :)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Optimal

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 april 2010, 18:43:24 PM
Ja, det är sant. Flexbuss behöver inte vara begränsad till SL-området.  :)

Tack för info! Jag blandar alltid ihop flexvagnarnas placeringar. :)

No problemo =)

Sundås

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 april 2010, 18:43:24 PM
Ja, det är sant. Flexbuss behöver inte vara begränsad till SL-området.  :)

Nu kör ju inte Flexbuss i SL-området.. =)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Mikael T Nilsson

Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Zella


Sundås

Citat från: Tomas Fransson skrivet 26 april 2010, 21:36:58 PM
Men i gbg  8), servicelinjer

Flexbuss Sverige AB? Det hade jag faktiskt ingen aning om. Måste kollas upp!
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se


Zella

Citat från: Carl W skrivet 29 april 2010, 00:16:41 AM
Vad är en flexbuss?

I Gbg är det en minibuss full med pensionärer

I Sthlm är det en stadsbuss som hoppar in och rädda turen på olika linjer

Om jag nu tolkat allt rätt

Carl W

Citat från: Tomas Fransson skrivet 29 april 2010, 00:34:07 AM
I Gbg är det en minibuss full med pensionärer

I Sthlm är det en stadsbuss som hoppar in och rädda turen på olika linjer

Om jag nu tolkat allt rätt

Men det borde ju funka med vilken buss som helst i Stockholm. Låter inte så flexibelt att ha bestämda bussar som ska rycka in eller ut.

Ersa

Citat från: Carl W skrivet 29 april 2010, 00:42:11 AM
Men det borde ju funka med vilken buss som helst i Stockholm. Låter inte så flexibelt att ha bestämda bussar som ska rycka in eller ut.

Att ha en grupp välutbildade förare som har tillgång till vissa välutrustade bussar (extraljus, diffspärr mm) redo att rycka in på alla möjliga linjer för att lösa problem låter väldigt smidigt i mina öron. "Vilken buss som helst" med vilken förare som helst klarar inte av att köra vilken SL-linje som helst.

I Umeå hette samma lösning För- samt Eftermiddagsdubblering (FMD/EMD) hos Polarbuss & Veolia, vilket var tjänster som jag mer än gärna körde. Helst med den väldigt flexibla vagntypen MaxCi som passar på alla tänkbara linjer, från närtrafik i stadskärnor till mörklagda motortrafikleder med en hastighet på 90 km/t. :)

Carl W

Citat från: Ersa skrivet 29 april 2010, 01:33:48 AM
Att ha en grupp välutbildade förare som har tillgång till vissa välutrustade bussar (extraljus, diffspärr mm) redo att rycka in på alla möjliga linjer för att lösa problem låter väldigt smidigt i mina öron. "Vilken buss som helst" med vilken förare som helst klarar inte av att köra vilken SL-linje som helst.

I Umeå hette samma lösning För- samt Eftermiddagsdubblering (FMD/EMD) hos Polarbuss & Veolia, vilket var tjänster som jag mer än gärna körde. Helst med den väldigt flexibla vagntypen MaxCi som passar på alla tänkbara linjer, från närtrafik i stadskärnor till mörklagda motortrafikleder med en hastighet på 90 km/t. :)

Att ha välutbildade förare köper jag. Men inte speciella bussar.

Ersa

Citat från: Carl W skrivet 29 april 2010, 10:05:09 AM
Att ha välutbildade förare köper jag. Men inte speciella bussar.

Men vilken buss som helst passar inte överallt. Norrtäljes 15 meter långa Vegor får inte köras i innerstan, och En B9S med dörrutformning 1+1+1 passar sig inte på linje 4 med sina smala långsamma dörrar. Inte heller bör en 11-12 år gammal svag OmniCity-etanolled som varvar fullt i 70 km/t köras på motorväg i flera mil i 90 km/t.  Utöver vad som är "osmidigt" är det även miljözoner och längdkrav att tänka på.

MaxCin är en av få bussmodeller som passar precis överallt i SL-trafiken. 2+2+1 dörrar för snabb genomströmning i innerstan, lågentré för linjer med lågentrékrav, 12 meter kort för att slippa längdkrav i innerstan, etanolmotor för att slippa körförbud i innerstan efter 8 års ålder, klarar 90 km/t på motorväg, ingen led eller boggi som leder till sämre framkomlighet på isbelagda skogsvägar, har extraljus för mörka landsbygdslinjer i skogen.... osv. :)