Huvudmeny

Eslöv Stadsbuss...

Startat av Bussmicke, 14 oktober 2009, 09:36:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

1896

#1
Härligt Micke, denna hade vi i Borlänge -89-90 när Linjebuss just tagit över.

GDG 1473 för övrigt, så det var till Eslöv den försvann....

Simon Bertilsson

Trevligt!
Det där var inte sista gången en regionbuss användes i stadsbusstrafiken. Under min gymnasietid hände det titt som tätt.

Cyklisten

Tack för den bilden!  ;D Längst bak i bakgrunden syns en liten gatukök som har brunnit ner inatt.

Fredrik Gelin

Mumma, Alpus är aldrig fel!
//Fredrik

Bussmicke

Har mer Scannern har gått varm kan jag säga...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Cyklisten

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 14 oktober 2009, 16:43:57 PM
Trevligt!
Det där var inte sista gången en regionbuss användes i stadsbusstrafiken. Under min gymnasietid hände det titt som tätt.

Ju kallare det är desto större är chansen att se höggolvade gula bussar (oftast 334) på stadslinjerna. Även nu när vi fått de två MAN. 2945 ska ju bort och då blir ju bara en stadsbuss över. Föresten, synd att 3434 är borta sedan länge, den funkade ganska ok som stadsbussersättning då det var den enda LE-kortvagn.

Simon Bertilsson

Citat från: Cyklisten skrivet 15 oktober 2009, 02:12:19 AM
Ju kallare det är desto större är chansen att se höggolvade gula bussar (oftast 334) på stadslinjerna. Även nu när vi fått de två MAN. 2945 ska ju bort och då blir ju bara en stadsbuss över. Föresten, synd att 3434 är borta sedan länge, den funkade ganska ok som stadsbussersättning då det var den enda LE-kortvagn.

Hur kommer sig det sambandet med kölden?
Vad står LE för?
Är 2945 den som hade låggolv fram och hade EZY på regskylten?

Cyklisten

2945 är ju DAB-en som ska till Trelleborg i och med Veolias trafikstart i staden.
EZY163 är Veolia 3434, en Carrus City regionbuss vi hade i Eslöv, systervagnen till 3435 som ofta gick på linjer som 142 och 176. Det är ju en B10BLE, alltså LE=lågentre.
Och våra Mercedesbussar brukar ha olika slags problem med kylan, från batterier och elsystemet till vatten i lufttankarna och liknande. Dessa är ju riktigt risiga och ska bort ganska snart de med.

fontheking5

Citat från: Cyklisten skrivet 15 oktober 2009, 04:38:57 AM
2945 är ju DAB-en som ska till Trelleborg i och med Veolias trafikstart i staden.
EZY163 är Veolia 3434, en Carrus City regionbuss vi hade i Eslöv, systervagnen till 3435 som ofta gick på linjer som 142 och 176. Det är ju en B10BLE, alltså LE=lågentre.
Och våra Mercedesbussar brukar ha olika slags problem med kylan, från batterier och elsystemet till vatten i lufttankarna och liknande. Dessa är ju riktigt risiga och ska bort ganska snart de med.
Härligt att dom gamla Mercedes Bussarna ska bort snart , har nog aldrig åkt i en sämre buss .  :)

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Cyklisten

Hmm står registrerad på Boden.

Simon Bertilsson

Citat från: fontheking5 skrivet 15 oktober 2009, 07:20:59 AM
Härligt att dom gamla Mercedes Bussarna ska bort snart , har nog aldrig åkt i en sämre buss .  :)

Blev smått skraj första gången jag åkte med en av dem. Det liksom smällde till vid en av växlingarna, men det var tydligen normalt...

Cyklisten

Att det smäller till vid växlingar beror på att en liten och enkel metallstång (eller snarare två sådana) som sitter mellan en slags gaspådrag och växellådegivare  börjar glappa efter ett tag och motorn går inte helt ner till tomgång vid växlingen. Sedan är det kanske något mer som är orsaken, vad vet jag.

fontheking5

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 15 oktober 2009, 17:13:37 PM
Blev smått skraj första gången jag åkte med en av dem. Det liksom smällde till vid en av växlingarna, men det var tydligen normalt...
Jag reagerade mest på nästan obefintliga tomgången bussarna hade när jag åkte med dom . :)