Några SL bussar i söder!

Startat av mjtag, 07 oktober 2009, 16:44:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mjtag

Hejsan!
Det hör inte till vardagligheterna att jag fotar bussar men igår gjorde jag faktiskt det. Det blev många bra bilder. Här kommer några exempel och fler nya bilder finns på hemsidan. Tyvärr kunde jag inte uttyda inventarienummer på alla bussar så det blir lite frågetecken i bildtexterna. Hoppas bilderna gläder någon.











Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

Optimal

37xx Vagnarna är Busslinks Inte Swebus!!

mjtag

Citat från: Optimal skrivet 07 oktober 2009, 16:54:11 PM
37xx Vagnarna är Busslinks Inte Swebus!!
Ok. Jag har ingen aning om vem bussarna tillhör utan fick utgå från destinationer/trafikområde när jag satte bildtexter. Ska ändra detta senare.
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

Optimal

Citat från: mjtag skrivet 07 oktober 2009, 17:33:24 PM
Ok. Jag har ingen aning om vem bussarna tillhör utan fick utgå från destinationer/trafikområde när jag satte bildtexter. Ska ändra detta senare.

Dels så står det Busslink på sidan och sen kan man kolla svenskbusshisoria. 173an passerar Älvsjö, vilket är "Busslinks" område. Så det är svårt att utgå ifrån någt eftersom det är flera företag som kör på dom flesta ställerna.

Karsten

Citat från: Optimal skrivet 07 oktober 2009, 17:48:25 PM
Dels så står det Busslink på sidan och sen kan man kolla svenskbusshisoria. 173an passerar Älvsjö, vilket är "Busslinks" område. Så det är svårt att utgå ifrån någt eftersom det är flera företag som kör på dom flesta ställerna.

Det var värst vad bitchig man kan vara då! 173an passerar även Skärholmen, äger Busslink även detta område? Att utgå från att det är samma operatör på 173 som på 172 är i min värld inte så långsökt.

mjtag

Citat från: Optimal skrivet 07 oktober 2009, 17:48:25 PM
Dels så står det Busslink på sidan och sen kan man kolla svenskbusshisoria. 173an passerar Älvsjö, vilket är "Busslinks" område. Så det är svårt att utgå ifrån något eftersom det är flera företag som kör på dom flesta ställerna.

Det är sällan jag fotar bussar så det kan tyvärr bli fel ibland när man inte har koll på allt. Får utöka kontrollen framöver. Nu har jag kollat hos SL och har insett att jag haft fel om linje 173 hela tiden. Den körs av Busslink vilket gör att det står fel i flera bildtexter. Men hur ska man kunna se firmanamn på sidan i farten på SLs små sammarbetsdekaler. Det går ju heller inte att se texten på bilderna. Det var bättre förr när operatörens namn och logga fanns på bussarna i större format. Jag är ingen stor bussentusiast så jag har ingen större koll på saker och ting vad gäller ägare och sånt så jag får utgå från info jag kan få fram. Nu får jag gå igenom alla bilder igen, fast på dom bussar där jag inte kan uttyda vare sig inventarie- eller regnummer får det stå som det står.
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

mjtag

Jag har nu gått igenom alla bilder igen och justerat bildtexter på fyra bilder. På dom bilder där jag kunnat uttyda inventarie- eller regnummer har jag jämfört med Svensk Busshistorias databas, så jag hoppas allting stämmer nu.
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

Jonas Strömblad

Citat från: mjtag skrivet 07 oktober 2009, 20:39:36 PM
Det är sällan jag fotar bussar så det kan tyvärr bli fel ibland när man inte har koll på allt. Får utöka kontrollen framöver. Jag är ingen stor bussentusiast så jag har ingen större koll på saker och ting vad gäller ägare och sånt så jag får utgå från info jag kan få fram.

Det viktiga är inte att bildtexten blir 100% rätt från början utan det viktiga är att du visar bilderna.
Är du osäker på vem som kör kan du alltid fråga i bildtexten. Du får garanterat ett snabbt svar  :)
/J

mjtag

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 07 oktober 2009, 21:28:21 PM
Det viktiga är inte att bildtexten blir 100% rätt från början utan det viktiga är att du visar bilderna.
Är du osäker på vem som kör kan du alltid fråga i bildtexten. Du får garanterat ett snabbt svar  :)
/J

En bra poäng. Jag är seg i huvet och får inte alltid fram allt jag vill få fram. Fast jag vill gärna att texten är korrekt från början, men tyvärr blir det galet ibland.  ::)
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

Cero

Citat från: mjtag skrivet 07 oktober 2009, 21:49:18 PM
En bra poäng. Jag är seg i huvet och får inte alltid fram allt jag vill få fram. Fast jag vill gärna att texten är korrekt från början, men tyvärr blir det galet ibland.  ::)

Första bilden föreställer Busslink 3705, XOS841.

mjtag

Citat från: Cero skrivet 07 oktober 2009, 22:35:05 PM
Första bilden föreställer Busslink 3705, XOS841.

Tack för upplysningen. Bildtext ändrad.
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

groenis

Martin alla är barn i början,
Samtidigt så kan jag tycka att det är kul att du fick iallafall bild på några vagnar.
Jag själv är inte speciellt intresserad av bussar då det är mitt jobb att köra dem,
så när mina gäster undrar vad jag har för typ av växelåda eller hur stor motor jag
så kan jag svara.
Det enda som är intressant för mig är att vagnen är körbar,ren och snygg ut och invändigt.

Däremot är det alltid kul att se andras bilder vad som står i bildtexten är av sekundär
betydelse för mig.
Fortsätt gärna att fota det du tycker om så får andra tycka vad de vill både på gott och ont

/Lennart
som tycker att "besserwissrar" står bäst i garage

M224

Det var trevliga fotoplatser du hittat. Man åker ju förbi dessa då och då men inte får man ändan ur vagnen och provar att ställa sig där. Detta skall du ha ett stort plus för, jag tycker att allt för många bilder här på forumet numera är tagna vid stora bussterminaler och inte ute längs linjen.

mjtag

Citat från: groenis skrivet 08 oktober 2009, 01:56:56 AM
Martin alla är barn i början,
Samtidigt så kan jag tycka att det är kul att du fick iallafall bild på några vagnar.
Jag själv är inte speciellt intresserad av bussar då det är mitt jobb att köra dem,
så när mina gäster undrar vad jag har för typ av växelåda eller hur stor motor jag
så kan jag svara.
Det enda som är intressant för mig är att vagnen är körbar,ren och snygg ut och invändigt.

Däremot är det alltid kul att se andras bilder vad som står i bildtexten är av sekundär
betydelse för mig.

Jo, det har du rätt i. Brukar normalt fota tåg då jag föredrar spårbunda fordon men det kan säkert bli lite bussar igen nån gång.

CitatFortsätt gärna att fota det du tycker om så får andra tycka vad de vill både på gott och ont

/Lennart
som tycker att "besserwissrar" står bäst i garage

Om jag ska föja detta råd fullt ut så blir det inga fler bussbilder alls då jag gillar tåg bättre.  ;)
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram

mjtag

#14
Citat från: M224 skrivet 08 oktober 2009, 07:57:11 AM
Det var trevliga fotoplatser du hittat. Man åker ju förbi dessa då och då men inte får man ändan ur vagnen och provar att ställa sig där. Detta skall du ha ett stort plus för, jag tycker att allt för många bilder här på forumet numera är tagna vid stora bussterminaler och inte ute längs linjen.

Jag tackar för det. Området runt Gubbängens trafikplats är ett bra ställe för bussfotografering eftersom man har så många alternativ och dessutom samsas bussar från tre trafikområden här, Söderort, Tyresö & Botkyrka/Huddinge. Hade planerat att fota här länge men det var först nu det blev av. Jag har fler ideer om fotografering i det aktuella området men det blir senare.

En liten lustig detalj i sammanget angående bussarna på linje 173. Första bussen är ju 3705, andra 3706 och den sista, som finns på hemsidan, är 3707. Har alltså fotat dom i nummerordning.

Ps. Om någon lyckas identifiera dom bussar som jag inte lyckats uttyda inventarienummer på får ni gärna meddela det. Ds.
Hälsningar från Martin J.

Besök gärna min blogg, hemsida, eller Instagram