Hit men inte längre...

Startat av Niclas Rosenius, 15 april 2009, 20:31:49 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Neoplanerna var inte särskilt populära under sin tid i Stockholmsområdet eftersom de skilde sig ganska mycket från de Scanior och Volvobussar förarna var vana vid. Tyvärr stod flera av Näckrosbuss Neoplaner avställda under en längre tid efter att Näckrosbuss/Busslink tappade trafiken i Jönköping innan de togs upp till Stockholm och lackades om vilket bla ledde till omfattande mögelangrepp i inredningen.
Att det sedan ställdes andra krav på bussen med dörrbroms, dörrar osv ledde till att bussarna fick byggas om för Stockholmstrafiken.
Tyvärr ledde ombyggnaden till att bussarna blev problembarn med mycket dörrfel och annat som gjorde att de blev dyrbara att ha i drift (det talades om att det var 10ggr så dyrt att hålla dessa bussar i drift jämfört med Scaniorna i samma garage) och därför såsmåningom avyttrades.
Bussarna såldes/överläts till Busmarket i Huddinge som lyckades sälja några av bussarna till bla Polen.
//Fredrik

Davve

Jaha, där ser man. Men fanns inte dörrbroms på dem när de rullade här nere? Jag vill minnas att man ibland hade problem med att få bussen på rull efter påstigning/avsläpp? Men det kan ju ha berott på nåt annat iofs...

Summa summarum, man får vad man betalar för när man köper nytt, Neoplan är väl inte direkt kända för sin kvalitét. Ändå verkar de sälja ganska mycket bussar?

Niclas Rosenius

Citat från: Davve skrivet 16 maj 2009, 13:39:39 PM
Jaha, där ser man. Men fanns inte dörrbroms på dem när de rullade här nere? Jag vill minnas att man ibland hade problem med att få bussen på rull efter påstigning/avsläpp? Men det kan ju ha berott på nåt annat iofs...

Summa summarum, man får vad man betalar för när man köper nytt, Neoplan är väl inte direkt kända för sin kvalitét. Ändå verkar de sälja ganska mycket bussar?

    När det gäller dom bussarna så måste man blinka vänster för att dörrbromsen skulle släppa.

    Och vad kvalitéen beträffar så är det så är det olika uppfattningar i branschen vad man tycker om Neoplan. För dom som bussarna fungerar utmärkt har inget att klaga över och dom som har bussar som krånglar klagar mycket över det. Sen spelar det ingen roll vilket märke det är på bussen.

   //Niclas

Fredrik Gelin

Nej, det har nog inte så stor betydelse vilket märke det är på bussen, men däremot hur bussflottan i företaget i övrigt ser ut.
Hos GUB funkar det bra eftersom det är majoritet av MAN och Neoplan, hos Busslink var Neoplanerna uddabussar eftersom majoriteten av flottan i övrigt bestod och består fortfarande av Volvo och Scania...
//Fredrik

Davve

Jo, men så är det väl också som med allt annat: Service och skötsel. Slarvar man med det kvittar det nog som sagt vad för emblem som sitter i grillen. :)