En gammal H22 i Rostov, Ryssland.

Startat av Fredrik Mattsson, 23 mars 2008, 00:16:33 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Mattsson


jocke

Jag förändrar era liv med detta inlägg

Robban

#2
Hmm verkar som Kvarne ligger och sover annars hade han väl redan kommenterat bilden, han kanske laddar inför ersättningstrafiken  ;D

Trevlig bild hur som helst, kommer ihåg att det stod några H22:or nere i Hornsberg runt 96-97 som var lika fina i lacken som den på bilden  ;)
Hade turen att få köra ganska mycket ersättningstrafik för både tåg och tunnelbana när det behövdes och man försökte ju alltid roffa åt sig en sån vagn, minns speciellt en gång när jag precis farit ut genom grindarna och hunnit en bit ner på Lindhagensgatan på min väg upp till Österskär när trafikledningen ropar upp och ber mej återvända för att hela avgassystemet tydligen hänger uppe med buntband, som tur var hann jag tillbaka innan dom smällt av och allt ramlat ner.

/ Robban
Trafikledare/Trafikledarutbildare/Examinator på MTR Tunnelbanan samt bussförare på Keolis.

Kvarne

Citat från: Robban skrivet 23 mars 2008, 01:11:18 AM
Hmm verkar som Kvarne ligger och sover annars hade han väl redan kommenterat bilden, han kanske laddar inför ersättningstrafiken  ;D

Trevlig bild hur som helst, kommer ihåg att det stod några H22:or nere i Hornsberg runt 96-97 som var lika fina i lacken som den på bilden  ;)
Hade turen att få köra ganska mycket ersättningstrafik för både tåg och tunnelbana när det behövdes och man försökte ju alltid roffa åt sig en sån vagn, minns speciellt en gång när jag precis farit ut genom grindarna och hunnit en bit ner på Lindhagensgatan på min väg upp till Österskär när trafikledningen ropar upp och ber mej återvända för att hela avgassystemet tydligen hänger uppe med buntband, som tur var hann jag tillbaka innan dom smällt av och allt ramlat ner.

/ Robban


Oj då! Fast den här känns igen. Fd SL Buss H22 5932 är det....
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Fredrik Mattsson

Citat från: Kvarne skrivet 23 mars 2008, 11:55:15 AM
Oj då! Fast den här känns igen. Fd SL Buss H22 5932 är det....

jag förstod att du skulle ta den :)

Simon Bertilsson

Ok. De anser sig inte ha råd att lacka om bussen. Men är det för mycket begärt att ta bort SL-märket i fronten?  ???

virtual1

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 23 mars 2008, 12:36:53 PM
Ok. De anser sig inte ha råd att lacka om bussen. Men är det för mycket begärt att ta bort SL-märket i fronten?  ???

Jag kan nästan lova att ryssarna tror att det är en karosstyp o känner att det då lika gärna kan vara kvar... - hur många kollektivtrafikbolag i världen brukar ha metallloggor påskruvade mer än SL??? - tror inte det är så givet att man hajar att det är
en företagslogga...

Björn Forslund

Den är inte skruvad, utan nitad med en massa popnit. Det blir en massa fula hål om man ska borra bort den!

virtual1

Citat från: Björn Forslund skrivet 23 mars 2008, 18:49:29 PM
Den är inte skruvad, utan nitad med en massa popnit. Det blir en massa fula hål om man ska borra bort den!

Stämmer säkert, men det var inte min poäng =)

Björn Forslund

Sedan är det också så att man tycker att det är status med gamla bolagsmärkningar i latinska bokstäver från väst.

Optimal

Citat från: Björn Forslund skrivet 23 mars 2008, 18:49:29 PM
Den är inte skruvad, utan nitad med en massa popnit. Det blir en massa fula hål om man ska borra bort den!

Alla är inte nitade, utan vissa sitter även fastskruvade.

Bussmicke

Firmanamn i metall fanns på sidorna på en del bussar i Norrbotten bland annat. Norrbottens Trafik kommer jag ihåg som hade det.
Fanns säker många fler förr som hade så.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

#12
Citat från: Kvarne skrivet 23 mars 2008, 11:55:15 AM
Oj då! Fast den här känns igen. Fd SL Buss H22 5932 är det....

Hur ser du det, människa? Det är ju stört omöjligt att skilja de numer nummerlösa individerna åt.  ???

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 23 mars 2008, 12:36:53 PM
Ok. De anser sig inte ha råd att lacka om bussen. Men är det för mycket begärt att ta bort SL-märket i fronten?  ???

Tar man inte själv bort märken, emblem och firmanamn innan export för man skylla sig själv. Man kan inte begära att det svenska exportföretaget eller köparen i öst gör något sådant. En bussägare i Jämtland gjorde en gång misstaget att sälja en gång en vagn till Ryssland utan att ta bort firmatext och telefonnummer innan. Naturligtvis gjorde inte heller exportföretaget eller den ryska köparen detta, så det blev många arga telefonsamtal till den förre ägaren angånde att "dennes" buss stod felparkerad på olika adresser i Stockholm (dock med ryska regskyltar). Men folk i allmänhet tittar ju inte på regskylten i första hand, utan ringer firman vars namn och nummer står på bussen...

Det var nog sista gången denna firma lät bli att ta bort all text innan försäljning.  ;)

Björn Forslund

Problemet är nog att det tar tid och är ganska jobbigt att stripa av en buss. SvOf:s H59 var stripad med enorma SL-märken i blått, och dessa satt verkligen ordentligt.
Men givetvis ligger det i säljarens intresse att plocka bort stt firmanamn och telnummer. Att någon annan skulle lägga ner tid på det ska man inte förvänta sig.

yngrot

Citat från: Bussmicke skrivet 23 mars 2008, 20:59:27 PM
Firmanamn i metall fanns på sidorna på en del bussar i Norrbotten bland annat. Norrbottens Trafik kommer jag ihåg som hade det.
Fanns säker många fler förr som hade så.

I Borås var det förr en ullsax på sidan av bussen. Kanske Staffan har en bild på detta??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina