En bild från tisdagkvällens körning med testbussen.
Bilden är tagen på Kråkörvägen längst ut i Hertsön.
(http://www.phbuss.se/upl/Patrik%20Sandstr%F6m/DSC_0257_redigerad-1.jpg)
hur måmga sittplatser har den här, kan inte vara mer än ett 10 tal :(
Citat från: homer skrivet 31 januari 2008, 23:22:50 PM
hur måmga sittplatser har den här, kan inte vara mer än ett 10 tal :(
Den lär nog ha lika många sittplatser som alla andra OmniCityn och andra rena låggolvsbussar.
//Niclas
Jadå den har samma stolslayout som våra andra omnicity förutom att det bara är 3stolar längst bak i bussen istället för 4.
Mycket trevligt, den måste man ha på bild.
Bara den inte är på verkstad den dag man kommer upp..
Citat från: Bussmicke skrivet 31 januari 2008, 23:32:27 PM
Mycket trevligt, den måste man ha på bild.
Bara den inte är på verkstad den dag man kommer upp..
Hör utav dig när du ska upp så ska du få ett studiebesök och rundvandring i samtliga garage och verkstad.
Tack, det ska jag komma ihåg.
Citat från: Patrik Sandström skrivet 31 januari 2008, 23:30:35 PM
Jadå den har samma stolslayout som våra andra omnicity förutom att det bara är 3stolar längst bak i bussen istället för 4.
Varför fattas det en stol längst bak? Större motorutrymme? Eller finns det någon annan anledning?
Ja det är större motorutrymme i den pga att motorn är stående, i den gamla modellen så lutade motorn 60 grader bakåt.
Citat från: Patrik Sandström skrivet 31 januari 2008, 23:46:20 PM
Ja det är större motorutrymme i den pga att motorn är stående i den gamla modellen så lutade motorn 60 grader bakåt.
Har dom nya Omnicity stående motor?
Citat från: homer skrivet 31 januari 2008, 23:22:50 PM
hur måmga sittplatser har den här, kan inte vara mer än ett 10 tal :(
Ja, detta var ett mycket verklighetsfrämmande inlägg måste jag säga.
Enligt bilregistret har bussen 31 sittande och 53 stående.
//Uffe
Trevlig bild! Den "nya" looken gör OmniCity till en betydligt vackrare, lite kaxigare buss än den förra! 8)
Skulle vara intressant om någon initierad kunde berätta vad som gjorts förutom en fräsch uppdatering utseendemässigt samt vad jag förstått ny instrumentering/ uppfräschad och rymligare förarplats jämfört med tidigare generationer OmniCity.
Att motorn numera är "rak" istället för lutad vet jag. Men tex. passagerarmässigt? Interiörmässigt? Är den nya generationen OmniCity tex. lika "plastig?" (Med sidopaneler som skakar/bryts loss efter någon månad i trafik) Lika trångsutten för oss lite längre? Fönsterglasväggar som är inkrökta mot passageraren närmast dörrarna som inkräktar på benutrymmet? Fjädringen lika hård? Uppdaterad drivlina/ fler växellådsalternativ?
Anledningen till att OmniCity inte längre är en storsäljare här i landet beror väl till stor del på att den första generationen var rent skit och ryktet inte återhämtat sig ännu samt att OmniLink ses väl som en bättre och rejälare buss helt enkelt, med "lagom mycket" lågt golv.
Med den nya generationen, är det tänkt att Scania åter räknar med att sälja OmniCity i landet? Är så att säga alla barnsjukdomar, fel och brister, synpunkter mm. åtgärdade? Hur står den sig mot tex. konkurrenternas rena låggolvsmodeller, MAN, Volvo, Mercedes mfl? Är "nya" OmniCity en buss att räkna med på den svenska marknaden igen? Eller är det kanske så att Scania lagt fokus på att främst sälja OmniCity till andra länder, den har ju trots allt rönt hyggliga framgångar ute i Europa, och mer låta OmniLink vara en buss för den svenska marknaden?
Många funderingar var det, trots arla morgonstund ;)
//Mattias
Wow, snygg kärra!
Måste ta mig upp å det snaraste för att fota.
/K
Hur är den att köra på oskrapade vintervägar, buller- och skrammelmässigt? Är den skramlig som gamla OmniCityn, eller tystare som OmniLink och MaxCi?
Man förstår ju varför företagen hellre köper den bekväma OmniLinken fram tills nu. Då huvudmännen ytterst sällan kräver lågt golv i bussens bakre del fanns det bara en anledning att köra gamla bullriga OmniCity, och det är höjden. Om man har någon extra låg viadukt på någon linje som OmniLinken är för hög att passera.
Citat från: Verspieder skrivet 01 februari 2008, 10:24:54 AM
Hur är den att köra på oskrapade vintervägar, buller- och skrammelmässigt? Är den skramlig som gamla OmniCityn, eller tystare som OmniLink och MaxCi?
Man förstår ju varför företagen hellre köper den bekväma OmniLinken fram tills nu. Då huvudmännen ytterst sällan kräver lågt golv i bussens bakre del fanns det bara en anledning att köra gamla bullriga OmniCity, och det är höjden. Om man har någon extra låg viadukt på någon linje som OmniLinken är för hög att passera.
Två saker:
Jag misstänker att du jämför med dom OmniCity-bussar Polarbuss i Umeå har som du sitter o kör emellanåt vad gäller skramlet.
Som säkerligen diskuterats ett antal gånger förr här på forumet, så hade ju Scania kvalitetsproblem med OmniCityn i början av sin bana...Polarbuss bussar är ju ganska så tidiga i produktionslinan.
Ett flertal gånger har man gjort en uppgradering av modellen och styvat upp karossen och förstärkt den på andra delar, varför bussen är en helt annan buss idag än den var då.
Den nya modellen är inte så mycket skillnad karossmässigt (förutom att man ju bygger bort dåliga saker hela tiden till en ny modell), det är ju chassit som är moderniserat....och egentligen inte det heller så mycket, utan teknik och motor är dom stora nyheterna.
Vad gäller varför man köper lågentré eller låggolv har det ju inte ett dugg med viadukterna att göra.
OmniCity - låggolv - är ju en totalt olik buss än OmniLink - lågentré.
Köper man OmniCity gör man det inte för mängden sittplatser som ju är mycket färre än i en OmniLink, utan för passagarargenomströmmningen, och antalet ståplatser.....alltså att helt enkelt få med så många som möjligt.
OmniLink köps ju främst för ett ökat sittplatsantal, och det kan man endast erhålla med högre golv, eftersom hjulhus etc skäl för mycket utrymme bak i en låggolvsbuss.
Jag tror egentligen endast att det är dom allra största städerna i Sverige som har fog för låggolvsbussar, och mindre städer som de i Norrland etc. knappast har så stor trafikantmängd under dygnet som skulle motivera att stort behov av dessa.
Skillnad är det med storstäder i Europa som Paris, London, Berlin etc.
Så här är det:
Visst utgår jag Umeås OmniCity-vagnar. Både gamla Polarbussar av årsmodell 1999-2003 års modell, samt Borlängekärror av 1999-2001 års modell. Men även de nyaste OmniCityvagnarna 1071-1073 ('03:or) upplevs som skramliga och obekväma samt har ett värdelöst antispinnsystem, i synnerhet på ledvagnarna. Det finns nog inte en förare här i Umeå som blir missnöjd när denne får en gammal SL-röd 27xx-Link att köra med istället för en OmniCity.
Jag nämnde viadukter pga att vi har en viadukt med skyltar på 3,1m här i stan som Neoplanarna susar under. Vid Neoplanbortfall kommer en OmniCity under viadukten, men inte en OmniLink pga att den är högre. Vi har iaf samma åsikt om att OmniCitykortvagnar inte är en optimal lösning för mellanstora städer, förutom på krokiga servicelinjer som Umeås 83 och 84:
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra6/Veolia_1065_Kyrkbron_071214.jpg)
Vad har denna vagn för Reg.nr?
Citat från: Verspieder skrivet 01 februari 2008, 15:13:16 PM
Så här är det:
Visst utgår jag Umeås OmniCity-vagnar. Både gamla Polarbussar av årsmodell 1999-2003 års modell, samt Borlängekärror av 1999-2001 års modell. Men även de nyaste OmniCityvagnarna 1071-1073 ('03:or) upplevs som skramliga och obekväma samt har ett värdelöst antispinnsystem, i synnerhet på ledvagnarna. Det finns nog inte en förare här i Umeå som blir missnöjd när denne får en gammal SL-röd 27xx-Link att köra med istället för en OmniCity.
Jag nämnde viadukter pga att vi har en viadukt med skyltar på 3,1m här i stan som Neoplanarna susar under. Vid Neoplanbortfall kommer en OmniCity under viadukten, men inte en OmniLink pga att den är högre. Vi har iaf samma åsikt om att OmniCitykortvagnar inte är en optimal lösning för mellanstora städer, förutom på krokiga servicelinjer som Umeås 83 och 84:
(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra6/Veolia_1065_Kyrkbron_071214.jpg)
Nja...alltså...nu finns det fler städer än Umeå på kartan min vän, och det är bara i undantagsfall där man har linjer som passerar under viadukter som man inte kan använda sina bussar på.
Andra städer drar oftast om sina linjer någon annanstans :-)...eller precis som du säger...sätter andra bussar på resp. linje för att optimera trafiken.
Att alla skulle vara kategoriskt missnöjda med en viss bussmodell tror jag inte ett dugg på....och att konstruktörerna av ett antispinnsystem skulle vara mer korkade än vi som inte har konstruerat det har jag svårt att förstå...kanske vissa förare skulle lägga om sin antispinntaktik i trafiken?
Skulle nog vilja ha lite undersökningsresultat och faktaunderlag för sådana påståenden tack!
Nu kör jag ju inte buss själv, åker bara med, och inte tycker jag att SL:s Omnicity tillhör det bästa som gjorts. Samtidigt kan jag inte säga att jag tycker illa om att åka med dem jämfört med övrigt låggolv (Volvo och MAN) som släpats in på blåbusslinjerna i innerstan senaste åren. Visst, MAN- och Volvobussarna går mjukare, har inredning som inte ramlar ner och har (oftast) bättre ork i motorn, men de har andra brister i form av stolsplacering på podestrar (vadå låggolv?), saknar dörr bakom 3:e axeln och åtminstone volvovagnarna går väldigt ryckigt. Dessutom förefaller de ju ha en del egna synpunkter på dörrar och annat elektriskt.
De fem Omnicity som dök upp 2003 för linje 70 känns betydligt rejälare att åka med och det skulle vara intressant att få jämföra dagens blå busspark på linjerna 1-4 med en helt ny Omnicity led etanol. Den nya femcylindriga etanolmotorn känns mycket piggare än den gamla och nya Omnilinkar förefaller ju vara mycket väl ihopskruvade, så varför skulle anrättningen vara sämre i Omnicityförpackning? Låggolvsbussar är absolut lämpliga för innerstadstrafiken i Stockholm och att just Omnicity av nyaste årsmodell skulle vara mycket sämre än sina konkurrenter har jag svårt att tro. Då skulle inte modellen finnas kvar på marknaden och inte heller skulle italienare, fransoser och engelsmän, för att inte tala om våra norska vänner i Oslo, köpt i sådan omfattning som de trots allt har gjort.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 01 februari 2008, 17:26:21 PM
Att alla skulle vara kategoriskt missnöjda med en viss bussmodell tror jag inte ett dugg på....och att konstruktörerna av ett antispinnsystem skulle vara mer korkade än vi som inte har konstruerat det har jag svårt att förstå...kanske vissa förare skulle lägga om sin antispinntaktik i trafiken?
Skulle nog vilja ha lite undersökningsresultat och faktaunderlag för sådana påståenden tack!
Jaja, nu var viaduktfrågan bara en liten parantes som blåstes upp lite för mycket...
En undersökning om TC vs ASR? En sådan skulle jag gärna ta fram om jag kunde! ;)
Vad tycker ni andra förare här i forumet om Scanias nya resp gamla anti-spinnsystem på OmniCity-led resp CN113ALB?
Ursäkta att jag frågar. För någon vecka sedan åkte jag på E6 och i höjd med Kode möttes två Scania (som på bild) i SL färg (ungefär,kan vara annat företags också) och första bussen skyltad "ICKE I RUTE".Spontant tyckte jag det var SL bussar men texten i skylten stämde inte. Kan det ha varit provvagnarna??
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 31 januari 2008, 23:41:08 PM
Varför fattas det en stol längst bak? Större motorutrymme? Eller finns det någon annan anledning?
Om det fattas en stol längst bak, så har säkert någon stulit den.
Är däremot bussen levererad med färre stolar längst bak, t.ex. 3 istället för 4 som det varit tidigare, så beror det nog på något.
Något skulle kunna vara, t.ex. att resenärer numera är fetare över baken, eller att man ändrat på någonting väsentligt i bussen så att bara 3 stolar får plats nu.
Precis, OmniLink är egentligen mer en buss för trafik till närförorter så att säga medan OmniCity mera är för City- trafik skulle jag säga där passagerargenomströmnningen är hög och tät hela tiden. I en OmniLink kanske man åker litet längre och passar i de mindre städerna samt i storstäderna till närförorter. Själv gillar jag OmniCity som är en riktig citybuss och härlig i svängarna, väldigt intim.
Citat från: Optimal skrivet 31 januari 2008, 23:47:59 PM
Har dom nya Omnicity stående motor?
Eftersom Patrik Sandström skriver så, så får vi nog räkna med att så är fallet.
Citat från: Janne skrivet 01 februari 2008, 19:49:03 PM
Precis, OmniLink är egentligen mer en buss för trafik till närförorter så att säga medan OmniCity mera är för City- trafik skulle jag säga där passagerargenomströmnningen är hög och tät hela tiden. I en OmniLink kanske man åker litet längre och passar i de mindre städerna samt i storstäderna till närförorter. Själv gillar jag OmniCity som är en riktig citybuss och härlig i svängarna, väldigt intim.
tja...vill du och orkar kan du kika lite i tråden ovan, så är det du skriver precis redan skrivit om både en o två gånger...
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 01 februari 2008, 17:26:21 PM
Att alla skulle vara kategoriskt missnöjda med en viss bussmodell tror jag inte ett dugg på....och att konstruktörerna av ett antispinnsystem skulle vara mer korkade än vi som inte har konstruerat det har jag svårt att förstå...kanske vissa förare skulle lägga om sin antispinntaktik i trafiken?
Skulle nog vilja ha lite undersökningsresultat och faktaunderlag för sådana påståenden tack!
Citat från: Verspieder skrivet 01 februari 2008, 18:55:02 PM
En undersökning om TC vs ASR? En sådan skulle jag gärna ta fram om jag kunde! ;)
Vad tycker ni andra förare här i forumet om Scanias nya resp gamla anti-spinnsystem på OmniCity-led resp CN113ALB?
Kan väl dra mitt strå till stacken då...
Undersökningsresultat och grundliga faktaunderlag är nog svåra att få tag på då det knappast gjorts några sådana undersökningar eller jämförelser i detta fall. Visst kan man nog som förare även kanske lägga om sin taktik, men vad gäller konstruktörer så kan man väl med den bästa vilja i världen inte hävda att alla konstruktionslösningar alltid är helt optimala...eller? ;)
För att uttala mig i det här fallet så kan jag bara göra det genom att bygga på egna erfarenheter och jag säger då klart att jag föredrar den äldre ASR (som väl ska uttydas antispinnreglering) framför den nyare TC (som då mera modernt kallas för traction control). Att jag sedan är en kategorisk motståndare till allt vad pushers heter är en annan sak. Enligt min enkla åsikt så känns det i alla fall mera som om ASR fungerar som ett slags variant på en hederlig differentialbroms/diffspärr medan TC är ett renodlat elektriskt system som helt sonika stryper kraften till drivaxeln. I en Scania 113 ALB så tuggar man sig alltså oftast långsamt fram hela tiden medan Omnin blir stående i även ganska måttliga uppförslut. Jag anser, grovt förenklat, att TC är ungefär som fyrhjulsdrift i den bemärkelsen att det kräver någon form av fäste. Fyrhjulsdrift ger inte bättre framkomlighet än tvåhjulsdrift om man inte har fäste på något av däcken och TC hjälper inte upp framkomligheten ett dugg genom att bara strypa kraften helt. Det enda TC möjligen bidrar med är att man snabbt hindrar att en sladd uppstår, men frågan är vad som är att föredra? Även ur trafikhänseende så är TC ganska värdelös då Omnin är den enda busstyp man får skicka fram sand till, då den kör fast, i så måttliga uppförslut som 5° stigning eller så!?!? Rent krasst vill jag påstå att hur geniala en del tekniska lösningar än ter sig på ritbordet eller i en provbänk så behöver det inte per automatik betyda att dessa lösningar för den skull kommer att göra succé i verkligheten.
Just my two cents worth...
BTW, ruggigt låg viadukt måste jag säga. En Volvo B9S hade fått ta annan väg. :D
Citat från: Nico skrivet 02 februari 2008, 19:39:38 PM
Kan väl dra mitt strå till stacken då...
BTW, ruggigt låg viadukt måste jag säga. En Volvo B9S hade fått ta annan väg. :D
Inte Råstas väl? dom kör ju ändå ;D
Nja, just det ofoget har vi (förhoppningsvis) fått stopp på. :-[
Bl.a. har rutinerna för tomkörning mm. har setts över. och man har blivit noggrannare med att ange tillåtna tomkörningsvägar. Förhoppningsvis så går denna info även fram till de som har störst behov av det. Helt ärligt så var det ganska mycket som förslappats under Connex/Veoliatiden och som nu behöver ses över en aning.
Det är tyvärr inga större svårigheter att köra fast med en OmniCity-led även på plan mark, vid lite halka. :( Solaris Urbino-ledvagnarna här i stan har ASR-system (samma som Scanias gamla?), och de fastnar ytterst sällan.
B9S har jag ännu aldrig kört, och kan därför inte blanda in dem i antispinn-jämförelsen.
Citat från: Verspieder skrivet 02 februari 2008, 20:43:38 PM
Det är tyvärr inga större svårigheter att köra fast med en OmniCity-led även på plan mark, vid lite halka. :( Solaris Urbino-ledvagnarna här i stan har ASR-system (samma som Scanias gamla?), och de fastnar ytterst sällan.
B9S har jag ännu aldrig kört, och kan därför inte blanda in dem i antispinn-jämförelsen.
Om jag säger såhär. Du kör på plan mark, det är blött och du trycker gasen i botten. vad händer då?, Har du tur så börjar den spinna å B9S (TC) rycker in å gör så bussen börjar jucka, men gör ingen som helst nytta, Det är bara föraren som behöver släppa på gasen
Citat från: Optimal skrivet 03 februari 2008, 11:39:52 AM
Om jag säger såhär. Du kör på plan mark, det är blött och du trycker gasen i botten. vad händer då?, Har du tur så börjar den spinna å B9S (TC) rycker in å gör så bussen börjar jucka, men gör ingen som helst nytta, Det är bara föraren som behöver släppa på gasen
Svar ja... med TC på B9S. Där är det bara att släppa på gasen vid hjulspinn och sedan försiktigt ge gas och rulla, kanske med en aning spinn. TC:n på Omni stryper dock, enligt min erfarenhet, kraften helt. Spelar alltså inte någon roll hur mjukt man än gasar för vid minsta antydan till hjulsläpp är systemet där och klipper av drivningen direkt.
Citat från: Verspieder skrivet 01 februari 2008, 18:55:02 PM
En undersökning om TC vs ASR? En sådan skulle jag gärna ta fram om jag kunde! ;)
TC , TCS , ASR är olika förkortningar på samma sak.
TC = Traction Control
TCS = Traction Control System
ASR = Acceleration Slip Regulation
Så att göra en undersökning om samma sak är lite svårt ;) Men man kan ha en undersökning om vad man tycker om de olika tillverkarnas system.
Citat från: Patrik Sandström skrivet 03 februari 2008, 17:37:13 PM
TC , TCS , ASR är olika förkortningar på samma sak.
TC = Traction Control
TCS = Traction Control System
ASR = Acceleration Slip Regulation
Så att göra en undersökning om samma sak är lite svårt ;) Men man kan ha en undersökning om vad man tycker om de olika tillverkarnas system.
ASR är helt klart det bästa.
Citat från: Nico skrivet 03 februari 2008, 13:11:16 PM
Svar ja... med TC på B9S. Där är det bara att släppa på gasen vid hjulspinn och sedan försiktigt ge gas och rulla, kanske med en aning spinn. TC:n på Omni stryper dock, enligt min erfarenhet, kraften helt. Spelar alltså inte någon roll hur mjukt man än gasar för vid minsta antydan till hjulsläpp är systemet där och klipper av drivningen direkt.
En pusher-ledbuss med TC (i detta fall OmniCity) kan börja spinna redan vid tomgångsvarv på plan mark, och strypa all form av ökad gasning med pedalen. :( TC:n är också ofta pigg på att strypa gasen mitt i en uppförsbacke med följden att man tappar en massa hastighet, som kan vara bra att ha uppför backen...
Ja, ASR är het klart det bästa systemet och de nya Solaris Urbino-lederna har ju det. Varför då inte ha ASR även på Scania OmniCity-led? ???
Några frågor om AMY571:
Denna är ju en Scania CN230UB4x2EB 2007 ch nr 1856254.
Brukare är LLT AB, Luleå. Leasinggivare är Scania CV AB, Södertälje.
Bussen har ju N-chassi och således bör väl motorn vara tvärställd - eller?
Motorn bör väl stå rakt upp och således ej luta bakåt - eller?
Motorn bör väl vara 5-cylindrig - eller?
Troligen den enda hittills levererade av detta utförande?
Säg så här. När fordon prövas så är det något som skall testas. Det är då vanligt att fordon byggs om.
Om Du tittar Dig omkring här i Bussnack så kommer av och till uppgifter fram om avvikande utföranden. T ex om bussar B10M som är både B9 och B12 och jag tror t o m att det funnits bussar som är ibland M och ibland B beroende vart motorn sitter.
Kanske Scania vill behålla vad som provas för sig själva.
Citat från: Svoca skrivet 05 februari 2008, 16:01:36 PM
Några frågor om AMY571:
Denna är ju en Scania CN230UB4x2EB 2007 ch nr 1856254.
Brukare är LLT AB, Luleå. Leasinggivare är Scania CV AB, Södertälje.
Bussen har ju N-chassi och således bör väl motorn vara tvärställd - eller?
Motorn bör väl stå rakt upp och således ej luta bakåt - eller?
Motorn bör väl vara 5-cylindrig - eller?
Troligen den enda hittills levererade av detta utförande?
Ja motorn är tvärställd.
Ja motorn står rakt upp.
ja motorn är 5 cylindrig.
men den första levererade vet jag inte.. Vi har inte beställt den utan Scania ringde och frågade om vi kunde köra med den i 2 år. Det är nog den enda som går på linjer i Sverige med nya karossen.
Men det är möjligt att det finns nya Omnicity utomlands som är vanliga produktions exemlar. Kanske Ulf Rådeström har koll på detta?
Det var 3st fälttestbussar som gick ut samtidigt med vår buss en i italien en i finland och vår uppe i Luleå.
Det låter både dåligt och bra. Om det är så att Scania vill ha en buss som är bra så erfordras ganska många provvagnar. Det som är bra är att Scania vill visa att de hänger med och utvecklar konstruktionen. Kan en 5 cyl motor hänga med.Vilket drivmedel skall de ha i produktion. Biodiesel ,dvs diesel gjord av bla biomassa, måste till. Har Scania en liten lastbil på gång t ex.
De 5 cylindriga motorerna har varit i produktion i över 1år Både Euro4 och Euro 5 varianten av scanias motorer till bussar är 5 cylindriga. Vår motor är även EEV klassad och det är en mängd nya delar som provas på den motorn (vilka kan jag inte gå in på).
Till din fråga om en 5 cylindrig motor kan häga med , så blir svaret JA det kan den. Den har samma hästkrafter (230) men högre vridmoment så den upplevs som starkare än de gamla 6 cylindriga scania motorerna med samma hk antal.
Vilka saker som testas är ingen hemlighe.. de vill ju ha vårat omdömme om dem. tex kombi instrumenten , bromsarna , motorn , växellådan , dörrarna och helheten som sådan.
Det är ju därför som bussen går på fälttest.
Bussen går på helt vanlig diesel men har någon typ av speciell testmotorolja.
På begäran utav Peter Öden kommer här kompletterande bilder på 409:an
(http://www.phbuss.se/upl/Patrik%20Sandstr%F6m/DSC_0073_redigerad-1.jpg)
(http://www.phbuss.se/upl/Patrik%20Sandstr%F6m/DSC_0071_redigerad-1.jpg)
(http://www.phbuss.se/upl/Patrik%20Sandstr%F6m/DSC_0058_redigerad-1.jpg)
Mycket tjusigt!
Rycker dessa något nu när dom är så pass nya?
Är dom piggare i acc. än vad gamla 6cyl var?
Citat från: Patrik Sandström skrivet 07 februari 2008, 02:15:29 AM
På begäran utav Peter Öden kommer här kompletterande bilder på 409:an
Är det hängande pedaler i denna buss och gör Scania fortfarande bussar med liggande diton?
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 07 februari 2008, 13:12:05 PM
Är det hängande pedaler i denna buss och gör Scania fortfarande bussar med liggande diton?
Som jag fattat det hela är det hängande i alla nya Scania fordon
Reglaget för dörrarna då? Ett vred och knappar till vänster, eller enbart knappar till höger?
Det är vred och knappar till vänster.. se bilder.
(http://www.phbuss.se/upl/Patrik%20Sandstr%F6m/DSCN2334.jpg)
(http://www.phbuss.se/upl/Patrik%20Sandstr%F6m/DSC_0068_redigerad-1.jpg)
(http://www.phbuss.se/upl/Patrik%20Sandstr%F6m/DSC_0242_redigerad-1.jpg)
Jag ser inga bromstrycksmätare, har man sparat in på dem eller behövs de inte längre?
Känns denna välbyggd eller är det samma skrammel som i den tidigare versionen ("4-serien")?
Citat från: Patrik Sandström skrivet 08 februari 2008, 11:03:53 AM
Det är vred och knappar till vänster.. se bilder.
Är de gröna knapparna till för att frilägga dörrarna samt häva densamma?
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 08 februari 2008, 13:33:39 PM
Är de gröna knapparna till för att frilägga dörrarna samt häva densamma?
Den med pilar på är för att öppna/aktivera dörrarna
Den undre helgröna är för att tvångstänga.
Knapparna används för att spärra dörrana öppna.
Öppnar man framdörren så behövs inte knappen med pilar användas
Citat från: Wolfie skrivet 08 februari 2008, 13:10:48 PM
Jag ser inga bromstrycksmätare, har man sparat in på dem eller behövs de inte längre?
Dom finns antagligen i fordons datorn. Så du ser dom på displayen när du rycker på knapparna på ratten
Citat från: Optimal skrivet 08 februari 2008, 14:44:49 PM
Dom finns antagligen i fordons datorn. Så du ser dom på displayen när du rycker på knapparna på ratten
Precis så är det på Solaris Urbino, och antagligen även på nyare Neoplan och många andra nya tyska bussar.