Skyltning på Bussar [SL-fråga]

Startat av Fredde, 12 februari 2008, 22:26:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

#15
Citat från: Cero skrivet 13 februari 2008, 12:26:22 PM
Omvänt kan man fråga sig varför man anger "Överby" på bussar dit. Det är en liten by som få känner till. Ändå förväntas det vara lättare att klura ut än att Slussen ligger i Stockholm. Det finns för övrigt Överby i Norrtälje, Vaxholm och på Värmdö, så vilket Överby avses när jag står där vid Slussen?

Det blir att ge bynamnen ett extra sockennamn framför. Känns dessa exempel vid?
* Roslags-Näsby
* Roslags-Bro
* Jämtlands-Sikås
* Upplands-Bro
* Upplands-Väsby
Ska vi lägga till Roslags-Överby, Vindö-Överby samt Resarö-Överby i listan? ;)

Citat från: Cero skrivet 13 februari 2008, 17:07:35 PM
På den tiden den aktuella t-förlängningen var aktuell var ju en annan bara en liten palt, men när jag några år senare blev stor nog att börja intressera mig för staden och dess historia påstods ofta att man från politiskt håll inte ville att t-stationen skulle heta Östra station eftersom Roslagsbanan bara var en tillfällig lösning som lyckligtvis skulle försvinna snart. Därför passade Tekniska högskolan bättre. Det var så att säga mer politiskt korrekt.

Bah! Stockholm-Rimbo Jernväg kom till Valhallavägen 1885, medan KTH inte flyttade dit förrän 1917. När man sedermera räddade smalspårsbanan från nedläggning borde man kunna backa och tänka om politiskt (om dessa ord är möjliga att nämna i samma mening) och våga erkänna namnet "Stockholm Östra". Men det verkar som vissa politiker än idag inte riktigt vågar ta tillbaka de forna åsikterna om att Roslagsbanan och spårvagnar mest är bekymmer, medan bussar överallt alltid är bra.

Signvard

För några år sedan var begreppsförvirringen total:

Tekniska högskolan som Tunnelbanestation och bussterminalsnamn.
Hållplatsen på Valhallavägen mot Radiohuset heter väl fortfarande "Östra station"
Stockholm Östra som Roslagsbanestation (numera heter den väl Stockholms Östra)
Damen i Initen ropade glatt ut om bytespunkten "Roslagsterminalen" ??? på linje 4.







Cero

Citat från: Verspieder skrivet 13 februari 2008, 17:30:57 PM
När man sedermera räddade smalspårsbanan från nedläggning borde man kunna backa och tänka om politiskt (om dessa ord är möjliga att nämna i samma mening) och våga erkänna namnet "Stockholm Östra". Men det verkar som vissa politiker än idag inte riktigt vågar ta tillbaka de forna åsikterna om att Roslagsbanan och spårvagnar mest är bekymmer, medan bussar överallt alltid är bra.

Men hur tänker du nu??? Menar du på fullt allvar att politiker, oavsett partifärg, skulle ompröva, tänka om, tänka till(!) eller till och med erkänna att man böjer sig för folkets, dvs sina väljares, vilja och åsikt? Kommer inte att hända på den här sidan sekelskiftet. ;)

Ersa

Citat från: Cero skrivet 13 februari 2008, 19:28:56 PM
Men hur tänker du nu??? Menar du på fullt allvar att politiker, oavsett partifärg, skulle ompröva, tänka om, tänka till(!) eller till och med erkänna att man böjer sig för folkets, dvs sina väljares, vilja och åsikt? Kommer inte att hända på den här sidan sekelskiftet. ;)

Jag ber om ursäkt om jag förvirrade er. Jag ska framöver inte nämna orden "tänka om", "backa", "ändra sig" eller "erkänna misstag" i samma mening som jag nämner politiker!  ;)

Svoca

Kommer ihåg plastskyltar som användes i SJ:s bussar mellan Norrtälje och Stockholm på 1960-talet. Länge stod det
t ex "621 Jarlaplan". Efter diverse klagomål kom det nya skyltar med text t ex " 621 Stockholm (Jarlaplan)".
Betydligt bättre för utsocknes. Kan ju tro att Jarlaplan ligger i Norrtälje.

Nico


Frågan är väl vem som klagade? Ibland får jag en känsla av att man i Sverige oftare försöker tillgodose olika minoritetskrav (som då även kan tendera att krocka) snarare än att se till att saker och ting fungerar så bra som möjligt för majoriteten.  ???
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman