Nybodaflex på uppdrag (Keolis) - 27 maj 2019

Startat av Mikael T Nilsson, 28 maj 2019, 12:20:55 PM

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

Nico

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 30 maj 2019, 15:00:40 PM
Tack! Det förklarar saken. Ledvagnar var vanligare på ön förr då det inte var lika vanligt med pushervarianten och aktermotor.

Vilket kommer vara det enda som kommer att finnas (som det ser ut nu) efter att Volvos B9SALE successivt försvinner ut trafik. Än har de dock några år kvar. Däremot kan ju elbussar på sikt åter göra att att vi får bussar som driver på andra axeln... eller rentav fler axlar samtidigt som vi slipper växellådor, bakmotor etc.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Citat från: Nico skrivet 30 maj 2019, 15:08:31 PM
Vilket kommer vara det enda som kommer att finnas (som det ser ut nu) efter att Volvos B9SALE successivt försvinner ut trafik. Än har de dock några år kvar. Däremot kan ju elbussar på sikt åter göra att att vi får bussar som driver på andra axeln... eller rentav fler axlar samtidigt som vi slipper växellådor, bakmotor etc.

Tack för uppgiften! Då får man alltså tillsvidare hålla tillgodo med den kapacitet boggivagnar kan tillhandahålla. När det är extra mycket resenärer från Ljusterö brukar det, har jag sett, extrabussar stättas in.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

homer

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 30 maj 2019, 17:15:47 PM
Tack för uppgiften! Då får man alltså tillsvidare hålla tillgodo med den kapacitet boggivagnar kan tillhandahålla. När det är extra mycket resenärer från Ljusterö brukar det, har jag sett, extrabussar stättas in.

B9S vagnarna har ju 55 sittplatser, samma som t ex Keolis scania boggivagnar, så någon sittplatsbrist blir de inte, möjligen att boggibussen upplevs som lite trängre. men i praktiken erbjuder dom samma antal passagerare

Lars_L

Citat från: homer skrivet 30 maj 2019, 18:22:19 PM
B9S vagnarna har ju 55 sittplatser, samma som t ex Keolis scania boggivagnar, så någon sittplatsbrist blir de inte, möjligen att boggibussen upplevs som lite trängre. men i praktiken erbjuder dom samma antal passagerare

Fast det gäller i och för sig inte riktigt för Arrivas boggivagnar, ja inte för senare boggivagnar överhuvud taget, då de oftast har lite färre sittplatser. Å andra sidan är ju de flesta nya ledvagnar också inredda för färre än 55 platser - särskilt när man har barnvagnsplatser vid båda bakdörrsparen.


Nu rör det sig i och för sig om ganska liten skillnad i platser. Men det är ju ändå intressant att en normalvagn som H80 på 1970-talet kunde få plats med fler sittande än vad många ledvagnar klarar idag...
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 29 maj 2019, 07:10:14 AM
En stor anledning till att färdskrivare tas bort från bussarna i SL-trafiken är som sagt att de med några undantag inte behövs.
Finns det färdskrivare monterad måste den besiktigas och underhållas vilket inte är alldeles enkelt och billigt om man inte har kompetens för detta inom företaget.
Ju färre färdskrivare man har, desto enklare och mindre kostsamt blir det att hantera dessa.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

Just färdskrivare är en sådan detalj som ägaren av lätt begripliga skäl inte får sköta underhåll och besiktning av.

Utgå från att det kostar runt 2500:- vartannat år att besiktiga den.

Mikael T Nilsson

Citat från: homer skrivet 30 maj 2019, 18:22:19 PM
B9S vagnarna har ju 55 sittplatser, samma som t ex Keolis scania boggivagnar, så någon sittplatsbrist blir de inte, möjligen att boggibussen upplevs som lite trängre. men i praktiken erbjuder dom samma antal passagerare

Ok. Tack!
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Mikael T Nilsson

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 29 maj 2019, 15:17:46 PM
Tack! Nej, du behöver inte kolla upp extra. Tack ändå. Jag var mest intresserad av om det handlade om just Ljisteröbussarna. Då är det alltså endast ett begränsat gäng bussar som får trafikera Ljusterölinjen. Det är därför man i princip bara ser VDL:er, de som verkar ha färdskrivare.



Hej,

I dag dök Arriva 8710 upp på linje 626 mellan Danderyd och Ljusterö, så jag misstänker att även denna har färdskrivare.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.