Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Samuel KVR skrivet 30 maj 2023, 20:58:36 PM

Titel: Bussar till Nobinas nya SL-avtal?
Skrivet av: Samuel KVR skrivet 30 maj 2023, 20:58:36 PM
Är det bestämt nånting om vilka bussar det köps in till Nobina i Nacka Värmdö Huddinge Botkyrka det ska väl till stort del vara elbussar där också?
Titel: SV: Bussar till Nobinas nya SL-avtal?
Skrivet av: Peter Rost skrivet 30 maj 2023, 23:16:44 PM
Tidningen Mitt I berättar:

https://www.mitti.se/nyheter/slutbrakat-nu-lossnar-det-for-elbussarna-6.3.85810.1867125988

//Peter
Titel: SV: Bussar till Nobinas nya SL-avtal?
Skrivet av: Bussmicke skrivet 31 maj 2023, 22:32:24 PM
Hoppas vi slipper BYD...
Titel: SV: Bussar till Nobinas nya SL-avtal?
Skrivet av: yngrot skrivet 01 juni 2023, 09:23:38 AM
Det kan man hoppas men är BYD billigare så är risken stor det blir dem .
Titel: SV: Bussar till Nobinas nya SL-avtal?
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 01 juni 2023, 15:19:34 PM
Såvida det inte finns någon klausul i avtalet som reglerar etiska riktlinjer, det har börjat dyka upp i en del avtal att leverantörer till det vinnande budet måste uppfylla vissa krav och där brukar BYD ha problem att kvalificera sig.
Ibland är inte priset den enda faktorn som avgör.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Bussar till Nobinas nya SL-avtal?
Skrivet av: Bussmicke skrivet 02 juni 2023, 12:48:03 PM
Nej men alldeles för ofta tyvärr

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Bussar till Nobinas nya SL-avtal?
Skrivet av: Bussmicke skrivet 02 juni 2023, 13:45:57 PM
Citat från: Samuel K skrivet 30 maj 2023, 20:58:36 PMÄr det bestämt nånting om vilka bussar det köps in till Nobina i Nacka Värmdö Huddinge Botkyrka det ska väl till stort del vara elbussar där också?

Glömt att Söderort också tillhör detta?
Titel: SV: Bussar till Nobinas nya SL-avtal?
Skrivet av: homer skrivet 02 juni 2023, 20:09:13 PM
Området behöver gissningsvis nästan 600 nya bussar sen tillkommer Råsta, Lunda  med 200 bussar.
Det är 800 nya bussar som ska levereras inom 1 till 2 år, samtidigt har dom 2 vanliga fordonstillverkarna senaste veckorna bestämt att stänga sina fabriker som traditionellt har levererat fordon till Sverige...

så hur detta ska sluta blir spännande....
Titel: SV: Bussar till Nobinas nya SL-avtal?
Skrivet av: Walter skrivet 02 juni 2023, 20:32:18 PM
Ca 530 bussar för Nobina varav 110 el. Uppgift jag har från tilldelningen. Kan såklart ändras lite.
Titel: SV: Bussar till Nobinas nya SL-avtal?
Skrivet av: homer skrivet 02 juni 2023, 20:35:01 PM
Bara Nacka-Värmdö skulle få 70 elbussar så 110 elbussar totalt låter konstigt
Titel: SV: Bussar till Nobinas nya SL-avtal?
Skrivet av: Gano skrivet 02 juni 2023, 21:29:32 PM
Citat från: homer skrivet 02 juni 2023, 20:09:13 PMOmrådet behöver gissningsvis nästan 600 nya bussar sen tillkommer Råsta, Lunda  med 200 bussar.
Det är 800 nya bussar som ska levereras inom 1 till 2 år, samtidigt har dom 2 vanliga fordonstillverkarna senaste veckorna bestämt att stänga sina fabriker som traditionellt har levererat fordon till Sverige...

så hur detta ska sluta blir spännande....

Kanske är det nu Yutong, Ebusco och liknande gör intåg på den svenska marknaden. Likaså Solaris som möjligen gör comeback efter stora leveranser för sådär 10 år sedan till Skåne och Västsverige. Nog finns det tillverkare som kan täcka upp för Scania och Volvo. Dock ska ju Volvos bussar fortsätta produceras, fast hos underleverantörer på licens.
Titel: SV: Bussar till Nobinas nya SL-avtal?
Skrivet av: Walter skrivet 02 juni 2023, 21:32:39 PM
Den som väntar får se men det är de officiella siffrorna.

Bussmagasinet (https://www.bussmagasinet.se/2021/10/arets-storsta-upphandling-avgjord-storslam-for-nobina/)
Titel: SV: Bussar till Nobinas nya SL-avtal?
Skrivet av: homer skrivet 02 juni 2023, 22:05:41 PM
Du får nog läsa artikeln en gång till...
men visst får vi vänta och se... vad gäller totala antalet bussar blir det troligen inte exakt samma som idag då elbussar möjligen kräver fler fordon samt att keolis utnyttjar Citydepåerna för en del linjer och turer som Nobina inte kommer ha möjlighet att göra på samma sätt

CitatI avtalet ställer SL krav på att området ska trafikeras med 70 elbussar.

CitatI avtalet ställer SL krav på att området ska trafikeras med 120 elbussar.
Titel: SV: Bussar till Nobinas nya SL-avtal?
Skrivet av: Walter skrivet 02 juni 2023, 22:15:44 PM
Sant ser jag när jag läser igen. Det anges lite olika siffror och summor på olika ställen. Nånstans mellan 110-190 st😁
Titel: SV: Bussar till Nobinas nya SL-avtal?
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 02 juni 2023, 22:25:39 PM
Citat från: Gano skrivet 02 juni 2023, 21:29:32 PMKanske är det nu Yutong, Ebusco och liknande gör intåg på den svenska marknaden. Likaså Solaris som möjligen gör comeback efter stora leveranser för sådär 10 år sedan till Skåne och Västsverige. Nog finns det tillverkare som kan täcka upp för Scania och Volvo. Dock ska ju Volvos bussar fortsätta produceras, fast hos underleverantörer på licens.
Fast de bussar som skall byggas åt Volvo i Spanien lär inte bli aktuella för den Svenska marknaden då det främst verkar vara 9700 som skall licensbyggas.

Det intressanta här är att lågentreboggier nu inte kommer att gå att köpa i närtid och lägger man till gasdrift blir det ännu svårare att hitta någon annan än Scania som i nuläget kan leverera sådana.

MAN och Setra bygger väl på podestrar på ett låggolvschassi?

Eftersom många anbud som tilldelats nyligen eller som det räknas på just nu förutsätter just lågentreboggi kommer det nog att bli ändrade förutsättningar som kan ställa till det ytterligare i upphandlingarna.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Bussar till Nobinas nya SL-avtal?
Skrivet av: Gano skrivet 02 juni 2023, 23:52:32 PM
Även 7900E / EA ska licensbyggas.

https://www.bussmagasinet.se/2023/04/volvo-och-mcv-i-samarbete-om-elbussar-i-europa/

Både BYD och Solaris har lågenteboggi för regiontrafik, dock bara med el. När det gäller biogas blir det nog svårt, idag är det väl enbart Scania som bygger det? MAN A44 gick ju att beställa med biogas, men förutsätter att den modellen inte tillverkas längre då den tillhör den gamla generationen. Känns lustigt att Scania lägger ned då man släppte nya Citywide och Interlink häromåret.
Titel: SV: Bussar till Nobinas nya SL-avtal?
Skrivet av: Bussmicke skrivet 03 juni 2023, 00:54:21 AM
Jaha ja, man lägger ner egen produktion i egen regi men fortsätter med sina modeller genom att andra bygger dem istf. Volvo och Scania själva?
Titel: SV: Bussar till Nobinas nya SL-avtal?
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 03 juni 2023, 08:37:00 AM
Det handlar så klart om pengar.
Eftersom det är så små volymer över tid (det är ju oftast inte så stora beställningar mellan anbuden) så är det antagligen billigare att låta någon annan bygga än att göra det själv.
Intressant är dock att Scania inte kommer att erbjuda låggolvschassin framöver vilket gör det svårt även för externa påbyggare att utveckla stadsbussar på Scanias chassin.
Enligt pressmeddelandet från Volvo (https://www.volvogroup.com/se/news-and-media/news/2023/mar/news-4493281.html) funderar jag på om man i stort sett säljer fabriken till Polackerna och låter dem fortsätta bygga bussar som tidigare  då det står att "Det innebär att Volvo Bussar kommer att fokusera sin produktion på chassier och tillsammans med externa påbyggare erbjuda kunder i Europa ett komplett utbud av stads- och linjetrafikbussar samt turistbussar i premiumsegmentet." Vilket ju antyder att Volvo tänkt sig någon form av fortsatt produktion men med andra ägare.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Bussar till Nobinas nya SL-avtal?
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 03 juni 2023, 10:32:42 AM
Citat från: Gano skrivet 02 juni 2023, 23:52:32 PMÄven 7900E / EA ska licensbyggas.

https://www.bussmagasinet.se/2023/04/volvo-och-mcv-i-samarbete-om-elbussar-i-europa/

Både BYD och Solaris har lågenteboggi för regiontrafik, dock bara med el. När det gäller biogas blir det nog svårt, idag är det väl enbart Scania som bygger det? MAN A44 gick ju att beställa med biogas, men förutsätter att den modellen inte tillverkas längre då den tillhör den gamla generationen. Känns lustigt att Scania lägger ned då man släppte nya Citywide och Interlink häromåret.
Problemet här är att både BYD och Solaris ratas av såväl vissa entreprenörer som huvudmän av olika anledningar.

Yutong lär inte heller bli aktuella i någon större skala eftersom även de har Kinesiska ägare.

Iveco som hittills haft svårt att locka större Svenska köpare kanske kan ha en chans som ett resultat av detta.
Jag gissar dock att MAN och Mercedes/Setra lär öka sin andel av den förhållandevis lilla Svenska marknaden eftersom det ju är enklare att öka flottan med redan kända märken och modeller än att köpa nya märken till befintliga flottor.

Kanske kan Ebusco, Van Hool och VDL också ha en chans om Volvo inte kan erbjuda rätt produkter.

Scania lämnar ju i princip marknaden för stads- och regionbussar helt vilket lär trassla till det om man behöver utöka flottor i befintliga områden som redan har stora Scaniaflottor.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk